Ruzyňské letiště oslavuje
75 let od zahájení provozu

Ruzyňské letiště oslavuje
75 let od zahájení provozu

5. 4. 2012

Letiště Praha Ruzyně slaví přesně 75 let od zahájení provozu – 5. dubna 1937 přistálo na Ruzyni první letadlo.

„V odletové hale terminálu dva začala výstava historických i současných fotografií. Všichni cestující, kteří budou 5. dubna u nás na letišti, obdrží pohlednici vydanou speciálně k této příležitosti. Dále pak slevové kupony na nákupy na letišti a dětem určitě udělají radost gumové bonbony ve tvaru letadel. 7. dubna zahájí Klub letecké fotografie při Letišti Praha, což znamená, že budou oficiálně otevřeny dvě tribuny, z nichž mohou zájemci o letecké snímky sledovat a fotografovat veškeré dění na letištní ploše,\" informovala mluvčí letiště Eva Krejčí.

Od DC–2 po nadzvukový TU–144

Historicky první letadlo na pražském letišti přistálo 5. dubna 1937 v devět hodin a šlo o stroj Douglas DC–2 Československé letecké společnosti na trase Piešťany–Zlín–Brno–Praha. První mezinárodní spoj společnosti Air France přistál v deset hodin na trase Vídeň–Praha–Drážďany.

Původně mělo letiště jen tři nezpevněné travnaté vzletové a přistávací dráhy, betonové se teprve začínaly budovat. V prvním roce svého provozu letiště přepravilo 13 462 cestujících. Do okupace v březnu 1939 byl vybudován základní dráhový systém ve tvaru trojúhelníku a upraven terén celé letištní plochy. Projekt pokračoval i v době okupace.

Od osvobození Československa v květnu 1945 se urychlily práce na uvedení civilního letiště do trvalého provozu. V letech 1947–1948 letiště zahájilo výstavbu paralelní dráhy směrem na severovýchod a jihozápad. V roce 1949 pak začala modernizace letiště. Vzletové a přistávací dráhy byly prodlouženy, současně byl doplněn systém pojezdových drah a světelné zabezpečovací zařízení pro noční provoz.

V padesátých letech začala létat proudová a turbovrtulová letadla, což zvýšilo nároky na zimní údržbu drah. Pro příjem těchto letadel se vzletové a přistávací dráhy dále rozšířily a prodloužily. V roce 1959 činila jejich délka už 3,35 kilometru. V letech 1960 –1968 vzniklo nové letiště severně od původního – v současné době areál Sever. Nově se rozšířil systém vzletových drah, novou odbavovací budovu s kapacitou cca 2,3 milionu cestujících za rok letiště otevřelo 15. června 1968.

Významná událost se stala i zkraje sedmdesátých let. V roce 1971 desetitisíce návštěvníků zaplnily letiště u příležitosti přistání prvního nadzvukového sovětského letounu Tupolev TU–144. Za tři dny pobytu jej zhlédlo na 300 000 lidí.

Finiš v devadesátých letech

Počátkem devadesátých let letiště rekonstruovalo odbavovací budovu. Kapacity odbavení cestujících se zvýšila — mohli se odbavit u jedné z 19 přepážek ČSA a k dispozici jim bylo devět přepážek celní kontroly a osm pasové kontroly. V červnu 1995 byl položen základní kámen nového odbavovacího komplexu a parkoviště. V květnu 1996 zahájila provoz část nového odbavovacího terminálu — prst B. V červnu 1997 firma zprovoznila vlastní terminál s kapacitou 4,8 milionu cestujících za rok. V roce 1997 vznikl také terminál Jih určený pro všeobecné letectví. V roce 1998 letiště zprovoznilo moderní cargo terminál.

Investice pokračovaly i v následujících letech. V roce 2002 letiště dokončilo Parking C jako největší poschoďové parkoviště ve střední Evropě a do provozu uvedlo prodloužený prst B s nástupními prosklenými mosty a pohyblivým chodníkem. Skončila i rekonstrukce odbavovací budovy. V lednu 2006 firma otevřela veřejnou část Terminálu 2, který opět zvýšil kapacitu letiště. V roce 2008 letiště odbavilo rekordní počet cestujících – 12,6 milionu. V tomto desetiletí se poptávka po létání v Praze téměř ztrojnásobila.

Za 75letou historii bylo na letišti odbaveno celkem okolo 201 milionů cestujících a uskutečnily se více než čtyři miliony civilních letů. Cestující mají v současné době k dispozici nabídku 54 leteckých společností spojujících Prahu přímou linkou s více než 128 destinacemi po celém světě. Na letišti operuje také pět nákladových dopravců. Svoji domovskou základnu zde mají letecké společnosti České aerolinie, Holidays Czech Airlines, Travel Service a Wizz Air.

doprava letadlo
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

19%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%