Africká královna vozila Bogarta
a Hepburnovou. Může svézt i vás

Africká královna vozila Bogarta
a Hepburnovou. Může svézt i vás

9. 2. 2014

Je to romantická představa. Můžete plout na malé lodi, která se zapsala do dějin kinematografie. Před více než šedesáti lety brázdila vlny Nilu hemžícího se krokodýly Africká královna ze stejnojmenného filmu s Humphreyem Bogartem. Nyní se tato slavná loď vrací, aby vozila turisty.

Zrekonstruovaná Africká královna, která je dnes majetkem novozélandského dobrodruha Cama McLeaye, svezla první cestující na konci roku. „Africká královna patří Nilu. Proto bylo důležité, aby se sem po více než šedesáti letech od natáčení filmu zase vrátila,“ prohlašuje McLeay.

Láska misionářky a dobrodruha

V roce 1950 vyrazili z Hollywoodu Humphrey Bogart a Katharine Hepburnová s mohutným filmařským týmem do Ugandy. Film natáčený v Ugandě a v místech, která jsou dnes součástí Konžské demokratické republiky, vypráví příběh americké misionářky a kanadského dobrodruha, kapitána Africké královny, kteří se nakonec i přes naprosto rozdílné povahy do sebe zamilují.

Děj filmu inspirovaného románem C. S. Forestera z roku 1934 se odehrává na počátku první světové války v tehdejší Německé východní Africe, na území oblasti Tanganiky a dnešní Rwandy a Burundi.

Úžasný západ slunce na Nilu

„Ve skutečnosti existovaly dvě lodi, jedna v Kongu a nilská Africká královna. Nil mám velice rád. Procestoval jsem řeku po celém jejím toku od Středozemního moře až k jejím pramenům ve Rwandě, jezdil jsem po ní celých šestnáct let,“ říká McLeay.

Všechno začalo v 90. letech, když založil raftingovou společnost a ekologickou noclehárnu v ugandské oblasti Jinja. Brzy měl v úmyslu pořádat pro turisty výlety na lodi, aby mohli obdivovat východy a západy slunce na Nilu a také rozmanité ptactvo v regionu. „Jen na tomto úseku Nilu je více než sto druhů ptáků. Je to úžasné být na lodi při západu slunce,“ vypráví Novozélanďan. 

Potíže s parním motorem

O existenci Africké královny se dozvěděl až později, když byl s rodinou na dovolené na keňském souostroví Lamu, známém tradičními malými arabskými plachetnicemi. „Pátral jsem po africké lodi, s níž bych se mohl plavit po Nilu, a chtěl jsem nejdříve koupit nějakou plachetnici,“ vzpomíná McLeay. Tehdy mu majitel hotelu, v němž bydlel, řekl: „Proč nekoupíte Africkou královnu? Je ugandská!“ 

O týden později popíjel McLeay čaj u Yanka Evanse, který před dvaceti lety nalezl opuštěnou kostru lodi v ugandském parku Murchison Falls a dal ji trochu do pořádku. Od té doby měl loď u sebe v Keni. Když pak McLeay přivezl Africkou královnu do Ugandy, trvalo ještě pět let, než zahájil výletní plavby. Kostra lodi sice byla opravena, ale bylo třeba něco udělat s parním motorem starým více než sto let. Loď, speciálně postavená pro film Johna Hustona uvedeného do kin v roce 1951, byla vybavena dieselovým motorem upraveným pro potřeby natáčení na parní motor. 

Stejné oblečení, stejný nápoj

Yang Evans se rozhodl objednat nový parní motor v Británii. „Když se však vlastníkem lodi stal McLeay, parní motor už nefungoval,“ vzpomíná nový kapitán a mechanik Africké královny Gavin Fahey. Motor musel být zcela odmontován a opraven. 

Dnes tedy zažívají cestující na Africké královně iluzi romantické minulosti. McLeay je na to právem hrdý: „Gavin nosí stejné šaty jako Humphrey Bogart a na palubě podáváme džin s tonikem, jak ho Humphrey Bogart ve filmu popíjel.“

 

Filmový trhák měl vše: romantiku,
dobrodružství, krásu Afriky i hvězdy
Film Africká královna vypráví o dobrodružstvích, která prožijí na počátku první světové války v nitru Německé východní Afriky kanadský dobrodruh Allnutt a anglická misionářka Rosie, prchající na malém parníčku před německými vojáky. Na své cestě k britskému území musí překonat řadu překážek. Na rozbouřeném jezeře se jejich plavidlo Africká královna potopí a oni sami jsou po svém zachránění německou válečnou lodí Louisou odsouzeni jako angličtí vyzvědači k smrti. V okamžiku popravy Louisa narazí na vrak Anglické královny, na němž jsou připevněna dvě torpéda a potopí se. Allnutt a Rosie se zachraňují na pobřeží ovládaném anglickými jednotkami. 

Celý děj hodně volně vychází ze skutečných událostí. Německá loď Luisa se ve skutečnosti jmenovala Graf von Götzen (spuštěna na vodu v červnu 1915) a opravdu byla potopena. Po válce byla vyzvednuta a opravena a po jezeře Tanganika se plaví dodnes pod jménem MS Liemba.

U diváků měl film Africká královna ohromný úspěch. Proč? Jedná se o adaptaci známého literárního díla. To dílo je navíc dobrodružné, tím pádem atraktivní, což v převedení na film platí dvojnásob – vizuální krásy afrického kontinentu publikum velmi uchvátí. Diváci do té doby neviděli tolik snímků, které by se odehrávaly v exotickém africkém prostředí. Film byl natáčen v londýnských studiích, ale spousta scén se odehrává v exteriérech africké divočiny. Na konečném úspěchu pak má obrovský podíl ústřední herecká dvojice Hepburnová a Bogart.

dobrodružství herecké legendy
Autor: editor editor
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 46. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?