Škodovácké embéčko
drželo krok se světem

Škodovácké embéčko
drželo krok se světem

21. 3. 2014

Dnešní Škoda Auto se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí mladoboleslavskou automobilkou v socialistickém Československu. Ta, byť patřila k nejlepším automobilkám někdejšího východního bloku, výrazně zaostávala a její vozidla především v 70. a 80. letech by při otevření trhu nemohla konkurovat západní či japonské produkci. Jedním z posledních modelů, který držel krok s celosvětovým vývojem, byla Škoda 1000 MB. Ta byla veřejnosti poprvé představena před 50 lety, 21. března 1964.

Hezký spolehlivý český vůz

Škoda 1000 MB, neboli "embéčko", byla prvním mladoboleslavským vozem z řady modelů s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Proti předchozím modelům (Spartak, Octavia) měla i výrazně pozměněnou karoserii. V letech 1964 až 1969 se vyrobilo 443 000 embéček 1000 a 1100, které se dobře prodávaly i v zahraničí. „Chceme dodávat na trh kvalitní výrobky na vysoké technické úrovni, schopné nejširší mezinárodní konkurence. A nový osobní vůz Škoda 1000 MB je výrobkem, který tyto předpoklady rozhodně má,“ napsal v roce 1964 časopis Automobil.

Cesta k tomuto modelu trvala mladoboleslavské firmě deset let. Již v roce 1954 se vládnoucí komunistická strana rozhodla, že dá lidu levný a spolehlivý automobil. Od té doby v automobilce pracovali na vývoji. Vznikla řada prototypů, díky nimž konstruktéři hledali, jak nejlépe vyhovět zadání: vyrobit elegantní úsporný vůz s nízkou hmotností a větším vnitřním prostorem. Ještě v 50. letech vznikly prototypy s označením 976, 977 a 978, které kombinovaly různé možnosti uložení motoru a pohonu.

Nakonec zvítězila varianta s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Důvodem bylo nejen to, že ve výrobě vyšel nejlevněji, ale i hledisko soběstačnosti, neboť tato koncepce nevyžadovala zahraniční součástky. Počátkem 60. let automobilka vyrobila prvních 50 kusů, které prošly náročnými zkouškami, mimo jiné i v extrémních klimatických podmínkách v Rusku a Ázerbájdžánu, tedy v mrazech minus 30 stupňů Celsia a vedrech kolem 45 stupňů Celsia, ve vysokých nadmořských výškách na Kavkaze i na východoněmeckých dálnicích.

S emebéčkem odešla kvalita

Ve vládním projektu Nový osobní vůz (NOV) bylo také rozhodnuto o výstavbě nového závodu s kapacitou 120 tisíc osobních vozů ročně. Ten byl v Mladé Boleslavi uveden do provozu v roce 1964 a byl jednou z nejmodernějších továren v Československu. „Náš automobilový průmysl vstupuje do nové etapy. Pro výrobu byla připravena nejmodernější technika s četnými automatickými zařízeními,“ napsalo v březnu 1964 Rudé právo.

Nová škodovka se vyráběla čtyři roky, přičemž každý ročník se v detailech lišil. Většina z vozů byla osazena čtyřdobým, zážehovým, kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 988 cm3, verze MB 1100 o objemu 1107 cm3 a výkonu 31 až 38 kW. Karoserie byla původně čtyřmístná, existovala čtyřdveřová (sedan) i dvoudveřová (tudor) verze. V roce 1967, po zesílení podlahy a vyztužení některých dílů, byl vůz přetypován na pětimístný s vyšší pohotovostní hmotností.

Embéčka s udávanou maximální rychlostí 120 až 130 km/h a spotřebou mezi sedmi až osmi litry benzínu na 100 km se vyráběla kromě běžného provedení Standard i v provedení de Luxe a v malém množství i ve verzích MBL, MBX a MBG. Existovaly i sportovní modely Škoda 1000 (1100) MBX Rallye.

Modernizace v souvislosti se Škodou 1000 MB byla však na dlouhou dobu poslední, což se projevilo v zaostávání podniku a ztrátě konkurenceschopnosti. Epocha vozů Škoda s motorem vzadu trvala více než čtvrt století až do roku 1990. Z embéček se postupně stala na svou dobu zastaralá Škoda 100 a potom Škoda 105 a ještě zastaralejší Škoda 120. Krokem vpřed byl až model Favorit představený v roce 1987, díky němuž po pádu komunistického režimu a otevření trhů o automobilku projevili zájem zahraniční partneři. Dnes je jejím majitelem německý Volkswagen a pod jeho vedení podnik vzkvétá.

Škoda
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.