Obliba točených limonád v Česku v poslední době prudce stoupá. Zatímco prodeje balených nealkoholických nápojů a piva v době ekonomické krize spíše klesají, výrobci točených limonád hlásí za poslední rok nárůst produkce až o desítky procent. Triumfální návrat mimo jiné souvisí s módní retro vlnou dříve oblíbených výrobků. Jedničkou mezi točenými limonádami je Kofola, oblibu zpět získává také dříve velmi rozšířená malinovka, ale také další druhy, například zázvorová limonáda.
Jedním z významných tuzemských producentů točené limonády jsou Sodovkárny Kolín. „V posledních čtyřech letech jsme zaznamenali průměrný roční nárůst poptávky po limonádě v sudech o 20 procent,“ potvrdil Pavel Vavruška, obchodní ředitel společnosti.
Točená limonáda je podle něj stále oblíbenějším nápojem k polednímu menu v restauracích, často k ní sahají také cyklisté či in-line bruslaři. Významnou cílovou skupinou výrobců točené limonády jsou také řidiči a část účastníků letních hudebních festivalů.
Řada lidí si nechá natočit do sklenice limonádu z nostalgie po dětství či mládi, kdy byla točená limonáda k dostání prakticky v každé hospodě. Kvůli změnám na trhu se po roce 1989 čepované limonády z hospod vytratily. „Tak jako jsme byli zvyklí v letech minulých, i nyní se rádi vrátíme do mládí nad točenou malinovkou,“ poznamenal Vavruška.
Jedničkou na trhu a spouštěčem staronového trendu je Kofola. „Točená Kofola je fenoménem české gastronomie s 12procentním objemovým podílem na všech prodejích nealkoholických nápojů,“ řekl ČTK marketingový ředitel Kofoly Jiří Vlasák. Podíl Kofoly v oblasti točených limonád podle něho dosahuje takřka 90 procent a k dostání je ve čtyřech z deseti gastronomických zařízení. „Za úspěchem Kofoly stála odvaha oživit tradiční servírovací rituál a podpora provozovatelů, kterým dnes točená Kofola přináší mnoho pravidelných zákazníků,“ podotkl Vlasák.
Výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý připomíná, že pivovary v minulosti často kromě piva vyráběly také limonády, zejména sudové. „Teď se k tomu pomalu vrací, protože je potřeba udržet výrobu a rozmělnit režie mezi více výrobků,“ dodal Veselý, který předpokládá, že pivovarů vyrábějící sudové či lahvové limonády bude opět přibývat.