Někteří pořadatelé předváděcích akcí přišli po změně legislativy na začátku roku s novými triky. Takzvaní "šmějdi" se nově vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Schovávají se také za známé společnosti, kradou cizí identitu či pořádají "poradenské přednášky" u spotřebitelů doma.
Jedním ze způsobů, kterým se snaží pořadatelé předváděcích akcí dostat do soukromí spotřebitelů a současně se vyhnout kontrole České obchodní inspekce, je "výhra s poradenstvím". Na začátku je telefonát z pořádající firmy. Aby "výhru" spotřebitel získal, musí uvést jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat další lidi a s nimi se zúčastnit hodinové "poradenské přednášky", kterou má uspořádat u sebe doma.
Riziko pro spotřebitele je podle inspekce v tom, že taková prodejní akce nemusí být ČOI hlášena. Spotřebitel také může zjistit, že není možné od smlouvy odstoupit, protože na adresách ve smlouvě uvedených společnost nesídlí a pro poštu je adresát neznámý.
Zástupci některých předváděcích firem se v poslední době také vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Telefonicky vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží. Podmínkou vrácení části peněz za předražené zboží je koupě karty v hodnotě až 25 000 korun, na kterou údajně spotřebitel někdy v budoucnu může získat hodnotný zájezd.
Společnosti pořádající předváděcí prodejní akce musí od ledna inspekci předem hlásit místo a datum konání akcí a musí také uvést, jaké zboží na nich budou nabízet. "Tyto povinnosti však nejsou prodávajícími dodržovány nebo jsou obcházeny. Inspektoři ČOI zjišťují, že společnosti ohlašovací povinnost o konaných akcích neplní, na pozvánkách neuvádějí, co budou prodávat, lákají účastníky na dárky fiktivních sponzorů. Slibují spotřebitelům výhodné nákupy, ochutnávky výrobků z nabídky nově otevíraných obchodů (samozřejmě bez vědomí jejich majitelů)," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Města a obce po celé republice připravily ve spolupráci s ČOI přednášky, besedy a semináře, zejména pro seniory, kteří jsou nejčastější obětí nekalých obchodních praktik nejrůznějších prodejců. Na těchto setkáních odpoví zástupci inspekce na dotazy a poradí, jak odolat příslibům nereálných výher, dárků a dalších fiktivních výhod. Zájemci o účast se mohou podle inspekce informovat na místo a termín konání říjnových akcí na svých radnicích.