Jízda na elektrokole: riziko je v rychlosti i ovládání
Výlet na elektrokolech po krásách Jižního Tyrolska na severu Itálie. Foto: IDM

Jízda na elektrokole: riziko je v rychlosti i ovládání

31. 8. 2019

Pokud jste si pořídili elektrokolo a jste spíše sváteční cyklisté, smiřte se s tím, že se v podstatě bude znovu učit jezdit. Nejde o udržení rovnováhy, ale je třeba zvládnout jeho ovládání i jeho technické vybavení.

Cykloprůvodce Hermann Runggaldier, který pochází ze severoitalské Val Gardeny, ví z praxe, že na elektrokola sedají i lidé s malými zkušenostmi. Neumějí jezdit v terénu, ani nejsou zvyklí sedět celý den v sedle. Pak mohou vzniknout velmi vážné situace, které ohrožují nejen cyklistu, ale i turisty na procházkách.

Proto doporučuje, aby s jízdou na elektrokole začínali na rovných cyklostezkách, které jsou tomu uzpůsobené. „Je nutné se naučit se rozjíždět na nižší mód a postupně si přidávat,“ radí Hermann. Nebezpečí ale hrozí i na rovné cyklostezce, kde kolo snadno jede maximální rychlostí 25 kilometrů za hodinu a kde se mnohdy pohybují i lidé na vycházce se psy. Ženy dokáže znejistit i popojíždění ve velkém provozu, například ve velkých městech.

„Pozor také v terénu. Rychlost 25 kilometrů za hodinu na metrové lesní pěšině, pod kterou je příkrý sráz, může být extrémně nebezpečná,“ říká Jiří Vent z pražské Bike Gallery. Důležité je také vypnout elektropohon při sjezdech. Kdyby si pak v nějaké zatáčce přišlápli, kolo se stane nebezpečným.

Elektrokolo neznamená, že si přepnete na nejvyšší výkon, nastavíte jeden univerzální převod a necháte se vézt. Nezapomínejte, že i na elektrokole je přehazovačka, se kterou je potřeba pracovat podle terénu. Především ženy mají tendenci nastavit si nějaký univerzální převod, který pak nechtějí přepínat. Samozřejmě, že se to projeví na spotřebě baterie.

Největší problémy ovšem může způsobit vybitá baterie. Na kole se sice dá jet dál, ale je těžší než normální kolo, proto je to mnohem náročnější vše ušlapat. Nejsnadnějším řešením je vzít si s sebou do batohu nabíječku, anebo dokonce náhradní baterku. Ale váží cca 3 kila a proveze se. V Česku i v zahraničí ovšem přibývá míst, kde se kola dají během pauzy na oběd nebo  na kafe dobíjet. To nabízí asi sedm set restaurací, hotelů, kempů či cykloservisů v Česku. "Čerpačky“ jsou označeny oranžovou značkou Dobíjení elektrokol, případně zelenou Cyklisté vítáni. Nabíjení bývá většinou bezplatné.

Přečtěte si také: Nákup elektrokola: nepodlehněte designu, klíčové při výběru je, kde budete jezdit