Německý podnikatel Jens Beckhäuser se stahuje z podnikání v oblasti předváděcích akcí v Česku. Jako důvod uvedl negativní kampaň médií. Beckhäuser prodal svůj podíl ve firmách Beck Europe (dříve Beck Czech) a Beck Reisen. Obě firmy tak nesmějí už dále nést jméno Beck v názvu. Společnosti byly často v hledáčku médií i České obchodní inspekce (ČOI) kvůli agresivním obchodním praktikám na předváděcích akcích.
"Na základě negativní kampaně médií v Česku jsem se rozhodl ukončit svou činnost v oblasti předváděcího obchodního prodeje," uvedl Beckhäuser. Společnost Beck International bude podle něj dále činná v oblasti dodávek vody a bude zpracovávat nadále pouze reklamace, poskytnuté garance a ostatní platné smlouvy s klienty. Firma nebude dále podnikat v oblasti předváděcích akcí.
Firmy skupiny Beck, které byly v této oblasti velmi aktivní, dostaly v uplynulých letech od České obchodní inspekce pokuty v řádu milionů korun. ČOI udělila v prvním pololetí provozovatelům předváděcích akcí 84 pokut v celkové výši 11,2 milionu korun. Porušení zákona inspektoři zjistili u 80 procent z 218 kontrolovaných akcí. Podle ČOI agresivní obchodní praktiky a klamání seniorů na předváděcích akcích letos přetrvávají, některé provozovatele těchto akcí neodradily od nezákonného chování ani milionové sankce.
Kvůli agresivním praktikám prodejců na předváděcích akcích se připravují i změny zákonů. Pořadatelé těchto akcí budou muset České obchodní inspekci hlásit dopředu místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet. Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta až pět milionů korun. Vyplývá to z návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele, který schválila vláda. Zákon ale musí projít Poslaneckou sněmovnou, která se v úterý rozpustila. Schválení v nové sněmovně by ale nemělo být obtížné.