Nebyl to prototyp čítankového hrdiny a předtím, než se proslavil svými výkony za pilotní pákou, strávil dokonce nějakou dobu ve vězení. Jenže pak kousky tohoto jednookého letce ve 30. letech ohromily svět. Američan Wiley Post dosáhl několika rekordů, nejslavnějším se bezesporu stal jeho sólový oblet zeměkoule. Odstartoval k němu před 80 lety, 15. července 1933 z newyorského letiště Floyd Bennet Field na palubě jen lehce upraveného hornoplošníku Lockheed Vega.
Čau mamčo, jsem docela unavený, řekl po přistání
Postovi trvalo sedm dní, 18 hodin a 49 minut, než se kola podvozku jeho stroje nazvaného Winnie Mae opět dotkla plochy newyorského letiště. Tam už na něj čekalo na 50 tisíc diváků, kterým ani policejní kordon nedokázal zabránit v tom, aby se v nadšení nad neobyčejným výkonem nevrhli k letounu se statečným pilotem. Vyčerpaný, ale šťastný Post se věnoval novinářům, občas ale nedokázal udržet oči otevřené. „Čau mamčo, jsem docela unavený,“ svěřil se manželce.
Na to, že by svět přeletěl bez mezipřistání, samozřejmě Post nemohl v té době ani pomýšlet. Celkem desetkrát musel let přerušit. Ať už aby natankoval, opravil drobnou závadu nebo – jako v případě mezipřistání v tehdy německém Královci (dnes Kaliningrad) – nahradil zapomenuté mapy. Nejdelší úsek Postova letu byl hned ten první, mezi New Yorkem a Berlínem. Měřil skoro 6500 kilometrů a Post během 26 hodin ve vzduchu pořádně vyzkoušel technickou novinku, autopilota. Zároveň se Post stal prvním člověkem od letu Charlese Lindbergha v květnu 1927, který přeletěl Atlantik zcela sám.
Svůj předchozí výkon překonal o 21 hodin
Z Berlína, kde musel opravit automatického pilota, pak přes už zmíněný Královec zamířil do Sovětského svazu, kde nejprve přistál 17. července v Moskvě. Pak se přes Sibiř vydal směrem k Aljašce. Americké hranice přeletěl Post 20. července a přes Fairbanks a kanadský Edmonton zamířil domů, do New Yorku.
O téměř celý den – přesněji řečeno 21 hodin – překonal Post předchozí rekord v obletu zeměkoule, který držel také on. Jenže tenkrát neletěl sám. Poprvé se totiž Wiley Post vydal na cestu kolem světa v červnu 1931 spolu s navigátorem Haroldem Gattym. Také tehdy to vzal z New Yorku na východ a skoro stejnou trasou. Už v létě 1931 se mu podařilo poslat do historie, aspoň co se rychlosti týká, vzducholodě, když překonal do té doby rekordní čas stroje Graf Zeppelin, který v roce 1929 obletěl svět za 21 dní.
Lupič a parašutista v leteckém cirkusu
Texaský rodák, který přišel na svět 22. listopadu 1898 ve farmářské rodině, se přitom k aktivnímu létání dostal poměrně pozdě. Letadlo poprvé viděl v patnácti letech a aviatika Wileyho uchvátila. Původně mizerný student se se zájmem vrhl na fyziku a matematiku a brzy patřil k nejlepším žákům střední technické školy v Kansasu. Když vypukla první světová válka, snažil se Post dostat k letectvu. Ale ještě než se mohl poprvé vznést do vzduchu, tak centrální mocnosti kapitulovaly.
Nějakou dobu si vydělával na ropných polích, pak ale zjistil, že by se k penězům mohl dostat snadněji, byť nelegálně. Postova zločinecká kariéra ale byla krátká. Už v roce 1921 ho policisté chytili a za ozbrojenou loupež odešel soudu s desetiletým trestem. Odseděl si 14 měsíců, než v létě 1922 dostal milost a mohl se vrátit k práci u těžařů. Také se konečně dostal k létání, byť jako parašutista v leteckém cirkusu. V říjnu 1926 se ale ně něj usmálo štěstí v neštěstí.
Soukromý pilot u ropného magnáta
Při nehodě na vrtu ho zasáhl kovový úlomek do levého oka, které zachvátila infekce a nakonec na ně oslepl. Díky odškodnému si ale mohl pořídit letadlo, byť z druhé ruky. V roce 1928 se pak začal živit jako soukromý pilot u menšího ropného magnáta z Oklahomy, který později podporoval i Postovy lety. Právě podle jeho dcery se aeroplány, na kterých Wiley Post létal, jmenovaly Winnie Mae.
Jednooký pilot na sebe prvně upozornil v roce 1930, když vyhrál závod z Chicaga do Los Angeles. Proslavila ho ale hlavně dvojice rekordních obletů zeměkoule, po kterých se Wiley Post věnoval třeba výzkumům létání ve velkých výškách. Nezavevřel ani na rychlostní dálkové přelety, například v roce 1935 se pokusil čtyřikrát neúspěšně letět z Los Angeles do New Yorku bez mezipřistání. Vždycky ale měl nějaké technické problémy s letadlem.
Post zahynul 15. srpna 1935 – jak jinak než v letadle. Stroj se zřítil za špatného počasí na Aljašce, spolu s pilotem zemřel i humorista a milovník letectví Willem Rogers.