Národní galerie představila nově zrestaurovaný oboustranný obraz „Žehnající Jezulátko, na druhé straně Kristus Trpitel (kolem roku 1520)“ od Lucase Cranacha staršího, jednoho z nejvýznamnějších německých renesančních umělců. Obraz byl teprve nedávno obnoven v dílnách NG a je vystaven od 4. března ve Šternberském paláci na Hradčanském náměstí v Praze v těsné blízkosti Dürerovy Růžencové slavnosti z roku 1506.
Ve sbírce Národní galerie se nachází soubor asi dvaceti deskových obrazů, které lze spojit s činností Lucase Cranacha staršího a jeho dílny. Většina těchto maleb je v galerii vystavena, některé jsou uloženy v depozitářích – to byl i případ oboustranně malované desky s žehnajícím Jezulátkem a Kristem Trpitelem. Deska zůstávala skryta lidským zrakům dlouhá desetiletí, neboť problematický stav neumožňoval její vystavení. Nebyla proto uvedena ani na velké výstavě Lucase Cranacha, která se uskutečnila v roce 2005 na Pražském hradě.
Následně Národní galerie ve spolupráci s ateliérem restaurování výtvarných děl Akademie výtvarných umění v Praze přistoupila k restaurování tohoto díla. Hned po dokončení náročné restaurátorské práce NG obraz spolu s dalšími sedmi díly Lucase Cranacha zapůjčila za mimořádných bezpečnostních opatření Ostravskému muzeu. Zde vzbudila výstava velkou senzaci a trhala návštěvnické rekordy. I z tohoto důvodu se Národní galerie rozhodla, že vzácnou oboustranně malovanou desku představí rovněž pražskému publiku.
Přízeň publika si získává i samotná osobnost Lucase Cranach staršího – ve své době byl totiž mimořádně úspěšný. Vedl velkou malířskou dílnu, podnikal a udržoval i čilé společenské styky, například s hlavním exponentem německé reformace Martinem Lutherem. Ani to mu však nezabránily v tom, aby pracoval i pro největšího odpůrce Lutherova učení, Albrechta Braniborského.