Nejsem tu na brigádě! Proč lidé odmítají samoobslužné pokladny
Ilustrační foto: Freepik

Nejsem tu na brigádě! Proč lidé odmítají samoobslužné pokladny

20. 2. 2025

Nejsem vaše neplacená brigádnice. A dostanu za to slevu? Proč bych se měl obsluhovat sám, když platím? Nevidím na to, nebudu si kvůli vám nosit do obchodu brýle. Taková slova často zní v souvislosti se samoobslužnými pokladnami.

Ten obrázek zná většina lidí, kteří nakupují v supermarketech.

Většina pokladen je neobsazených, u jedné sedí pokladní, tvoří se tam dlouhá fronta. 

Prodejnou se stále dokola ozývá: Vážení zákazníci, k dispozici jsou vám samoobslužné pokladny.

Lidé frontu neopouštějí, nepřesouvají se k nim, se sveřepými výrazy čekají, až na něj přijde řada u živé pokladní. Fronta se nezmenšuje, protože živá pokladní mezitím odbíhá k pokladnám samoobslužným. Mnoho lidí, kteří jee využívají, si totiž něčím nejsou jistí, naklikají něco špatně, pokladna hlásí chybu, zkrátka, chce to zásah člověka.

Na scénu přichází paní naháněčka. „Proč si nepřejdete na samoobslužnou pokladnu?“ dotírá na vytrvalce odmítající opustit frontu.

„Nechci,“ říká pán středního věku.

„Proč? Já vám to ukážu, vysvětlím.“

„Nechci. Celý den sedím u počítače, stále něco řeším, nechci tady marnit duševní síly zkoumáním na displeji, jaký typ pečiva mám. Nejsem tady na brigádě, nejsem váš zaměstnanec. Jsem zákazník, nakoupil jsem, tak nechápu, proč bych si to ještě měl odpracovat.“

„Tak tak, dobře jste to řekl,“ podotýká starší dáma ve frontě. A dodává: „Já jsem to zkoušela, ale mám revma, špatně vidím, nešlo mi to, zdržovala jsem tam.“

Samoobslužné pokladny rozdělují lidi na dvě skupiny. Jedni je rádi využívají, považují je za úsporu času. Druhé otravují. Vadí jim jejich agresivní pípání, preferují kontakt z živou bytostí, nechápou, proč by si měli nákup odbavovat sami, když jsou platící zákazníci a mají pocit, že je obchodníci tímto využívají k vyšším ziskům. Častý argument: Když firma takto ušetří to, co by platila živé pokladní, ať se to promítá ve slevě pro zákazníky, kteří její práci vykonají.

Samoobslužné pokladny nejčastěji využívají lidé ve věku 18 – 29 let. Pětinu lidí ve věku nad 60 let naopak vyloženě stresují. Vyplynulo to z průzkumu agentury STEM/MARK.

„Tím, že mladí lidé chodí častěji nakupovat téměř denně, kupují toho většinou méně a proto častěji volí samoobslužnou pokladnu. Mnozí lidé uvedli, že by ocenili, kdyby obchodní řetězce odměnily zákazníky, kteří se rozhodnou samoobslužnou pokladnu použít. To buď snížením ceny zboží nebo přičtením extra bodů na zákaznickou kartu,“ vysvětluje Zuzana Rabochová z agentury STEM/MARK.

Bylo by však zavádějící tvrdit, že mladí lidé se sami u pokladen odbavují s nadšením, zatímco senioři technické vymoženosti ničí. Tak to není. Průzkum naznačil, že nadpoloviční většina lidí ve věku nad 60 let samoobslužné pokladny vnímá pozitivně a využívá je. Ale celkově platí, že s rostoucím věkem míra nadšení z nich klesá a nejvíce příznivců mají mezi mladšími ročníky.

Lidé často v průzkumu zmiňovali, že preferují lidský kontakt. Jednalo se častěji o muže ve věku nad 45 let, naopak mladí lidé tvrdí, že se lidskému kontaktu snaží vyhýbat.

„Nedávno jsem byla tak vystresovaná z práce a problémů se synem, že jsem ve frontě na pokladnu začala řvát na tu nebohou zaměstnankyni, která mě neustále naháněla k samoobslužné, že nejsem žádná pracovní síla tohoto supermarketu, ať si raději sedne za prázdnou kasu ona, že by se tím fronta hned zmenšila. Vzápětí jsem zastyděla, ale podpora lidí, která se mi z fronty dostala, byla překvapivě obrovská. Naháněčce jsem se pak omluvila, je mi jasné, že ona za to nemůže. Říkala, že jí lidé nadávají často,“ vypráví osmačtyřicetiletá Monika z Prahy.

Pokud má někdo odpor k novým technologiím, k digitalizaci a raději preferuje vyřizování čehokoli s lidskou bytostí, neznamená to, že je zaostalý, neschopný. Psychologové se shodují, že technologie už náš život ovládají tak hodně, že lidské mozky narážejí na strop schopnosti přijímat stále něco nového. Podvědomě se tím lidé chrání, cítí, že už mají kontaktu s technikou moc a nedělá jim to dobře. Naopak jiné typy lidí každou novinku vítají a kontakt s technikou je pro ně povzbuzující. A je opravdu jedno jestli jde o třicátníky nebo sedmdesátníky, prostě je to baví.

V některých zemích pomalu dochází k útlumu donedávna velkého rozvoje samoobslužných pokladen. Některé britské a americké řetězce jejich počet přestaly zvyšovat nebo jich dokonce v prodejnách ubraly. Právě kvůli nespokojenosti zákazníků. Naopak v Česku jich zatím stále přibývá.

 

 

 

 

 

nákupy obchodní řetězce životní styl
Hodnocení:
(5.1 b. / 23 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Eva Mužíková
Tak jsem dnes prvně vyzkoušela nákup se skenerem. Je to opravdu jednoduché, budu v tom.určitě pokračovat. Kamarádka nakoupila za 3. 400, kč, z regálú rovnou do tašek. Zvládly jsme i jak změnit omylem zvolené množství. Obsluhu jsme, na rozdíl od dřívějšich nakupů, nepotřebovaly.
Lenka Kočandrlová
Myslím si,že samoobslužné pokladny jsou dobré tak na nákup dvou,tří jednoduchých věcí.Jinak vlastně umožňují zmenšování počtu pracovníků, a co by pak asi ti přebyteční dělali??? Já mám času hromady, ráda si počkám ve frontě, nic mi neuteče,koukám na lidi okolo, občas ve frontě se rozvine zajímavá debata k věci.... Mám ráda i papírové letáky,si je doma v klidu prohlédnu - na obrazovce to není ono - tak chodím do Lidlu,tam je mají furt. Moderním vymoženostem se nebráním,poradím si s tím nějak, i když se musím přiznat,že někdy schválně u samoobslužné dělám ze sebe zcela neznalou a nechám si to od obsluhy udělat,aspoň nepřijde o práci,že.
Jana Hošková
To mě pobavilo,jak pán řekl nadháněčce k samoobslužné pokladně,že tam není na brigádě! :-)) :-))
Jan PETR
Ještě pár let a v supermarketu bude vstupní vrátnice kde Vás zkontrolují na počet brigádnických hodin na poli, ve stáčírně pivovaru , kolik hodin na jatkách nebo v pekárně a podle toho si budete moct nakoupit patřičné množství potravin. Pak si ho zabalíte do svých obalů a zaplatíte jak nákup, tak i zálohu na příští nákup, aby Vás to do toho kšeftu nezbytně nutně táhlo.
Danka Rotyková
Technické věci mě vždycky zajímaly, takže nemám problém ani s tímto. Pokladny jsou taková elektronická hra s obrázky, alespoň mě to nutí zapnout na chvilku mozek.
petr ježek
Po 6. letech praxe v obchodě mi samoobslužné pokladny nedělají absolutně žádný problém, a na občasný zádrhel s váhou která nerozpozná zboží nebo zboží prodejné od 18 let ( Savo, Sirky, Alpa atd.), ke kterému se musí volat obsluha. Co mě na nich vytáčí je fakt že jsou obchody kde kasy jedou normálně ale nějakou "inteligentní" osobu, např. maminku se třema malýma dětma, napadne jít s košíkem plným dobrot na samo kasu. To je tam k ní ta ženská s tou kartičkou v podstatě přikovaná protože polovinu věcí dala sežrat dětem a má od toho jenom obaly. Platí 15 rohlíků ale 4 už stihla narvat do hladových chřtánů a ta děcka jí tam lezou snad i po hlavě. Stejně tak někdo kdo jde k tzv expresní pokladně a má košík plný po okraj miliónem věcí... to je krásný příklad lidské blbosti. Co mě poslední dobou ale opravdu těší je nákup se skenerem. Místo pracného překládání všeho z košíku na pokladnu pak zpět do košíku a poté do tašky, zboží prostě naskenuju hned na polici a vrazím rovnou do tašky. Pak prostě jenom naskenuju nákup na pokladně a zaplatím. To je opravdu absolutní úspora času. PS: většina zahraničních řetězců ruší samo-kasy z důvodů krádeží. I u nás se to samozřejmě děje. Češi jsou mistři světa ve vymýšlení různých očůrávek a v tomhle určitě taky figurují. Ano dnes už jsou na těch kasách opravdu dobré kamery ale přecijen jenom jeden hlídač. Stejně jim něco unikne. Jediné čeho se štítím je trend z USA kde si samoobslužná kasa řekne o dýško. To mi přijde jako opravdu drzost.
Libor Krajíček
Největší brzdou u samoobslužných pokladen jsou nemehla, která nepochopila, že nemusí ty svoje dvě jablka hledat složitě v systému ovoce a zeleniny, ale stačí na displeji vyťukat „JAB“ a vyskočí mu jen čtyři druhy jablek, co na prodejně mají. Stejně tak nemusí složitě vyhledávat v systému pečiva, ale stačí vyťukat např. „KAIS“ a vyskočí mu tři druhy kaiserek. Těm patří do ruky tak leda dřevěný mobil a chodí do klasické fronty. A pak to jsou ti, kteří musí hned u pokladny nákup třídit a prohazovat do pěti tašek, místo aby ho během minuty dali do košíku, odjeli a pak někde třídili třeba půl dne.
Eva Mužíková
Jezdím s kamarádkou na nákup do Kauflandu jednou za 14 dnů Ona má vždy nákup okolo 2.500,- kč i vice. Využíváme samoobslužné pokladny, vyhovuje nám jednodušší manipulace. Máme li v koši objemnější zboží, obsluha nám jej namarkuje, nemusime ho vyndavat z košiku. Tento pátek zkusíme prvně nákup se skenerem.
Tomáš Vlak
Samoobslužné pokladny je to nejlepší za poslední dobu. Nemusím koukat na otrávenej obličej pokladní, nemusím si připadat jak na závodech když mi to z pásu hází na miniaturní pultík vedle kasy. Takže si v klidu naskenuju, v klidu narovnám do tašky, zaplatím a jdu. A že mě to často vyzve ke kontrole mi nevadí, protože nekradu, tak jsem v pohodě. Doufám, že ty zbytečný pokladní skončí brzo úplně. Ještě doplním, že mi je 79 a nemám problém.
Tera Ivanová
Nakupuji se skenerem přímo do tašky a nákup je super a rychlý. Poskládám si zboží podle sebe a nikoho nezdržuji. Vadí mi, že cca z 5 nákupů mám min. 2 kontroly. To zdržuje a věci mi zas prodavačka přehází. Chápu tyto kontroly, ale znepříjemní nákup.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 8. týden

Tento týden si zahrajeme na školu. Vědomostní kvíz se bude týkat fyziky. Tak schválně, co všechno si ještě pamatujete ze školy?