Kbelíková kampaň už získala
2 miliardy korun na boj s ALS

Kbelíková kampaň už získala
2 miliardy korun na boj s ALS

29. 8. 2014

Celosvětová virální kampaň s kbelíky naplněnými ledem pomohla na boj s amyotrofickou laterální sklerózou (ALS) vybrat za měsíc 100 milionů dolarů (přes dvě miliardy korun). Vyplývá to z údajů ALS Association, která příspěvky shromažďuje. Do kampaně se zapojily přes dva miliony dárců. Ve Spojených státech zároveň vzbudila diskuse snaha asociace patentovat si název kampaně, která podle listu Washington Post vznikla kvůli jiné charitě a asociace ALS se k ní přidala až později.

Výzvu nazvanou Ice Bucket Challenge, která se stala hitem sociálních sítí, zahájila asociace koncem července. Od té doby se do ní zapojily desítky známých osobností včetně miliardáře Billa Gatese, exprezidenta George Bushe mladšího či herce Matta Damona. Pravidla jsou prostá: každý, kdo je vyzván, má 24 hodin na to, aby si na hlavu vylil kýbl s ledovou vodou poslal na konto asociace 10 dolarů; pokud se polít nechce, pošle 100 dolarů. Multiplikační efekt pak zajišťuje kampani fakt, že po jejím absolvování musí člověk k témuž vyzvat další tři lidi.

Podle údajů ze středy shromáždila asociace od konce července 94,3 milionu dolarů, když v posledních dnech přibývá na konto boje s nemocí spočívající v postupném ochabování svalstva a následné celkové nehybnosti okolo šesti milionů denně. Loni přitom za stejné období věnovali dárci 2,7 milionu.

Zatímco experti na marketing rozebírají příčiny úspěchu kampaně, která má podle některých z nich ambice vydržet bavit svět a vybírat peníze na bohulibý účel ještě několik týdnů, asociace se dočkala i kritiky v souvislosti s tím, že si podle deníku Washington Post hodlá nechat používání názvu kampaně patentovat. "Podle mě je to ostudné a doufám, že je nikdy nenapadne... znemožnit nějaké jiné charitativní organizaci použít ten slogan," řekl listu advokát specializující se na patentovou ochranu Erik Pelton.

Podle agentury AP s výzvou původně nepřišla asociace ALS, neboť se na sociálních sítích objevila již v červnu. Jako jedna z prvních se nechala studenou vodou polít trenérka ženského basketbalového týmu z Arizony, která dala dalším koučkám v univerzitní lize dva dny na to, aby udělaly totéž, či věnovaly 250 dolarů na konto nadace pro boj s rakovinou. Její snaha pod hlavičkou Chillin4Charity od té doby vynesla ve srovnání s ALS zanedbatelných 75.000 dolarů.

charita nemoci reklama
Autor: Redakce i60
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 45. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?