Práva pacientů jsou v našich končinách výdobytkem posledních dvou desetiletí. Domoci se jich, není vždy ale lehké. A abychom se jich domohli, musíme je nejprve dobře znát.
Většinou se to rozumí samo sebou, ale je důležité vědět, že základním právem pacienta je právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni, kterou se rozumí poskytování zdravotních služeb podle pravidel vědy a uznávaných medicínských postupů, při respektování individuality pacienta, s ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti.
Rovněž je pacientovým nesporným právem právo na úctu, důstojné zacházení, ohleduplnost a respektování soukromí, včetně práva na přítomnost osoby blízké.vDále pacientům (nebo jejich zákonným zástupcům) náleží:
- právo na volbu poskytovatele zdravotních služeb,
- právo na informace o zdravotním stavu,
- právo zakázat poskytování informací o vašem zdravotním stavu komukoli,
- právo vyslovit souhlas s poskytnutím zdravotních služeb,
- právo na odmítnutí léčby,
- právo na respektování pacientovy vůle při poskytování zdravotní péče – tzv. dříve vyslovené přání,
- právo na výběr zdravotní pojišťovny,
- právo na změnu lékaře,
- právo na poskytnutí zdravotní služby bez úhrady,
- právo na podání stížnosti,
- právo na druhý názor (second opinion),
- právo nahlížet do zdravotnické dokumentace, pořizovat si její kopie a opisy či požádat o výpis ze zdravotnické dokumentace,
- právo na ochranu osobních údajů,
- práva dítěte,
- práva zákonných zástupců dítěte,
- práva osob se zdravotním postižením.
Více o jednotlivých právech se dozvíte v přiložené brožurce, v zákoně o zdravotních službách anebo třeba na stránkách Národního zdravotnického informačního portálu.
Etika ve zdravotnictví
Ne všechna práva jsou vtělena do paragrafů. Stejně jako v jiných stránkách života, i ve zdravotnictví by se rozhodně nemělo zapomínat na etiku.
Ani ta ale bohužel nefunguje samo sebou. A proto vznikl Etický kodex práv pacienta. Navrhla ho a po připomínkovém řízení definitivně formulovala a schválila centrální etická komise ministerstva zdravotnictví. Tato práva pacientů platí od roku 1992, odkdy se k nim postupně hlásí většina zdravotnických zařízení.
Celé znění Etického kodexu najdete rovněž v přiložené brožurce (ke stažení pod článkem).
Zatímco práva vyplývající ze zákona jsou přesně danými postupy vymahatelná, u etických doporučení, byť jsou vtělena v kodex, musíme spoléhat jen na to, že se jimi bude druhá strana řídit.
To však neznamená, že se na etická práva nemohou pacienti odvolávat. Například formou žádosti či stížnosti na postup zdravotníků podané k poskytovateli zdravotních služeb. Obrátit se také můžeme na nemocničního ombudsmana, pokud takovou funkcí naše nemocnice disponuje. Akorát s pochybením vůči etickým právům nepochodíte u soudu. Ale to každému vysvětlí určitě advokát.
Jak si stěžovat
Svá práva však nestačí jen znát, ale je třeba vědět, na koho se obrátit a jak postupovat, pokud jsou nám tato práva upírána. Zákon pro jejich porušování totiž určuje různé cesty nápravy.
Ještě než přistoupíme k žádostem, stížnostem či žalobám, měli bychom zkusit své domnělé příkoří vyřešit smírně. „Většina konfliktů, nedorozumění, napětí či stresu není způsobena porušováním zákonů nebo práv pacienta, ale neschopností vzájemně komunikovat, neschopností pochopit postavení a situaci toho druhého či jen nedostatkem slušného chování. Proto buďme jako pacienti trpěliví a mysleme nejen na svá práva, ale nezapomínejme také na slušnost vůči zdravotníkům,“ zdůrazňuje Ivana Plechatá, ředitelka neziskové organizace Průvodce pacienta.
Pokud s komunikací neuspějeme, přicházejí na řadu žádosti, stížnosti a žaloby. Jak už bylo zmíněno v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb je třeba nejprve podat stížnost k poskytovateli. Ten musí do 30 dnů odpovědět. Nejsme-li spokojeni s odpovědí, obracíme se na zřizovatele daného zdravotnického zařízení, jímž je buď ministerstvo zdravotnictví, kraj či obec anebo soukromý vlastník, anebo u krajského úřadu či pražského magistrátu, kteří vydávají oprávnění k poskytování zdravotních služeb.
Pokud se domníváme, že náš lékař postupoval neodborně anebo jednal neeticky, stěžujeme si na České lékařské komoře.
Svých práv se pochopitelně můžete domáhat i soudní cestou pomocí advokátů anebo i prostřednictvím řady neziskových organizací. Předtím, než se do stěžování či žalování pustíme, je dobré využít služeb různých právních poraden, které často fungují bezplatně. A úplně nejlepší je obrátit se na příslušnou pacientskou organizaci. Nejednou se může stát, že náš problém trápí i naše spolupacienty a stížnost podaná takto hromadně, má pak větší váhu.
Povinnosti pacienta
Naše práva znamenají povinnosti na straně zdravotníků. Ovšem zároveň i pacientům vznikají spolu s právy povinnosti. „Tou základní je péče o vlastní zdraví a odpovědnost za něj a v případě, že onemocníme, dodržování léčebného režimu, na kterém se s lékařem dohodneme,“ upřesňuje Ivana Plechatá.
Pacient je při poskytování zdravotních služeb povinen:
- dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas,
- řídit se vnitřním řádem poskytovatele zdravotních služeb,
- uhradit poskytovateli cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem,
- pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb,
- nepožívat během hospitalizace alkohol nebo jiné návykové látky a podrobit se na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.
Když už se dostanete do soukolí léčebných proces, je tedy užitečné znát svá práva a vědět, na koho se obrátit. Zároveň je ale nutné dodržovat své povinnosti. A hlavně nezapomínat, že mnohé půtky a příkoří může vyřešit komunikace.