Zákon proti "šmejdům"
vstoupil v platnost

Zákon proti "šmejdům"
vstoupil v platnost

15. 1. 2014

Česká obchodní inspekce (ČOI) má nyní širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Účinnosti nabyla novela zákona o ochraně spotřebitele. Prodejci a pořadatelé musí inspekci předem hlásit místo a datum konání akcí a také uvést, jaké zboží na nich budou nabízet. Za porušení zákona prodávajícímu hrozí až pětimilionová pokuta. Povinnost se nevztahuje na veřejné dražby pořádané podle zvláštního zákona, ani na sportovní akce, třeba fotbalové zápasy, nebo například na ochutnávky vína.

Stát chce touto novelou zabránit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vzhledem ke stejnojmennému filmovému dokumentu popisujícímu jejich praktiky vžila přezdívka "šmejdi". Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele především v seniorském věku na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, které je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předražené.

Nezřídka se stává, že účastníci takových akcí jsou vystaveni výhrůžkám, zaznamenán byl i fyzický útok.

ČOI kontroluje předváděcí akce od roku 2009. Od té doby se počet kontrol zhruba zdvojnásobil. V roce 2012 inspektoři zjistili nějaké pochybení u 72 procent z 281 kontrolovaných případů, loni za osm měsíců zkontrolovali 267 akcí a pochybení odhalili u 74 procent z nich. Nový kontrolní řád pracovníkům ČOI umožňuje pořizovat audio a video záznamy z předváděcích akcí a pak je používat i jako důkaz u soudu.

klamání zákazníků předváděcí akce
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jarmila Komberec Jakubcová
Osobně si myslím, že nejlepší je na tyto předváděcí akce prostě NECHODIT.Žádný zákon ani kontroloři nepomohou když sami senioři nebudou podobné akce navštěvovat.Já přesto že je mi skoro 70 let jsem nikdy na takové akci nebyla a ve svém okolí neznám nikoho kdo by tam šel.Nikdy není nic ZADARMO a prodejci musí na akci vydělat.Nikoliv kupující.Podle mého názoru za to, že tzv.šmejdi mohou okrádat kupující je to, že se senioři nechávají zmást tím, že dostanou "něco" zadarmo.Různé dárečky, jídlo.jenže to přeci musí někdo zaplatit.Předváděcí akce neorganizují Charity či Armády spásy.Jsou to výdělečné prodejní akce.To by si měli především návštěvníci podobných prodejních akcí uvědomit a letáky s nabídkami házet do koše.
Květoslava HOUDKOVÁ
Pozor, ať "Šmejdi" zase nevyhrávají! Zákon ukládá pořadatelům povinnost předem hlásit ČOI místo, datum a nabídku na akcích. Pokud povinnost bude plněna, nastane v ČOI zmatek = nebude stíhat kontroly. Lepší by bylo, dát kontrolní pravomoc Živnostenskému úřadu v tom kterém místě = pro event. kontrolu BLÍŽ !!

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 46. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?