FEJETON: Průvodci úskalími života
Ilustrace: Tomáš Polák. Poskytnuto portálu i60

FEJETON: Průvodci úskalími života

30. 3. 2025

Musím upřímně přiznat, že velmi obdivuji všechny ty hvězdy šoubyznysu, herečky, zpěváky, baviče, modelky, moderátory a podobně. Pro mě jsou to prostě úžasní frajeři a frajerky – uvědomte si, co všechno pro nás obyčejné lidi dělají.

Vemte si například takového veřejností oblíbeného herce. Po večerech rozdává z jevištních prken hodnotné umělecké zážitky, když předtím během dne spoustu hodin v televizním studiu natáčel tisícdvoustýtřicátýtřetí díl kulturně významného seriálu. Ale místo aby po vší té námaze uložil své znavené tělo k odpočinku, on usedá ke štosu podkladových materiálů a studuje spoustu faktografických údajů. Jeho další významnou veřejnou činností je totiž provádění spoluobčanů úskalími běžného života. Musí jim přece z televizní obrazovky v reklamních šotech zasvěceně poradit ve spoustě důležitých věcí. Od koho si mají kupovat plyn a elektřinu, jaké je nejlepší projímadlo, kdo jim děsně výhodně půjčí peníze, jaké inkontinenční pomůcky si mají opatřit, po které značce whisky budou mít nejlepší opici, proč je nejsprávnější kupovat si plaňky na plot v Mountfieldu, po jakém přípravku je chlap pohlavně svěží atd. Je to určitě strašná makačka na bednu, spravedlivě posoudit všechny možnosti, jež v daných oblastech existují, a doporučit lidem tu, za kterou se zaručuje svým slavným jménem.

No vidíte, na jedné straně se populární osobnosti tak obětavě snaží nám pomáhat a usnadňovat nám řešení problémů a na straně druhé to někteří nevděčníci ani neocení. Třeba nedávno jsem si skočil na pivko do naší hospůdky. Na zdi tam visí věčně hrající placatá televize, na kterou většinou nikdo nekouká. Tentokrát ale ano. Páreček středního věku u vedlejšího stolu fascinovaně sledoval obrazovku a veškeré dění na ní glosoval. Obzvlášť obživl při reklamních blocích: „Koukej, táto, na tu fiflenu blonďatou, zrovna ta mi bude radit, jaký hnojivo mám dávat na jahody. Už ji vidím, jak se s těma nalakovanejma nehtama reje v hlíně.“ „To máš pravdu, mámo, nebo tenhle prachatej zpěvák, jak kváká o té prý nejlepší bance. To bych rád věděl, kde on sám má ulitý svý milióny. Nejspíš někde ve Švýcarsku.“ „No jasně, valej nám klíny do hlavy a berou za to těžký prachy. To si třeba ten nasvalenej Arnold Schwarzenegger fakt myslí, že mu budu žrát ty řečičky o skvělém řemeslnickém nářadí? Ten viděl vrtačku akorát tak z rychlíku.“ „Tak tak, nebo ten zazobanec Leoš Mareš v reklamě na banánový tyčinky. To jako že když se prohání ve svém Ferrari, tak k tomu přikusuje blbou banánovou tyčinku za devět kaček? Dělají z nás pitomce, táto!“

Mám sto chutí ty dva napomenout. Neměli by takhle mluvit. Nemůžeme si přece myslet, že jsou všechny ty celebrity povrchní loutky, které za peníze jen blábolí to, co napsal nějaký reklamní agent. Podle mě není možné, aby měli tito úspěšní jedinci tak pokleslou morálku. Myslím si, že třeba Schwarzenegger, než přijme úkol propagovat konkrétní vrtačku, tak jich spoustu dalších vlastnoručně vyzkouší. Anebo pan Mareš určitě při jízdách ve Ferrari snědl velké množství rozličných banánových tyčinek, než veřejnosti doporučil jednu z nich. Nechápu, proč ta paní vedle u stolu tvrdí, že ona blondýnka těžko zaryje pěstěné nehtíky do jahodového záhonu. Já v ní naopak vidím dlouholetou pěstitelku jahod, která při polních pracích prostě používá ochranné zahradnické rukavice. No a teď solidárně předává své zkušenosti jiným pěstitelům jahod.

Musíme reklamám věřit. Měli bychom v nich vidět především humanitární akt pomoci spotřebitelům. Nějaký seriózní výrobce prostě začne na trh dodávat vynikající produkt a dobrácky na něj chce lidi upozornit. Takže si najme pravdomluvnou reklamní agenturu a ta zase osloví nějakou slavnou osobnost, která se danou oblastí hluboce zabývá. No a natočí se klip, jenž ušetří televizním divákům hodiny přemýšlení, co si mají zakoupit. Je to příklad nádherné spolupráce uvnitř lidského společenství. A hvězdy šoubyznysu se jí krásně zúčastňují. Za to bychom si jich měli setsakramentsky vážit.

Tak, dopsal jsem, co mi leželo na srdci a půjdu se odměnit. Vím, co udělám, koupím si na oslavu nápoj Red Bull. Podle reklamy dává lidem křídla. Tomu docela věřím, někde jsem totiž zaznamenal, že to prohlásil i jistý slavný český fotbalista. A ten to přece musí vědět, když celou kariéru hrál na levém křídle!

 

 

 

 

Fejetony Tomáše Poláka
Hodnocení:
(4.7 b. / 20 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Daniela Lender Chaloupková
Cha cha cha, báječně jsem se pobavila, moc děkuji. Ač chronický vypínač zvuku při reklamách, nelze před nimi utéci ...
Marie Měchurová
Hodně vtipné, už dlouho jsem se tak nepobavila....
Zuzana Zajícová
:-) pohlavně svěží, tak to mě dostalo:-)
Danka Rotyková
Tak to by mne v životě nenapadlo, poč jsou reklamy důležité. Pokud mě některá pobaví, mám ji ráda a ani po 105. mi nevadí. Horší je to u 95 procent reklam, kterým buď vypnu zvuk, nebo vypnu celou TV. To v případě , že je ta reklama oblíbená asi jako Babiš s Havlíčkem dohromady. Zdá se, že v příštích letech ušetřím více za elektřinu.
Antonín Nebuželský
Koukám, že jsem dal dvě hvězdičky. Nějak jsem se netrefil, zasloužíte plný počet. Bez vás by to nebylo ono..
Alena Švancarová
Jak uhodí reklama jsem také ohromně čilá v kuchyni,koupelně a pod.Uvítám ji,protože sotva sednu k TV říkám si,měla jsi ještě opláchnout to nádobí a tak jen co začne reklama jdu na to.Těm aktérům v reklamě je to šumák hlavně že za to mají pěkný prachy vždyt by jinak nevyžili.Díky za prima fejeton.Jen jsem otevřela počítač zasmála jsem se.
Eva Mužíková
Já reklamy potřebuji abych vydržela sledovat celý film, jinak bych určitě usnula. Při první si odskočim na WC, při druhé jdu nasypat do mističky nějaké " zobání", při třetí si přečtu poslední došlé informace na Íčku, při čtvrté si jdu vyčistit chrup a pak konec filmu v bdělém stavu dokoukám abych mnohdy došla k názoru, že jsem o takovou kravinu mohla klidně přijít.
Blanka Lazarová
Nesleduji televizní kanály, kde jsou reklamy téměř hlavním programem. Ach jo, o co všechno já přicházím.....
Dagmar Vargová
Ano, přesně. Reklamy jsou důležitá umělecká díla, bez nichž bychom stěží přežili... velká škoda, že jsou tyto skvělé a zábavné reklamní bloky často přerušovány různými filmy, dokumenty atd. (jak nedávno napsal jeden íčkař ve svém článku) :-) :-).
Jana Šenbergerová
Díky! Dnes se vůbec nesměju, jen souhlasně "ijá" pokyvuji hlavou. Pro mě je váš dnešní článek na metál. Ještě bych všechny protagonisty reklam pochválila za to, jak hezky zřetelně artikulují. Při sledování filmů bych potřebovala umět odezírat. V reklamě nepřeslechnu ani čárku.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 14. týden

Tématem vědomostního kvízu tohoto týdne je "architektura". Tak schválně, jak se v ní vyznáte?

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%