Slovinská vláda, která se snaží bojovat s propadem hospodářství a rostoucími dluhy země, našla další způsob, jak alespoň trochu vylepšit státní rozpočet. Více peněz hodlá už od prosince vybírat od motoristů, kteří používají slovinské dálnice. Připlatí si hlavně majitelé velkých terénních aut nebo velkoprostorových rodinných vozů: zatímco dnes dají za sedmidenní známku 15 eur (necelých 400 korun), od prosince to bude 40 eur (přes 1000 korun).
Rozhodující pro zařazení do dražší kategorie nebude hmotnost, ale údaj, který se nikde jinde v Evropě nepoužívá - výška vozu nad přední nápravou. Pokud je auto do 3,5 tuny v daném místě vysoké alespoň 130 centimetrů, bude muset jeho majitel zaplatit za užívání dálnice vyšší částku. Představitelé slovinské správy dálnic přitom přiznávají, že si vozidlo bude muset každý změřit sám. Takový rozměr totiž výrobci v technických údajích neuvádějí a podle dosavadních informací se ani nechystá příručka, kde by si řidič podle typu vozu našel, kterou známku koupit.
Slovinské dálnice, které hojně užívají i čeští motoristé při cestách k Jaderskému moři nebo do Alp, patří přitom už dnes mezi nejdražší. Každý ze zhruba 45 kilometrů, který po nich auto projede cestou k chorvatské metropoli Záhřebu mezi Rakouskem a Chorvatskem, stojí řidiče při koupi nejlevnější týdenní známky zhruba osm korun. Poněkud lépe to v přepočtu na kilometr vychází v případě cesty přes celé Slovinsko až na Istrii.
Pro srovnání: například rakouská známka pro osobní auta, platná deset dní, stojí 8,3 eura (210 korun), stejně dlouho platná maďarská pak 2975 forintů (260 korun). V Česku se za základní desetidenní dálniční kupón platí 310 korun.