Šmejdi jsou opět tady. Vymysleli novou lest, snaží se obalamutit seniory tím, že se vydávají za spotřebitelské organizace a nabízejí „pomoc“. Nicméně zase a znovu jim jde jenom o to, jak z důvěřivých lidí vylákat peníze.
Před nekalými praktikami varovalo Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska. Takzvaní Šmejdi se teď zaměřují na ty spotřebitele, kteří se již dříve stali obětí nekalých praktik na předváděcích akcích. „Podvodníci lákají tyto již dříve podvedené k novému setkání pod záminkou, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží,“ uvedla Marcela Reichelová ze Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska. Spotřebitelé, hlavně senioři, by na takové zprávy vůbec neměli reagovat a nikam nechodit.
Potenciální oběti obchodník kontaktuje nejdřív po telefonu a prezentuje se jako spotřebitelský ombudsman nebo organizace, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. „Obchodník“ si zve konkrétně osoby, o kterých ví, že už někdy nakupovaly na předváděcích akcích předražené zboží a láká je, že jim pomůže zaplacené peníze získat zpátky.
„Nabízí zaplacení karty například v hodnotě 25 tisíc korun, která má spotřebitele v budoucnu opravňovat získat od konkrétní společnosti zájezd v dvojnásobné až trojnásobné hodnotě. Cílem je seniora, pod záminkou nějaké pomoci či slevy, přimět k uzavření nevýhodné kupní smlouvy,“ varovala Marcela Reichelová.