Trhák
Úvodní foto: Věra Ježková

Trhák

13. 8. 2022

Aneb článek dělá i nadpis. Jistě touto myšlenkou nesděluji nic nového. Jen jsem si ji za jedné noci, kdy jsem jako obvykle nemohla spát, trochu rozváděla. Prvním impulzem byl počet přečtených článků zde na íčku. Každý si text otevře, nebo neotevře podle toho, zda ho nadpis zaujme, či nikoliv. Následně číslo již nic nevypovídá o tom, zda se článek čtenářům líbil. Čímž rozhodně nechci zpochybňovat kvalitu zde zveřejněných textů s velkým počtem přečtení. Taky jsem ráda, když se mi na profilu objeví hodně tisíc čtenářů. A zdejší články jsou převážně velmi hezké a zajímavé. Ale stejně. Bavili jsme se s Jendou mj. o tom, že má hodně přečtení u svého vzpomínkového článku Hradlářka. Na tomto nadpisu jistě zaujme jeho neobvyklý název.  Zvědavost, o čem to asi bude.

Název článku je skutečně velmi důležitý. Vezměme si takový bulvár. Přiznávám se dobrovolně, že ho občas čtu. Zpravidla při jídle, protože při jídle číst musím, pokud jsem sama. Vychutnám si tak víc oboje. Již mnohokrát se mi stalo, že jsem se nechala nachytat. Názvem. Který byl zcela o něčem jiném než níže uvedený článek. A nebyla jsem rozhodně sama. V diskusi pod články jsem si četla se mnou souhlasné, často poměrně expresivní, komentáře na adresu autorů.

Mám zkušenost, že nadpis článku je dobré formulovat až poté, kdy autor ví, o čem článek je. Když jsem v zaměstnání psala studie a články do odborných časopisů a sborníků, byla to běžná praxe. Samozřejmě, že jsem od začátku věděla, o čem budu psát. Jenže text bývalo potřeba zkrátit, někam trochu jinam nasměrovat … A tak jsem nadpis psala zpravidla až nakonec. A ani tak to nebylo pokaždé jednoduché. Vím, že někteří kolegové na tom byli stejně.

A co vy, milí autoři? Kdy píšete nadpisy svých textů? Dá vám hodně práce je vymyslet?

 

 

Hodnocení:
(5.1 b. / 26 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Naděžda Špásová
Věrko, název článku mi skoro vždycky trvá trochu déle. A je to možná znát na počtu příspěvků, ale i na jméně autora, to je ještě důležitější. S tím mám, bohužel, velkou zkušenost. Taky záleží na umístění článku. Pokud je na hlavní stránce, je to dobrý, když je dole , tak to je počet zhlédnutí trochu horší. S tím mám taky dost zkušeností. No noc, brečím na špatném hrobě. Ty nikdy nezapomeneš kouknout a napsat příspěvek, za což ti moc děkuju. Moc se mu líbí, co napsala Zuzka, to opravdu sedí. :-)
Alena Tollarová
Že nadpis je skoro nejdůležitější z celého článku, je jasné. Slyšela jsem, že jsou specialisté na vymýšlení názvů. Kdo by neotevřel např. článek s názvem "Hanka Kynychová (54) v odvážném modelu vystavila skoro celá prsa: Můžu ještě přitlačit na pilu, slibuje"? a mnoho jiných, většinou slibujících nějakou tu pikantérii nebo horor. Já píšu většinou o cestování a tady velký prostor pro fantazii není. Pokud chci někoho někam nalákat, neměl by v názvu chybět název turistického cíle. Někdy je ale čtenářská obec nevyzpytatelná a když si myslím, že bych mohla uspět, nestane se tak a naopak. Samozřejmě souhlasím i s tím, že počet shlédnutí nevypovídá nic o tom, kolik lidí si článek opravdu celý přečetlo a už vůbec ne o tom, jestli se jim líbil. Ještě dodám, že když vesměs u redakčních článků vidím, že nejspíš dosáhnou velké sledovanosti, nezúčastňuji se debaty v komentářích.
Věra Ježková
Děkuji vám. Zuzko, myslela jsem, že se započítá pouze první kliknutí z dané adresy. Úvodní foto také jistě hraje roli.
Marcela Pivcová
Myslím, že vedle uvedených příkladů zvýší čtennost i titulní obrázek. Jistě mě více zaujme článek o výletu, doplněný pěknou fotografií přírody nebo kulturní památky, než obrázek prostřeného stolu v cukrárně... Někoho ale může upoutat samozřejmě z výletu úplně jiný obrázek.
Marie Měchurová
Ano, nadpis článku dělá hodně. Ráda vymýšlím nadpis takový, aby čtenáře zaujal. Jestli se mi to daří? Jak kdy. Nejvíc kliknutí mám 19 500.
Zuzana Pivcová
Oprava - někdo SI ve své snaze mít hodně může naklikat mnoho přečtení sám.
Jitka Hašková
Vzhledem k tomu, že většinou jsem psala pokyny pro programátory a pro uživatele programů, tak musel být nadpis jasný, aby říkal o čem to je a k čemu to je. To mi zůstalo z mé 30 leté profesní sféry. Věřin článek mě upozornil, že bych tomu měla věnovat větší pozornost pokud něco píši. Děkuji.
Zuzana Pivcová
Myslím, že zde hraje velkou roli i uvedené jméno autora příspěvku. Někdo je oblíbený, uznávaný, někdo méně, někdo je zcela neznámý. Je to stejné jako u fotografií. A ještě jeden poznatek - počet přečtení je jen počet otevření příspěvku. Nejen, že se z něj nepozná, zda se lidem text líbil, ale není ani zřejmé, že ho četli. Někdo se ve své snaze mít hodně může naklikat mnoho přečtení sám. Nebo stačí jen se vracet autorem neustále k textu pro kontrolu, co mu kdo napsal. Co se týče našich oficiálních časopisů, tak to nechám bez delšího komentáře. Titulek budí pozornost a sám článek je úplná pitomost o něčem jiném. Díky, Věrko.
Jana Šenbergerová
Docela často vycházím od nadpisu, když jde o konkrétní věc. Pokud chci vyjádřit pocity, tam to bývá těžší a občas se rozhoduji mezi více možnostmi. Souhlasím s Jendou Z., když píše: " Na webu často titulky nemají s obsahem článků mnoho společného." V poslední době na ně narážím stále častěji. U některých není pochyb o tom, že jsou záměrně zavádějící. Autoři spoléhají na to, že si je lidé díky nadpisu, který je zaujal, přečtou, jak o tom píše Jenda Z.
Jana Šenbergerová
Docela často vycházím od nadpisu, když jde o konkrétní věc. Pokud chci vyjádřit pocity, tam to bývá těžší a občas se rozhoduji mezi více možnostmi. Souhlasím s Jendou Z., když píše: " Na webu často titulky nemají s obsahem článků mnoho společného." V poslední době na ně narážím stále častěji. U některých není pochyb o tom, že jsou záměrně zavádějící. Autoři spoléhají na to, že si je lidé díky nadpisu, který je zaujal, přečtou, jak o tom píše Jenda Z.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

19%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%