Smutný osud krásného
nádraží Praha – Těšnov

Smutný osud krásného
nádraží Praha – Těšnov

10. 5. 2015

Bylo to jedno z nejkrásnějších nádraží ve střední Evropě, které se otevřelo otevřeno přesně před 140 lety, 10. května 1875, v Praze - Těšnově. Tento architektonický skvost, jehož střední budovu zdobil římský triumfální oblouk s korintskými sloupy a alegorickým sousoším, však nyní mohou lidé obdivovat už jen na fotkách. Novorenesanční budovu totiž nechal komunistický režim v roce 1985 zbourat kvůli silniční magistrále. 

Nádraží Těšnov vyrostlo na pomezí Nového Města a Karlína v letech 1872 až 1875 a bylo dílem Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB), která na počátku 70. let 19. století začala budovat nové dálkové spojení Vídně s Berlínem. Nová trať však Prahu míjela zhruba 30 kilometrů severně, a tak aby firma zmírnila domácí nelibost nad opomenutím Prahy, vybudovala odbočnou trať. 

Nádraží, jehož autorem byl profesor vídeňské techniky Karel Schlimp, rodák z Velenic u Žatce, neslo přes 40 let jméno Severozápadní, po firmě, jež ho postavila. Po roce 1919 dostalo název po francouzském historikovi a slovanofilovi Ernestu Denisovi, než ho nacisté přejmenovali na Moldau Bahnhof (Vltavské nádraží). Po válce se krátce vrátil název Denisovo a komunisté ho pak přejmenovali na Těšnov. 

Železniční provoz na nádraží byl ukončen k 1. červenci 1972 a i když byla stavba ještě v roce 1978 zapsána do seznamu nemovitých památek, byla nakonec v březnu 1985 zbourána. 

architektura nádraží
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.