To, co se v hovorové češtině označuje jako parfém, většinou parfém není. V angličtině se běžně hovoří o fragrances (vůně), nikoliv o perfumes (parfémy). Parfémy se rozlišují podle procentuálního zastoupení parfémové kompozice (jednoduše řečeno podle intenzity vůně). Zbytek směsi zastupuje koncentrovaný líh.
* Parfém je vůbec nejintenzivnější vůně, která je na trhu k dispozici. Podíl vonných látek je 15-40 %.
* EDP neboli Eau de Parfum, česky též parfémová voda (toaletní parfém). Podíl vonných látek je 12-15 %.
* EDT neboli Eau de Toilette, česky též toaletní voda. Podíl vonných látek je 6-12 %.
* EDC neboli Eau de Cologne, česky též kolínská voda, německy Koelnisch Wasser. Podíl vonných látek je 4-6 %
* EDS neboli Eau de Solide/Sport, anglicky též splash perfume. Podíl vonných látek je 1 %
Niche vůně
Ale zde pozor, je to niche, ne niché. Je to anglický výraz. V překladu to znamená výklenek, v ekonomické terminologii mezera na trhu. Prostě takové zátočiny stranou hlavního proudu, v nichž se líhnou parfémy pro fajnšmekry, často odvážné kompozice, které by se v běžné parfumerii nechytaly. Ani se do parfumerek nedistribuují, prodávají se online, ve vlastních buticích nebo v malých parfumeriích specializovaných na tento druh vůní.
Do češtiny to překládáme jako nikové (niche = nika) nebo nepřekládáme a říkáme niche, to záleží na tom, jak se Vám více líbí… Také se jim někdy říká nezávislé (protože jde o malé parfumerie, které si mohou dělat víceméně co chtějí – jejich majiteli nejsou velké nadnárodní společnosti, které by jim diktovaly držet se při zemi) nebo exkluzivní (protože jsou drahé a špatně dostupné).
Parfémové vody
Méně používané koncentrace:
* Eau fraîche - koncentrací podobná Eau de Cologne až Eau de Toilette.
* Deodorant - velmi slabá koncentrace, u silnějších vůní nicméně stále voní velmi dobře.
* Extrême - toto označení obvykle poukazuje na zesílenou koncentraci, např. Eau Parfumée au Thé Vert Extrême firmy Bvlgari je o něco silnější verzí dřívější Eau Parfumée au Thé Vert.
* Légère - odlehčená verze - někdy jde o změněnou koncentraci, jindy je pozměněno i složení parfému.
Parfémy unisex jsou vůně, které mohou bez obav používat jak muži, tak ženy. Složení unisex parfémů bývá obvykle kombinací svěžích esencí s kořeněnými tóny, která potěší mužské i ženské smysly.
Tester je označení vůní, které jsou prodávány v obyčejné hnědé nebo bílé krabičce a flakony obvykle nemají víčko. Koncentrace parfému i flakon jsou samozřejmě totožné a vůně nejsou v žádném případě použité.
Odstřik představuje malé množství parfému (1-2 ml) v malé skleněné ampulce, která je uzavíratelná plastovou zátkou. Množství vystačí na opakované použití.
Složení parfémů
Parfém (vůně) je směs prvků, látek s různou prchavostí. Základní prvky vůně (vonné akordy) a další látky tvoří kompozici. Komponenty každé kompozice lze rozdělit do tří fází:
* HLAVA: 1. fáze – rychle prchavé látky cítíme nejdříve a tato vůně rychle odezní.
* SRDCE: 2. fáze – středně prchavé látky tvoří buket, charakter vůně – rozvine se za několik minut.
* ZÁKLAD: 3. fáze pomalu prchavé látky působí nejdéle, po několik hodin.
Důležité je, aby ve všech třech fázích rozvíjení vůně působily látky podobně vonící a zajistily tak harmonický, nepřetržitý průběh.
Rodokmeny parfémů
Dle nejnovějšího způsobu třídění rozeznáváme následující skupiny vůní: (třídící systém vypracovaný skupinou Haarmann - Reimer). Parfémy různých značek dělíme na 6 hlavních skupin s podskupinami.
* květinová (převážně dámská)
* orientální (dámská i pánská)
* chyprová - cypřišová (dámská i pánská)
* fougerová (převážně pánská)
citrusová (převážně pánská)
* levandulová (převážně pánská)
* mošusová (mošusové vonící látky mohou být univerzálně použity ve všech kategoriích )
Proč se nemá současně používat více různých vůní?
Každý parfém je jedním harmonickým celkem. Použije-li se současně jiný a odlišně intenzivně vonící přípravek, dochází často k disharmonii, která ve svém komplexu může vyvolat nepříjemný dojem.
Jak a kde se má parfém "nosit"?
Je to především otázka koncentrace. Uvažuje-li se ona proslulá kapka nanesená za ušním boltcem, je tím zpravidla míněn parfém. Všeobecně se parfém nanáší na místa, kde je pod pokožkou nejvíce krevních vlásečnic, tj. do loketního důlku, ale i do pokolení - do míst, kde je pokožka nejteplejší a kde se vůně parfému plně rozvine. Parfém se také nanáší na vlasy, těsně nad pokožku hlavy. Mimořádně dobře vyniká parfém na oděvech z přírodních materiálů a na kožešinách, nedoporučuje se však nanášet jej na bílé a světlé oděvní součásti, zejména pak ne na přírodní hedvábí.
Jak dlouho je parfém použitelný a jak se pozná, že není již zcela v pořádku?
Není-li flakon s používaným parfémem vystaven účinku denního světla a teplotám vyšším než asi 20°C, vydrží půl roku i déle. Parfém v originálním neotevřeném flakonu však vydrží i déle než rok. Parfém, jehož barva se mění, většinou ve tmavší odstín a kolem jehož uzávěru se usazuje pryskyřicový prstenec, je zpravidla starý. Také kyselá a pryskyřičná vůně signalizuje, že parfém nebo podobný výrobek má svou dobu použitelnosti již za sebou.