Trhák
Úvodní foto: Věra Ježková

Trhák

13. 8. 2022

Aneb článek dělá i nadpis. Jistě touto myšlenkou nesděluji nic nového. Jen jsem si ji za jedné noci, kdy jsem jako obvykle nemohla spát, trochu rozváděla. Prvním impulzem byl počet přečtených článků zde na íčku. Každý si text otevře, nebo neotevře podle toho, zda ho nadpis zaujme, či nikoliv. Následně číslo již nic nevypovídá o tom, zda se článek čtenářům líbil. Čímž rozhodně nechci zpochybňovat kvalitu zde zveřejněných textů s velkým počtem přečtení. Taky jsem ráda, když se mi na profilu objeví hodně tisíc čtenářů. A zdejší články jsou převážně velmi hezké a zajímavé. Ale stejně. Bavili jsme se s Jendou mj. o tom, že má hodně přečtení u svého vzpomínkového článku Hradlářka. Na tomto nadpisu jistě zaujme jeho neobvyklý název.  Zvědavost, o čem to asi bude.

Název článku je skutečně velmi důležitý. Vezměme si takový bulvár. Přiznávám se dobrovolně, že ho občas čtu. Zpravidla při jídle, protože při jídle číst musím, pokud jsem sama. Vychutnám si tak víc oboje. Již mnohokrát se mi stalo, že jsem se nechala nachytat. Názvem. Který byl zcela o něčem jiném než níže uvedený článek. A nebyla jsem rozhodně sama. V diskusi pod články jsem si četla se mnou souhlasné, často poměrně expresivní, komentáře na adresu autorů.

Mám zkušenost, že nadpis článku je dobré formulovat až poté, kdy autor ví, o čem článek je. Když jsem v zaměstnání psala studie a články do odborných časopisů a sborníků, byla to běžná praxe. Samozřejmě, že jsem od začátku věděla, o čem budu psát. Jenže text bývalo potřeba zkrátit, někam trochu jinam nasměrovat … A tak jsem nadpis psala zpravidla až nakonec. A ani tak to nebylo pokaždé jednoduché. Vím, že někteří kolegové na tom byli stejně.

A co vy, milí autoři? Kdy píšete nadpisy svých textů? Dá vám hodně práce je vymyslet?

 

 

Hodnocení:
(5.1 b. / 26 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Libuše Křapová
Najít dobrý poutavý titulek je opravdu oříšek. Až moc dobře to také vím :-) Nyní zrovna řeším, jak nazvat svou novou budoucí pohádkovou knížku. A po přečtení článku a vašich komentářů mne něco napadlo. Zeptám se na "bábovkovém" chatu :-)
Irena Mertová
Jako Eva M. :-). Podle nadpisu mnohdy poznám i autora - např. skoro vždy uhodnu na Neviditelném psu, který článek je od Astona.
Eva Mužíková
Ano, nad nad nadpisy svých textů přemýšlím. Snažím se, aby spolu s úvodní fotografií zaujal. Někdy se to nepodařilo, ale díky za každého čtenáře.
Daniela Řeřichová
Nadpis je pro článek (knihu, film aj…) vždy velmi důležitý. Titulek prodává odjakživa, ať šlo o Shakespeara nebo M. Formana. Pracovala jsem v odborných redakcích, a i tam byla volba titulku významnou součástí editovaných textů. V dnešním mediálním světě má většinou hlavní slovo copywriter; existuje mnoho sofistikovaných pravidel pro tvorbu titulků. Mezi hlavní patří schopnost zaujmout čtenáře v několika desetinách vteřiny. Dle statistik si titulek přečte v průměru 5x více lidí, než zbytek textu. Osobně mě vymýšlení titulků moc nebaví a velmi oceňuji originální nadpisy snímků některých autorů FD. :-)
Jan Zelenka
Přiznám se, že jsem o tomto tématu dříve příliš nepřemýšlel. Ale je starou pravdou, že titulek musí zaujmout. Na webu často titulky nemají s obsahem článků mnoho společného. Ale když mne naláká titulek, tak si většinou ten článek už přečtu. Budu muset o tom víc přemýšlet. Výstižně jsi to, Věrko, napsala.
Anna Potůčková
Jak kdy Věrko. Někdy mě napadne hned, jindy přemýšlím hodně a jsou i takové, které nadpis měly ale po dokončeném článku jsem nadpis vyměnila
Dana Puchalská
Dá, dá a ještě jednou dá. Ano,titulek článku toť oříšek.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

19%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%