I na prahu třetího tisíciletí zůstávají pneumatiky kruhové, a to patrně nikdy nikdo nezmění. Objevuje se však celá řada trendů a moderních technologií, které během několika let či desetiletí výrazně promění jízdní vlastnosti pneumatik.
Na cestě k univerzalismu
Jednoznačným trendem pro následující roky je sladit veškeré požadované vlastnosti pneumatiky do jednoho kompaktního celku. Stále to není úplně jednoduché a často platí, že pokud jedné vlastnosti přidáte, jinde musíte ubrat.
Typickým příkladem je ekonomický i ekologický tlak spotřebitelů na co největší úsporu paliva. To vede výrobce ke snižování valivého odporu pneumatik, což bylo vždy v rozporu s dobrým chováním pneumatiky na mokré vozovce. To ale přestává platit a díky novým směsím v běhounu i speciálním technologiím dezénu dosahují pneumatiky jak nízkého valivého odporu, tak výborných brzdných schopností na mokru.
Novinky v této oblasti představil například Goodyear s technologií TripleTred nebo Michelin s technologií EverGrip, která způsobuje, že se drážky v pneumatikách rozšiřují postupně, jak se opotřebovává běhoun. Na úsporu a ekologii se zaměřují i asijští výrobci pneumatik. Například tchajwanská společnost Nankang dosahuje se svou řadou Eco-2 mimořádných ekonomických i jízdních vlastností.
Nástup nových materiálů
Jízdní vlastnosti pneumatik zlepšuje používání nových materiálů. Nemusí jít vždy o naprosté technologické novinky, ale výrobci postupně nacházejí způsob, jak tyto materiály produkovat masově a za rozumnou cenu. High-tech pneumatiky tak přestávají být produktem pro horních deset tisíc.
Výrazný krok dopředu představuje zejména užívání uhlíkových vláken, které by měly postupně nahradit kov i lehké slitiny. Přinese to výraznou úsporu hmotnosti vozidla, a tedy i úsporu paliva. Uhlíková vlákna najdeme zatím především u sportovních pneumatik, jako je třeba Vredestein Ultrac Vorti R od nizozemské společnosti Vredestein.
Uvidíme, jak rychle se uhlík dostane k pneumatikám střední a nižší třídy.