Svět reklam první republiky - II
Foto: archiv autora

Svět reklam první republiky - II

23. 8. 2022

Vše podstatné k reklamním aktivitám bylo již řečeno v prvním díle. Přejdu tedy hned k jednotlivým firmám.

 

Fy. M. Riedel, Dr. B. Macků 13/8, Brno.

Suttnerovy hodiny do každé rodiny. Takový reklamní slogan se přímo nabízí.

 

Úžasný sortiment a a také nejrůznější ceny.  Od 58,- do 260,- Kč. A nejen hodiny, Ale i šperky. A plnicí pera. Prsteny, náušnice, vše ze zlata. Malý příklad – krásné zlaté náušnice jsou nabízeny za 65,- Kč! To je cena! Prospekt je velmi rozsáhlý, nelze zde vše reprodukovat. Tak jen malá ukázka.

 

Na skenech nebudou detaily asi příliš patrné, ale v úvodu celého rozsáhlého prospektu oslovuje firma zákazníka:

„Vaše blahorodí!

Dovoluji si předložiti Vám nejnovější ceník SUTTNEROVÝCH HODIN ze známé švýcarské Suttnerovy továrny na hodiny.“

Úvodní informace končí:

 „S projevem dokonalé úcty … atd. „

 

Prvorepublikový reklamní jazyk byl trochu jiný než ten dnešní. Byl vybranější. Inu – život jde dál a vývoj se nezastaví. Přirozeně. Dnešní velké a movitější firmy mají zcela jiné možnosti. Televizi a internet. Předmět reklamy je zahrnut do jakéhosi příběhu, ve kterém často vystupují obecně známé postavy. Všichni jsou veselí, smějí se, zkrátka, bez onoho reklamního produktu se nedá vůbec žít.  Za první republiky to firmy neměly lehké. Kouzlo tehdejší reklamy bylo v použitém jazyce. Ale výsledek byl vlastně stejný. Reklamní produkt byl natolik vychválen a prezentován mluvou tak vybranou, že zákazník získává často dojem, že se bez nabízeného produktu vůbec neobejde. Náklady na reklamu byly tehdy, a jsou i dnes, velmi vysoké. A jsou pochopitelně zahrnuty v ceně nabízeného produktu. Pro inzerující firmy není vůbec jednoduché zvažovat, zda cena za reklamu bude ještě přiměřená koupěschopnosti potencionálních zákazníků.

 V závěru tohoto dílu ještě uvedu poslední firmu. Otcův archiv je velmi obsáhlý, a tak zde nemohu uvádět vše.

 

 Fy. Herbert Siegl, obchod Haackovou úspornou tužkou. Praha II, Jerusalémská 15.

 

Své zákazníky oslovují firemní prospekty buď Velectěný, nebo Velevážený pane. Tehdy to bylo zvykem. Malá citace z úvodu prospektu:

„Velectěný pane!

Právem požadujete tužku k pohotovému použití. Pak musíte sáhnouti po úsporné tužce „Haack“. Haack je vždy použitelná a nepotřebujete ji nikdy přiřezávati.“

A firma nabízí navíc i bezplatné vyzkoušení čtyř nejběžnějších tužek. Tato služba nebývá často nabízena. Bližší informace o firmě Siegl, ani o výrobci nejsou k dispozici.

 

 

Na úplný závěr jen pár drobností. Řada firem se omezila na vydávání pohlednicových karet, které zřejmě rozesílaly poštou možným zákazníkům. Podrobnosti o způsobu distribuce těchto drobných reklamních materiálů se mi nepodařilo zjistit. Je pravděpodobné, že i k některým těmto kartám existovaly informativní reklamní prospekty.

Pohlednice s  Vlastou Burianem je zřejmě také propagační s cílem nalákat co nejvíce diváků do kin. Ale pokud se diváci nechali touto reklamní pohlednicí zlákat, určitě nebyli filmem zklamáni. Mluvím z  vlastní zkušenosti.

Prvorepublikové reklamní aktivity jsou určitě zajímavé ve srovnání s dnešní reklamou. Ta je daleko agresivnější a jejím účelem je dostat se do spotřebitelova podvědomí. Ostatně, to je účelem jakékoli reklamy. Otázkou jsou ovšem použité prostředky. Ta reklama prvorepubliková je pochopitelně poplatná době svého vzniku. Hlavně svojí koncepcí a užitým jazykem. Když se probírám svým zděděným archivem, mám přitom, podvědomě, až nostalgické pocity.

Reklama na spotřební zboží je pouze jedna, menší součást mého reklamního archivu. Velmi zajímavé jsou i reklamní aktivity knižních, časopiseckých a hudebních vydavatelství.

O tom ale až příště.

 

 

 

Autor: Jan Zelenka
Hodnocení:
(5.1 b. / 16 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
František Matoušek
Inu jiná doba, jiný mrav.
Irena Mertová
Máte pravdu - tím, jak reklamy nejsou agresivní, budí představu solidnosti a serióznosti. První díl si teprve přečtu.
Dana Puchalská
Děkuju za druhý díl zajímavého článku.
Jana Jurečková
Nejvíc se mi líbí pozvánka na lety do okolí. Mohou se občerstvit a zatančit si v restauraci. Určitě to bylo pro bohaté lidi. Ne každý si mohl dovolit. Je pěkné mít doma takový archiv. Díky za povídání.
Jana Šenbergerová
Těším se na pokračování.
Jitka Hašková
Děkuji, moc zajímavé.
Věra Ježková
Jendo, perfektní pokračování. Díky.
Helena Přibilová
Děkuji za další zajímavé nahlédnutí do historie reklamy.
Jan Zelenka
Dámy, díky za komentáře. Jsem trochu po otci a vše schovávám. Celý tento archiv, staré knihy i moje mladické deníky, přežily úspěšně mých devět stěhování. Moje dcery už takový zájem nemají.
Alena Švancarová
Hodně zajímavé a řekla bych i úsměvné - jiná doba,dobrý nápad sbírat reklamy.Člověk se na to rád podívá v už jiné době.Také jsem měla po babičce ty KRÁSNÉ ROMÁNY,také tam byly takovéhle reklamy a seznámení a pod.Škoda,že jsem to zlikvidovala,. opět by bylo fajn se do toho podívat.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 45. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?