Internetové obchody letos poprvé porazí obchodní centra v počtu lidí, kteří v nich nakoupí vánoční dárek. Podle průzkumu GE Money Bank 64 procent Čechů koupí alespoň jeden dárek v e-shopu, zatímco loni jich bylo 60 procent. Do obchodních center zamíří pro vánoční dárky o 61 procent zákazníků, před rokem to bylo 64 procent. Nejčastěji si lidé objednají kosmetiku, oblečení, elektroniku, knihy a dětem hračky.
"Podle našich průzkumů se počet lidí, kteří budou nakupovat vánoční dárky na internetu, znovu mírně zvýší. V porovnání s Vánoci 2012 poskočil počet lidí, co nakoupí dárky na internetu o celých deset procentních bodů, zatímco počet nakupujících v obchodních centrech spíše stagnuje," uvedl k průzkumu manažer banky Josef Jehlík.
Ani 'kamenné' obchody či tržiště nepřijdou letos o Vánocích zkrátka. Supermarkety a hypermarkety, specializované obchody i vánoční trhy letos k nákupu vánočních dárků využije shodně zhruba čtvrtina lidí. Zájem o trhy v poslední době roste hlavně díky ženám, které tam za vánočními nákupy vyrážejí stále častěji.
Každý pátý Čech odloží nákup aspoň části dárků až na povánoční výprodeje. Nejčastěji půjde o oblečení, obuv a drobnou elektroniku. Zatímco ženy se těší hlavně na zlevněné oděvy a obuv, muži chtějí ve výprodejích koupit zejména audio a video techniku nebo počítače.
Při placení za vánoční nákupy jsou Češi stále konzervativní. Tři čtvrtiny dotázaných alespoň část dárků zaplatí v hotovosti. Třetina lidí využije k uhrazení dárků také bankovní převod. Na 15 procent dotázaných uvedlo, že uhradí nákup kartou na internetu. Debetní kartu v obchodě hodlá k nákupu použít 45 procent respondentů, a to především vysokoškoláci, obyvatelé Prahy a dalších velkých měst. Kreditní kartou zaplatí přibližně 15 procent nakupujících.
Češi se mohou pod stromečkem těšit hlavně na kosmetiku. Jde o typický letošní dárek pod stromeček pro partnerku i pro partnera. Na dalším místě je oblečení. Muži svým partnerkám vedle kosmetiky plánují koupit šperky, ženy mužům darují sportovní oděvy nebo jiné vybavení. Zatímco mladí lidé sáhnou často po elektronice, ti dříve narození tradičně spíše po knize. Děti se jako každoročně mohou těšit na hračky.