
Jsou senioři připraveni na digitalizaci úřadů?
17. 3. 2025Digitalizace postupně prostupuje všemi úřady a ačkoli ji provází celá řada potíží, např. nepovedené stavební řízení, je možné už nyní vyřídit si celou řadu žádostí a agend on-line, tedy bez toho, aniž by člověk musel jednotlivé úřady obíhat.
„Digitální služby státu musí být natolik jednoduché a pohodlné, aby jim každý občan sám dal přednost před ostatními způsoby komunikace,“ uvádí se mimo jiné na webu Digitální Česko, prostřednictvím kterého stát informuje občany o tom, jak probíhá digitalizace veřejných služeb. A hned také následuje sdělení: „Stát přitom ale nezapomíná ani na občany, kteří z jakéhokoli důvodu nemohou nové služby používat a vždy jim nabídne odpovídající alternativy.“
Jak jsou tedy na digitalizaci připraveni senioři? Jsou ochotni a schopni komunikovat s úřady prostřednictvím svého počítače či chytrého mobilu? Ale hlavně, neomezí digitalizace státní správy starší občany, kteří nemají přístup k internetu, anebo si s on-line prostředím nerozumí?
„Jsme si vědomi, že vždy bude existovat mezi lidmi tzv. digitální propast a je třeba zdůraznit, že nelze nikoho nutit využívat moderní technologie. Digitalizace tu není proto, aby někoho vyloučila, ale aby usnadnila život. Naším cílem je, aby se i senioři cítili sebejistě a věděli, že na to nejsou sami. Ať už se rozhodnou využívat digitální služby, nebo zůstanou u osobního kontaktu na úřadě,“ říká Martin Charvát, vedoucí komunikace vládního projektu Digitální Česko.
Podle něho je důležité motivovat seniory k tomu, aby se přesunuli do online prostoru dobrovolně a podporovat ty, kteří chtějí žít digitálně, ale nevědí jak. „Vzhledem k tomu, že mobilita seniorů je často fyzicky či finančně omezená, online prostředí jim může významně ulehčit život. Ať již jde o úsporu peněz, času, nebo o více možností komunikace s rodinou a přáteli, získání nových koníčků, tipů na cestování a podobně,“ vysvětluje Charvát.
Co lze už nyní vyřídit on-line?
Přes Portál občana, což je jakási brána k elektronickým službám státu, je možné mimo jiné vyřídit žádost o nový občanský průkaz, žádost o voličský průkaz, výpis s bodového hodnocení řidiče, výpis z Rejstříku trestů, získat informace z katastru nemovitostí a především založit si datovou schránku, která je klíčem k otevření on-line služeb státu.
Pravděpodobně nejdál ze státních úřadů postoupil v oblasti digitalizace resort práce a sociálních věcí. Přes klientskou zónu Jenda si mohou lidé vyřídit on-line například rodičovský příspěvek, přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, podívat se do evidence uchazeče o zaměstnání a vyřídit si podporu v nezaměstnanosti. Podle informací z MPSV v loňském roce využilo možnost podat žádost on-line 50 % žadatelů (u rodičovského příspěvku), 33 % (u příspěvku na bydlení) a 29 % lidí (u příspěvku na dítě).
Živnostníci pak nejvíce používají portál Moje daně a senioři aplikaci eRecept. „Léky si teď už vyzvedávám jedině přes eRecept. Nemohu si tuto službu vynachválit. Zavolám své lékařce, ta mi pošle recept do mobilu, nemusím za ní pokaždé chodit. Pokud by takto fungovaly i další služby, bylo by to prima, říká třiasedmdesátiletá Jana Vašinová. Podobně si chválí digitální služby i Jarmila Komberec Jakubcová, seniorka z Plzně. „Běžně si vše vyřizuji o-line. Ať se jedná o nákup zboží či jízdenek. Protože ještě pracuji jako OSVČ, mám datovou schránku, a právě posílám Finanční správě daňové přiznání. Myslím, že jsem dostatečně gramotná v oblasti digitalizace. Chytrý mobil s neomezenými daty používám podobně jako PC. Mobilem platím, mám tam e-mail a různé aplikace,“ vyjmenovává paní Jarmila.
FOTO: Ondřej Benda, Digitální Česko
Zájem o digitální dovednosti mezi starší generací roste
Vybavenost domácností internetem, chytrými telefony a počítači přispívá k digitální gramotnosti obyvatelstva a je také důležitým ukazatelem toho, nakolik jsou lidé ochotní se do digitální společnosti zapojovat a jestli k tomu mají dostatečné finanční prostředky.
Podle údajů Českého statistického úřadu má doma internet 73 % důchodců. A právě starší občané si v posledních letech pořizovali připojení k internetu nejčastěji. „Absolutní počet domácností s internetem se za deset let zvýšil z 3,1 milionů v roce 2014 na 4,1 milionu v roce 2024, necelou polovinou se na tom podílely domácnosti osob starších 65 let,“ uvádí Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti z ČSÚ. Podle něho podobně rychle rostl v posledních letech i zájem seniorů o chytré telefony. „Mobilní telefon používá již 95 % osob ve věku nad 75 let. Celkem 76 procent osob ve věku mezi 55 až 74 lety má chytrý mobil,“ doplňuje Martin Mana.
„Čísla ukazují, že digitální technologie se stávají běžnou součástí života seniorů,“ uvádí Martin Charvát. Podle něho například internetové bankovnictví ovládá už třetina seniorů, přičemž někteří se zapojují i do online komunikace se státem a 5 % seniorů už využilo bankovní identitu pro přístup k elektronickým službám.
„Vzhledem k současným trendům je pravděpodobné, že podíl seniorů využívajících internet bude dál růst. Inspiraci můžeme čerpat ze skandinávských zemí, kde je digitální gramotnost seniorů na velmi vysoké úrovni. Například v Dánsku a Švédsku je online přibližně 90 % seniorů a v Norsku či na Islandu už téměř všichni,“ dodává Martin Charvát.
Zvýhodněné ceny, ale i pomoc seniorům
Podle expertů na technologie k většímu využívání digitálních služeb přispívají i nižší ceny za připojení k internetu a mobilní služby. Přestože ceny tuzemských operátorů patří dlouhodobě k nejvyšším v Evropě, jednotlivé společnosti se snaží pravidelně připravovat speciální balíčky pro seniory.
Například u Vodafonu lze pořídit zvýhodněný tarif 60+ za cenu 380 korun měsíčně, který obsahuje neomezené volání a sms do všech sítí a 3 GB dat. Nebo tarif Giga internet za 280 korun měsíčně. T-mobile nyní nabízí slevu 150 Kč z tarifu Next Data 5 GB s koncovou cenou 335 Kč. „Seniorům doporučujeme O2 internet s důrazem na stabilitu a rychlost. Ideální volbou je tarif s cenou 299 Kč měsíčně. Skvělým benefitem, a to nejen pro seniory, je O2 Pohodlná instalace, v rámci, které naši technici zprovozní internet bez starostí u nich v bytě nebo rodinném domě,“ uvádí Monika Ježková z O2.
Největší čeští operátoři se také snaží pomáhat seniorům s ovládáním chytrých zařízení, a to nejen vlastními silami, ale i finanční podporou, věnovanou nejrůznějším neziskovým organizacím.
„Na seniorech nám záleží, a proto pro ně máme speciální stránku, kde najdou na jednom místě přehledně informace o službách a nabídkách, ale také tipy, jak ušetřit, nebo jak si pohodlně nastavit naše služby. Jsou zde i informace o možnostech vzdělávání, bezpečnosti a další,“ říká Patricie Šedivá z T-mobile. Společnost se věnuje i vzdělávání seniorů, a to prostřednictvím několika projektů. „Hlavní je platforma Digitální senior, která nabízí bezplatné online i offline kurzy digitálních dovedností pro seniory. Na našich prodejnách fungují i speciální konzultační hodiny pod značkou T Poradce,“ doplňuje Šedivá.
Seniorům pomáhá i Vodafone prostřednictvím své nadace, která spolupracuje s Moudrou sovičkou a řadou dalších partnerů. Mimo jiné nabízíme bezplatný kurz Digitalní odysea. Nedávno se rozšířil o nový vzdělávací modul s názvem Podvody a digitální bezpečnost,“ uvádí Ondřej Luštinec ze společnosti Vodafone.
A na seniory myslí také Nadace O2, která je vzdělává v oblasti digitálních technologií. Na webu o2chytraskola.cz senioři naleznou sérii videí - „Akademie pro seniory s O2 Guru“. „Ve čtyřech dílech, tak jednoduše pochopí, jak nejen na chytrý telefon, ale také jak si objednat nákup online. Nadace O2 také dlouhodobě spolupracuje s organizací Elpida, která už více než dvacet let pomáhá seniorům trávit život aktivně, zapojuje je do komunity a využívá jejich potenciál a zkušenosti. Díky Nadaci O2 mají senioři zdarma volání na anonymní Linku seniorů, kterou provozuje právě Elpida,“ zdůrazňuje Monika Ježková.
Ilustrační foto: Freepik
Vzdělávání i ze strany státu
O zvýšení digitální gramotnosti se snaží i stát. Digitální Česko spolupracuje s knihovnami, které senioři často navštěvují a ke kterým mají důvěru. „Spustili jsme kurzy pro pomoc s využíváním digitálních služeb státu, ve kterých knihovníci krok za krokem provedou například přihlášením a získáním Identity občana, založením a používáním datové schránky a služby Portálu občana, včetně jeho mobilní aplikace,“ říká Martin Charvát z platformy Digitální Česko.
Kromě knihoven jsou kurzy dostupné i online, a to na adrese: osveta.gov.cz. Sestavení kurzů staví na tzv. životních situacích a využívá tak fiktivní postavy, kterým pomáhá vyřídit konkrétní situace a požadavky.
Senioři tak mají celou řadu možností, jak si digitální dovednosti zlepšit a naučit se komunikovat s úřady prostřednictvím chytrých zařízení. Záleží na každém člověku, jak k novým technologiím přistupuje, což shrnuje i Patricie Šedivá z T-mobile: „Pokud bychom to chtěli zjednodušit, lidé se rozdělují do tří základních kategorií, a to digitální nadšenci, pragmatici a negativisté (těch je nejméně). Důležitý pro přístup k on-linu je nejen věk, ale rozhodně i předchozí zkušenost s internetem, např. v původním zaměstnání a digitálními technologie vůbec, např. i v rodině. Svou roli také hraje celková sociální aktivita a okolí.“
A na závěr ještě několik postřehů samotných seniorů
Vlasta Ledlová: „Vše co se dá, vyřizuji on-line. Na korespondenci se státními úřady mám datovou schránku. Používám aplikace VZP, pojišťovny, městského úřadu atd. Digitalizaci vítám a nemám s tím problém.“
Dana Divišová: „Nakupuji online, platím přes mobil, s finanční správou komunikuju online, používám různé aplikace pro nákupy.“
Alena Velková: Na notebooku jsem si on-linevyřizovala úplně v pohodě prodloužení řidičáku, mám identitu občana, dále používám datovou schránku pro sociálku, zdravotní pojišťovnu a finančák, kupuji letenky, zajišťuju ubytování, mám internetové bankovnictví, mobilem nakupuju a využívám v něm spoustu aplikací...“