Není parfém jako parfém

Není parfém jako parfém

1. 6. 2013

To, co se v hovorové češtině označuje jako parfém, většinou parfém není. V angličtině se běžně hovoří o fragrances (vůně), nikoliv o perfumes (parfémy). Parfémy se rozlišují podle procentuálního zastoupení parfémové kompozice (jednoduše řečeno podle intenzity vůně). Zbytek směsi zastupuje koncentrovaný líh.

* Parfém je vůbec nejintenzivnější vůně, která je na trhu k dispozici. Podíl vonných látek je 15-40 %.
* EDP
 neboli Eau de Parfum, česky též parfémová voda (toaletní parfém). Podíl vonných látek je 12-15 %.
* EDT
 neboli Eau de Toilette, česky též toaletní voda. Podíl vonných látek je 6-12 %.
* EDC
 neboli Eau de Cologne, česky též kolínská voda, německy Koelnisch Wasser. Podíl vonných látek je 4-6 %
* EDS
 neboli Eau de Solide/Sport, anglicky též splash perfume. Podíl vonných látek je 1 %

Niche vůně

Ale zde pozor, je to niche, ne niché. Je to anglický výraz. V překladu to znamená výklenek, v ekonomické terminologii mezera na trhu. Prostě takové zátočiny stranou hlavního proudu, v nichž se líhnou parfémy pro fajnšmekry, často odvážné kompozice, které by se v běžné parfumerii nechytaly. Ani se do parfumerek nedistribuují, prodávají se online, ve vlastních buticích nebo v malých parfumeriích specializovaných na tento druh vůní.

Do češtiny to překládáme jako nikové (niche = nika) nebo nepřekládáme a říkáme niche, to záleží na tom, jak se Vám více líbí… Také se jim někdy říká nezávislé (protože jde o malé parfumerie, které si mohou dělat víceméně co chtějí – jejich majiteli nejsou velké nadnárodní společnosti, které by jim diktovaly držet se při zemi) nebo exkluzivní (protože jsou drahé a špatně dostupné).

Parfémové vody

Méně používané koncentrace:
* Eau fraîche - koncentrací podobná Eau de Cologne až Eau de Toilette.
* Deodorant - velmi slabá koncentrace, u silnějších vůní nicméně stále voní velmi dobře.
* Extrême - toto označení obvykle poukazuje na zesílenou koncentraci, např. Eau Parfumée au Thé Vert Extrême firmy Bvlgari je o něco silnější verzí dřívější Eau Parfumée au Thé Vert.
* Légère - odlehčená verze - někdy jde o změněnou koncentraci, jindy je pozměněno i složení parfému.

Parfémy unisex jsou vůně, které mohou bez obav používat jak muži, tak ženy. Složení unisex parfémů bývá obvykle kombinací svěžích esencí s kořeněnými tóny, která potěší mužské i ženské smysly.

Tester je označení vůní, které jsou prodávány v obyčejné hnědé nebo bílé krabičce a flakony obvykle nemají víčko. Koncentrace parfému i flakon jsou samozřejmě totožné a vůně nejsou v žádném případě použité.

Odstřik představuje malé množství parfému (1-2 ml) v malé skleněné ampulce, která je uzavíratelná plastovou zátkou. Množství vystačí na opakované použití.

Složení parfémů

Parfém (vůně) je směs prvků, látek s různou prchavostí. Základní prvky vůně (vonné akordy) a další látky tvoří kompozici. Komponenty každé kompozice lze rozdělit do tří fází:

* HLAVA: 1. fáze – rychle prchavé látky cítíme nejdříve a tato vůně rychle odezní.
* SRDCE: 2. fáze – středně prchavé látky tvoří buket, charakter vůně – rozvine se za několik minut.
* ZÁKLAD: 3. fáze pomalu prchavé látky působí nejdéle, po několik hodin.

Důležité je, aby ve všech třech fázích rozvíjení vůně působily látky podobně vonící a zajistily tak harmonický, nepřetržitý průběh.

Rodokmeny parfémů

Dle nejnovějšího způsobu třídění rozeznáváme následující skupiny vůní: (třídící systém vypracovaný skupinou Haarmann - Reimer). Parfémy různých značek dělíme na 6 hlavních skupin s podskupinami.

* květinová (převážně dámská)
* orientální
(dámská i pánská)
* chyprová - cypřišová
(dámská i pánská)
* fougerová
(převážně pánská)
citrusová
(převážně pánská)
* levandulová
(převážně pánská)
* mošusová
(mošusové vonící látky mohou být univerzálně použity ve všech kategoriích )

Proč se nemá současně používat více různých vůní?

Každý parfém je jedním harmonickým celkem. Použije-li se současně jiný a odlišně intenzivně vonící přípravek, dochází často k disharmonii, která ve svém komplexu může vyvolat nepříjemný dojem.

Jak a kde se má parfém "nosit"?

Je to především otázka koncentrace. Uvažuje-li se ona proslulá kapka nanesená za ušním boltcem, je tím zpravidla míněn parfém. Všeobecně se parfém nanáší na místa, kde je pod pokožkou nejvíce krevních vlásečnic, tj. do loketního důlku, ale i do pokolení - do míst, kde je pokožka nejteplejší a kde se vůně parfému plně rozvine. Parfém se také nanáší na vlasy, těsně nad pokožku hlavy. Mimořádně dobře vyniká parfém na oděvech z přírodních materiálů a na kožešinách, nedoporučuje se však nanášet jej na bílé a světlé oděvní součásti, zejména pak ne na přírodní hedvábí.

Jak dlouho je parfém použitelný a jak se pozná, že není již zcela v pořádku?

Není-li flakon s používaným parfémem vystaven účinku denního světla a teplotám vyšším než asi 20°C, vydrží půl roku i déle. Parfém v originálním neotevřeném flakonu však vydrží i déle než rok. Parfém, jehož barva se mění, většinou ve tmavší odstín a kolem jehož uzávěru se usazuje pryskyřicový prstenec, je zpravidla starý. Také kyselá a pryskyřičná vůně signalizuje, že parfém nebo podobný výrobek má svou dobu použitelnosti již za sebou.

Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Andula Kabátová
Velmi pěkný článek. Parfémy používám od svých 18 let a vlastně je pořád miluji. Nejraději mám vůně, které mám spojené s určitou vzpomínkou na nějaké období mého života. Moje stálice je Nina Ricci holubičky - to je tato vůně http://www.cosmo.cz/NIRL113.html. Už mi dochází treti balení, musím si ji znovu objednat.
Zuzana Pivcová
Mám ráda vůně od mládí a v době, kdy u nás nic nebylo k sehnání, se mi podařilo koupit Diorellu. Dnes už je ta vůně jiná, právě tak jako třeba Chanel No. 5 a další. Inovace mě většinou zklamaly. O vůních dost vím, ale určitě pro ty, kteří (které) se o to zajímají, je dobré, že jste to tu tak pěkně shrnula.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

19%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%