Tragédie v Zákolanech:
vlak, který nešlo zastavit

Tragédie v Zákolanech:
vlak, který nešlo zastavit

23. 1. 2014

Špatně provedená kontrola způsobila spolu s mrazivým počasím před půl stoletím vlakové neštěstí v Zákolanech na Kladensku. Neovladatelný nákladní vlak narazil před 50 lety, 25. ledna 1964, do osobní soupravy stojící v zákolanské stanici. Výsledkem bylo 14 mrtvých, 18 zraněných a 36 zcela zdemolovaných vagonů. Z hlediska srážek dvou vlakových souprav se jednalo o sedmé nejtragičtější neštěstí v českých zemích.

Tu lednovou sobotu ráno mrzlo, až praštělo. Dozorčí provozu připravoval ve stanici Kladno-Dubí k odjezdu nákladní vlak směrem do Kralup nad Vltavou. Pověřil vlakovou četu, aby provedla odmrazení jednotlivých vozů a přezkoušení tlaku v brzdách. Přestože pracovníci neměli potřebné zkoušky, vlak byl "zkontrolován" a vypraven na trať.

S osobním vlakem se měl křižovat v Zákolanech. Již cestou se ale zjistilo, že soupravu nelze ovládat. Jeho rychlost se stále zvyšovala a nešlo jej přibrzdit. Ve všech stanicích dostával strojvůdce příkaz: "Stůj, zastavte všemi prostředky!"

Chybějící zkoušky i zkušenosti měly za následek, že železničáři nepoužili všechny způsoby, jak nákladní vlak zastavit. "Záchrannou brzdu, jelikož byla zaplombovaná, nepoužili. Když strojvedoucí zpozoroval před sebou lokomotivu osobního vlaku, z lokomotivy vyskočil," píše se v policejním protokolu. Hned nato se vlaky střetly. První vagon osobního vlaku byl zcela rozdrcen.

Škoda činila více než dva miliony korun, přičemž zcela rozbito bylo 36 vozů, částečně poškozeno osm, silně byly poškozeny dvě lokomotivy, zničena byla výhybka, 100 metrů kolejí a zabezpečovací zařízení. 

Nejtragičtější srážkou dvou vlaků v českých zemích zůstává srážka osobního a motorového vlaku v listopadu 1960 u obce Stéblová na Pardubicku. Nehoda si vyžádala 118 obětí. Druhým nejhorším neštěstím byla srážka rychlíku a osobního vlaku u stanice Šakvice na trati Brno-Břeclav v prosinci 1953, kdy zahynulo 103 lidí. Neštěstí v Zákolanech je z hlediska obětí sedmým v historii.

nehoda železnice
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Karel Janovský
Jenom pro upřesnění: Při této nehodě došlo zřejmě k zamrznutí brzdového potrubí. K tomu docházelo u souprav tažených parní lokomotivou, neboť se částečky vody mohly dostat do brzdového potrubí a tam se z nich utvořil led, který potrubí ucpal. K tomu mohlo dojít a také většinou docházelo až při jízdě vlaku. Z uvedeného je tedy zřejmé, že i použití záchranné brzdy by v takovém případě bylo neúčinné.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 43. týden

Tento týden se budeme ve vědomostním kvízu věnovat památkám kulturního světového dědictví zapsaných na seznam UNESCO.