"Šmejdi" lákají seniory
na nové podvody i triky

"Šmejdi" lákají seniory
na nové podvody i triky

9. 10. 2014

Někteří pořadatelé předváděcích akcí přišli po změně legislativy na začátku roku s novými triky. Takzvaní "šmějdi" se nově vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Schovávají se také za známé společnosti, kradou cizí identitu či pořádají "poradenské přednášky" u spotřebitelů doma.

Jedním ze způsobů, kterým se snaží pořadatelé předváděcích akcí dostat do soukromí spotřebitelů a současně se vyhnout kontrole České obchodní inspekce, je "výhra s poradenstvím". Na začátku je telefonát z pořádající firmy. Aby "výhru" spotřebitel získal, musí uvést jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat další lidi a s nimi se zúčastnit hodinové "poradenské přednášky", kterou má uspořádat u sebe doma.

Riziko pro spotřebitele je podle inspekce v tom, že taková prodejní akce nemusí být ČOI hlášena. Spotřebitel také může zjistit, že není možné od smlouvy odstoupit, protože na adresách ve smlouvě uvedených společnost nesídlí a pro poštu je adresát neznámý.

Zástupci některých předváděcích firem se v poslední době také vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Telefonicky vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží. Podmínkou vrácení části peněz za předražené zboží je koupě karty v hodnotě až 25 000 korun, na kterou údajně spotřebitel někdy v budoucnu může získat hodnotný zájezd.

Společnosti pořádající předváděcí prodejní akce musí od ledna inspekci předem hlásit místo a datum konání akcí a musí také uvést, jaké zboží na nich budou nabízet. "Tyto povinnosti však nejsou prodávajícími dodržovány nebo jsou obcházeny. Inspektoři ČOI zjišťují, že společnosti ohlašovací povinnost o konaných akcích neplní, na pozvánkách neuvádějí, co budou prodávat, lákají účastníky na dárky fiktivních sponzorů. Slibují spotřebitelům výhodné nákupy, ochutnávky výrobků z nabídky nově otevíraných obchodů (samozřejmě bez vědomí jejich majitelů)," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Města a obce po celé republice připravily ve spolupráci s ČOI přednášky, besedy a semináře, zejména pro seniory, kteří jsou nejčastější obětí nekalých obchodních praktik nejrůznějších prodejců. Na těchto setkáních odpoví zástupci inspekce na dotazy a poradí, jak odolat příslibům nereálných výher, dárků a dalších fiktivních výhod. Zájemci o účast se mohou podle inspekce informovat na místo a termín konání říjnových akcí na svých radnicích.

klamání zákazníků
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 45. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?