Polo tričko Lacoste vneslo revoluci do sportovního oblékání. Stalo se ikonou uznávanou na celém světě a je i dnes – v době svého 80. výročí – ekonomickou „životní pojistkou“ francouzské značky. Každoročně se ve světě prodá na 12 milionů těchto triček.
Lacoste hodlá k 80. výročí od založení učinit z polo trička hlavní hvězdu své nové reklamní kampaně. „Je důležité připomenout náš stěžejní produkt, byť ho zná celý svět,“ prohlásil nový šéf Lacoste Španěl José Luis Duran. Skupina Lacoste měla loni obrat ve výši 1,8 miliardy eur (45 miliard Kč) a 10 tisíc zaměstnanců, z toho 1200 ve Francii.
Od jednoho tenisty po velkou společnost
„Nejprve tu byl jen jeden muž a jeden nápad. Polo tričko vzniklo z nápadu Reného Lacosta, slavného francouzského tenisty a vítěze Davis Cupu v letech 1927 až 1932, jemuž se přezdívalo Krokodýl. A po 80 letech tu máme mezinárodní společnost,“ konstatuje Pamela Golbinová z Muzea dekorativních umění v Paříži a vysvětluje: „Polo bylo skutečnou inovací v oblékání ve třicátých letech, kdy se přísně rozlišovaly šaty vyhrazené pro určité příležitosti. Stalo se ikonou odívání, pohodlným základním oblečením pro děti i dospělé všeho věku.“
Něco lehčího než městské košile
V době, kdy Lacoste hrál na tenisových kurtech, se tu nosily košile městského stylu, tenista však chtěl něco praktičtějšího. Inspiroval se tedy košilemi hráčů póla s krátkými rukávy a bez límečku a vymyslel model z lehké a vzdušné látky, tričko z žerzeje s límečkem a lemovkami. Jeho logem se stal zelený krokodýl vyšitý ve výši srdce. Výroba začala v roce 1933. Polo tričko se zrodilo ve městě Troyes na východě Francie, tehdy kolébky pleteného zboží, a vyrábí se zde dodnes. Ovšem vzhledem ke globalizaci nalezneme závody na jeho výrobu i v severozápadní Africe, ve východní Evropě, v jihovýchodní Asii a v Latinské Americe.
1 tričko – 22 kilometrů bavlny
Návrhy barev pro každou sezónu se vždy vypracovávají v laboratoři v Troyes, kde jsou podrobovány těm nejtvrdším zkouškám, aby byla zaručena jejich vysoká kvalita. Barvy musejí odolat mytí, chlóru či sluneční záři. Tričko bylo dlouhou dobu jen bílé, ale dnes se vyrábí v padesátce odstínů. Strečové materiály mu poskytly větší pružnost a modely se z tenisových kurtů rozšířily do každodenního života. A jedna technická zajímavost – k výrobě trička velikosti XL je třeba 22 kilometrů egyptské nebo peruánské bavlny, která je podrobena nejrůznějšímu zpracování.
Značka Lacoste, která dnes patří sportovnímu oblečení, koženému zboží, brýlím, obuvi či šperkům, vstupuje dvakrát do roka na módní mola v New Yorku signována portugalským návrhářem Felipem Oliverou Baptistou.