Počasí tehdy nevěštilo nic dobrého a také sled událostí 12. ledna 1954 nabral po poledni dramatický spád. Letoun OK-WDS, typu DC-3, společnosti ČSA přilétl přesně v 12:55 do Prahy z Košic. Natankoval a hodinu nato dostal povolení k odletu do Ostravy se 14 cestujícími a čtyřmi členy posádky na palubě.
Start z ruzyňského letiště se však nezdařil. Letoun se odchýlil ze směru startu, ještě se těsně vyhnul komínu továrny v Hostivici, ale zavadil levým křídlem o železný stožár elektrického vedení, který přerazil. Následně stroj zlomil dřevěný sloup vedení a dopadl na pole, kde se rozlomil vpůli. Krátce po pádu na zem začaly trosky letadla hořet, ještě předtím se ale podařilo lidem přiběhnuvším z okolí zachránit několik osob. Z 18 lidí na palubě jich zemřelo 13, přežilo pět cestujících.
Podle závěrů vyšetřovací komise byla příčinou nehody u obce Hostivice malá rychlost při startu, která byla způsobena chybnou pilotáží za ztížených povětrnostních podmínek – na rozjezdové dráze byl sníh. A ten se stal letounu osudným. V dnešní době pilotům v případě "kontaminované" dráhy (sněhem či vodou) počítačové programy přesně určí podle aktuální situace potřebné hodnoty pro vzlet.
A jaká jsou fakta o dalších velkých nehodách československých letadel či leteckých neštěstích na území bývalého Československa?
* Nejhorší letecká katastrofa na území Československa se stala 24. listopadu 1966, kdy Iljušin Il-18 bulharské společnosti TABSO narazil krátce po startu z bratislavského letiště do kopce v Malých Karpatech. Při nehodě zemřelo všech 82 osob na palubě (74 cestujících a osm členů posádky). Mezi pasažéry byli i občané Československa a například bulharský velvyslanec v Berlíně generál Ivan Byčarov. A jelikož vyšetřování neurčilo příčinu neštěstí, padla později mezi příznivci konspirativních teorií i verze atentátu.
* Mnoho obětí při leteckém neštěstí na našem území si vyžádala nehoda letounu DC-9 jugoslávské společnosti Adria 30. října 1975 u pražského Suchdola. Ze 120 lidí na palubě jich zemřelo 79, z toho 75 na místě a čtyři později v nemocnici. Příčinou nehody byl řetězec chyb pilotů.
* Nejhorší letecká nehoda československého či českého letounu se stala 19. srpna 1975 u syrského Damašku, kdy při přistávání letadlo Il-62 společnosti ČSA na lince z Prahy do Teheránu (přes Damašek a Bagdád) z neobjasněných příčin kleslo pod stanovenou výšku a následně havarovalo. Na zemi pak začalo hořet. Ze 128 osob na palubě nehodu přežili dva cestující, z nichž jeden posléze zemřel v nemocnici.
* Mezi nehodami dopravních letadel na československém území či československých dopravních letounů v zahraničí byl jednou prokazatelně příčinou pádu teroristický čin. Po výbuchu nálože v zavazadlovém prostoru se z výšky 10 km 26. ledna 1972 u České Kamenice zřítil letoun DC-9 jugoslávské společnost JAT, letící na lince Kodaň-Záhřeb. Z 23 cestujících a pěti členů posádky přežila jen dvaadvacetiletá letuška Vesna Vulovičová. Ta si zlomila obě ruce a nohy, poranila páteř i lebku a téměř měsíc byla v bezvědomí, ale nakonec se uzdravila a chtěla se i vrátit k létání. K činu se podle médií přihlásili ustašovci (chorvatští odpůrci Titova komunistického režimu). Letadlem měl údajně letět člen jugoslávské vlády (nakonec ale letěl o den dříve).