Zápisník starého muže: Domácí úkoly
Ilustrační foto: Pixabay

Zápisník starého muže: Domácí úkoly

16. 2. 2024

Nedávno vznikla a zase rychle utichla polemika kolem zadávání domácích úkolů dětem. Že v některých zemích je dokonce zakázali a jiní o tom uvažují. A kdy ty úkoly mají psát? Hned nebo večer nebo třeba v družině?

Když už ten úkol je, tak asi v družině, pokud žák nestihl napsat jej o přestávkách anebo jinde. Sníst oběd, rychle napsat úkoly a vyrazit ven mezi ostatní, kteří už tam jsou. Já osobně nenáviděl takovou ztrátu času, jakou byl otravný domácí úkol.

Dnes jako senior zastávám názor, že naučit má kvalifikovaný pedagog a to ve škole. Nemůže ho nahradit rodič, kutil amatér se znalostmi a metodami předchozí generace. Rodič má jiné povinnosti, ale pokud je nucen suplovat nedokonalou práci jiného, pak je to špatně.

Dospělý člověk má zákonem danou pracovní dobu 8 hodin. Domácími úkoly a případně doučováním nutíme nedospělce k pracovnímu nadvýkonu jednostranně zaměřenému a ušlechtile nazvanému „vzdělávání“.

Příprava na další školní den by se měla omezovat na kontrolu vybavenosti potřebnými pomůckami. Zbytek je na škole a žákovi. Že některý zaostává? Domácí úkol, tj. „přesčasová práce“ ho zatíží a vyčerpá ještě více, ale mezi premianty neposune. Rozvoj osobnosti by měl být kompletní, všestranný a nejen nabiflovaný.

Před mnoha léty jsem šel na třídní schůzku s dotazem, zda skutečně už velmi dlouho žáci nedostali žádný domácí úkol. Maminka přede mnou stojící přesvědčovala učitelku, že děti přetěžuje. Že každý den sedí s dcerou několik hodin nad úkoly. Učitelka se hájila, že ke konci hodiny zadá samostatnou práci z právě probraného učiva, kdo má hotovo, může odejít a ostatním napoví, jak dodělat doma.

Stále se řeší začleňování postižených a těch pomalejších mezi ostatní žáky. Ale nikdo nezmiňuje ty nadprůměrně nadanější a rychlejší? Vezměme raději na vědomí, že nejsme všichni stejní a podpořme to, co přináší uspokojení právě tomu dítěti. Zastávám názor, že Pán Bůh stvořil lidi velké i malé, barevné a všelijak odlišné a všichni jsou mu milí. A kdyby ve své vševědoucnosti považoval za vhodné mít všechny lidi stejné, tak by na Zemi nechal jen klony Adama a Evy.

Závěr je jednoznačný, žádná inkluze, ale podle problémové oblasti specializace. Postiženým se věnovat dle jejich možnosti se specialisty a ty nadprůměrné nebrzdit, ale dopřát jim rychlejší postup.

 

 

 

 

glosa škola
Hodnocení:
(3.7 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jana Jurečková
Já bych nechala domácí úkoly všem. Až děti dospějí čeká na ně spoustu nepříjemných úkolů a budou je muset řešit. Ale to je jen můj názor.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 46. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?