Není řetězec jako řetězec aneb závody pokladních se zákazníky
FOTO: autorka

Není řetězec jako řetězec aneb závody pokladních se zákazníky

17. 12. 2020

Všeobecně  mám ráda ve věcech pořádek a řád. To se týká i mého nakupování. Pokud potřebuji větší nákup, sepíši si seznam věcí, pěkně popořadě, jak se nacházejí od vstupu do obchodu až po pokladny, abych nemusela lítat po supermarketu jak splašená včela a ztrácet tak drahocenné minuty a konec konců i těžce vydělané korunky. Čas od času řetězce udělají takový vtipný kousek a věci, které se vždy nacházely v bodě A přesunou do bodu B a ty si, zákazníku, hledej a pátrej. Hlavně projdi kolem všech možných nástrah a vlož do košíku i to, co nepotřebuješ. Do spodních regálů ani nenakukuj, tam jsme dali to nejlevnější.

Když už mám věci naskládané v koši, vyrovnávám je na pult v pořadí, v jakém je chci ukládat do nákupní tašky, to znamená, že první jdou těžké věci a věci vhodně balené,  které ještě nějakou tu zátěž snesou, pak následuje zelenina a křehké zboží dávám až úplně nakonec. Drogerii ukládám zvlášť, takže tvoří samostatnou hromádku. Snažím se ještě nakoupené zboží natáčet tak, aby pokladní viděla kód a nemusela se zdržovat tím, že musí věci otáčet a kód hledat.

Moje iniciativa se ale jeví  jako zcela marná, neboť pokladní stejně otáčí a hledá. Rutina je holt rutina. Tryskem bere jednu věc za druhou a kódy snímá rychlostí blesku. Úplně mě mrazí, když sejme kód ze smetany či šlehačky a kelímek pak položí vzhůru nohama. Snažím se být rychlá, to ale evidentně nejsem a věci se mi kupí na jednu hromadu a já mám co dělat, aby mi můj systém nezkolaboval. Čas získám jedině když pokladní nalakovanými nehtíky jedním pohybem otevře krabičku se zubní pastou a kontroluje, zda jsem do ní nevložila pastu jiné cenové kategorie, zřejmě té vyšší. Taky stačí mrknout do košíku, zda tam něco jakoby omylem nezůstalo, což se mě dotýká, neboť jsem se nepřišla obohacovat, nýbrž nakupovat.

„Příště půjdu k řezníkovi do toho krámku na rohu, zeleninu koupím u toho vyhlášeného zelináře a pečivo v pekárně ve městě“, slibuji si a vím, že na to stejně nebudu mít čas. Tak si aspoň  připravím tašku na tu drogerii a budu doufat, že mi pokladní nebude  přesypávat prací prášek. To byl samozřejmě pokus o vtip !  U manžela jsem to tímto svým  postupem zcela projela a stávám se terčem jeho nejapných poznámek. Sám bere věci z koše  tak jak mu přijdou pod ruku a tvrdí mi, že si je roztřídí až při úklidu do tašky. To ale ani při troše dobré vůle nestíhá a tak nezřídka se stane, že nakrájená šunka či měkký tvaroh skončí pod krabicí s mlékem, jogurt je promáčklý a rajčata jsou připravena místo k přímé konzumaci tak akorát na protlak.

Nutno ale podotknout, že k propracovaní jakéhosi vlastního, v podstatě obranného, systému nakupování nás dohání všechny ty supermarkety a hypermarkety samy, potažmo tedy i chudinky nic netušící pokladní. Člověk se nestačí divit, jakou rychlostí jejich zlatými prstýnky ozdobené prstíky kmitají. Někdy je nestačíte ani spočítat, myslím ty prstýnky. Když má člověk větší nákup, nestíhá ho dávat do tašky, blokuje prostor a už se k němu veze nákup dalšího zákazníka a z toho vašeho se stává celkem slušná pyramida, která se někdy smíchá s nákupem předchozího nakupujícího, který rovněž nestíhá. Kde by pokladní měla čas se usmát či prohodit s vámi slovíčko? Je jak stroj a stroj musí být výkonný. Maximálně automaticky položí naučenou otázku: „Kartičku máte?“ Je potřeba prodávat, hodně prodávat, odbavit co nejrychleji co nejvíce zákazníků. Co my víme o starostech té či oné pokladní, co my víme, zda někdo z povzdálí nekontroluje její výkonnost se stopkami v ruce? Co my víme, zda si už nepotřebuje odskočit, protáhnout se nebo aspoň zkontrolovat v mobilu zprávy od dětí ? A my jsme jen anonymní, neznámí lidé, o kterých zase nic neví pokladní.  

Samozřejmě, jsou i obchody, které jsou vybaveny samoobslužnými pokladnami. Tam existuje nepatrná jiskřička naděje, že nějaká ta společenská konverzace proběhne, neboť se pokaždé na něčem seknete. Ovšem většinou se ztrapníte a pobavíte všechny okolo včetně trpělivé obsluhy.

Nedávno jsem ale byla vyvedena z míry. Člověk už ani nepočítá, že by situace u pokladny mohla být někdy jiná. Zase jsem rychle vypakovala z koše všechny věci a pečlivě je vyskládala na jezdící pás, pěkně dle mých pořádků – těžké, lehčí, nejlehčí, křehké, tam kde to zboží dovolovalo jsem nasměrovala  kódem hezky k pokladní, už jsem si chystala peníze, tašku a samozřejmě nezbytnou kartičku. Jaképak zdržování. Podobně činil nakupující přede mnou. Vyrovnal věci na pult, rychle se přesunul za plexisklo  a ty odpípané odchytával pomalu dřív, než je pokladní pustila z ruky. Chvíli jsem měla dojem, že spolu hrají jakousi přetahovanou.

A najednou jsem slyšela, co jsem si myslela, že se mi snad jen zdá: „Kam tak spěcháte, nespěchejte, dávejte si to do té tašky v klidu!“  To tak spěcháte do práce, pane?“ usmívala se mile paní pokladní. Ano, teď to byla paní pokladní, žádná jen pokladní a já jsem si vzpomněla na to, jak jsem byla malá a chodila nakupovat s babičkou k Řeháčkovým, do jediné prodejny, která se ve vesnici nacházela a která později spadala patrně pod Jednotu. Tam měli všechno, od potravin, masa, hraček, drogerie, domácích potřeb až po hřebíky. Však to taky bylo smíšené zboží.. Všude bylo plno pytlíčků a lopatiček, bonbony byly uskladněny ve skleněných dózách, mléko v lahvích, droždí se poctivě vážilo a zrnková káva se mlela. Paní Řeháčková byla rozšafná paní prodavačka v modrém plášti, znala všechny své zákazníky a ti ji měli rádi. Pan Řeháček, její manžel, byl vysoký a respektovaný pan vedoucí. Všechno zařídil, všechno sehnal a své zákazníky měl dobře přečtené. Ten obchod měl svoje kouzlo, svoji vůni. A ta pokladna, obrovská, kovová, kdy vyjely šuplíčky s penězi!  Když babička zcela nespisovně zavelela: „Jdeme k Řeháčkovům“, bylo mi jasné, že kromě nezbytného doplnění zásob mi koupí nějakou tu dobrotu a že s paní Řeháčkovou také prohodí pár slov, že určitě potká někoho z vesnice, s kým také bude potřeba poklábosit.

Jednou tam měli Řeháčkovi takové porcelánové trpaslíky, kteří sloužily  jako pokladničky. Trpaslíci měli  červenou čepičkou, zelený  kabátek a žluté kalhoty, přepásané černým páskem se sponou. Časem jsem zjistila, jak je ten trpaslík vlastně ošklivý, ale tenkrát to byla láska na první pohled. Trpaslíka jsem samozřejmě vyškemrala a babička mi ho za přímluvy paní Řeháčkové koupila. Nikdy neupadl v nemilost a přežil všechna moje stěhování. Má své čestné místo a v jeho útrobách dodnes cinká zapomenutý pětadvacetník. 

Hodnocení:
(5 b. / 8 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Josef Skřivanec
No pokladní jsou tlačeny do prohledávání a musí i kontrolovat tašku zavěšenou na háku košíku zda je z prodejny. Kolikrát chodili tajně jiní zaměstnanci s oblastním testovat "průjezdy" zda si pokladní všimne věcí v košíku a zda nalezne vakuovaný salám pod bednou s pivem. Pokud se průjezd povedl tak pokladní měla problém a musela do jiné pobočky provést obdobnou věc s oblastním a následně vypomáhat v jiné provozovně (tam kde nikdo nechtěl a noví zaměstnanci po tejdnu zdrli.).
Jasmina Fatima
V jednom nejmenovaném velkém obchodním řetězci jsem vždy dostávala 1 kasu. To pro mě znamenalo Markova rychleji než nejrychlejší vlak světa. Jinak manažer začal řvát, že není výkon. Každý měsíc jsme dostali od nejvyšších z vedení papír s rychlostí. Kdo nebyl v první 5 a neudržel se tam byl víte kde. Pak jim to dávali sežrat tou nejhorší prací a jednali s vámi až hrůza. Když jste se ozvali hned vás vedoucí posílal na testy na drogy či jednal arogantně. Když jste se mu vysmali už jste svůj postoj museli vydržet. Taky k nám jezdili že zahraničí a ty ženský měli velký desky a stopky a stopovali každý nákup, jak rychle jsme to namarkovali a zakaznik uklidil.
Jitka Mošovská
Na požádání zpomalí.
Jaroslava Kleinová
tedy-ano, chápu že u pokladny je fofr, ale nechápu, že nenechají jednoho zákazníka narovnat věci zpět-tedy ty věci, které mu doslova házejí..a potom vlastně hlavně v Penny-tam moooc vadí čtečka jejich karet, není prostor pro to vzít si nákup, jooo, já to ještě stíhám si odebírat odhazovaný sortiment, ale fakt se mi to vůbec nelíbí.
Marie Doušová
Také se snažím si nakoupené zboží naházet do košíku a pak ,někde v ústraní dát do tašek.Ráda mám také malé obchůdky, kde si v klidu vyberu zboží a promluvím s prodavačkou. Vždy prohodím několik povzbuzujících slov a odezva je vždy kladná.
Jitka Mošovská
V supermarketech jsou nastavena pravidla pro pokladní a ty musí dodržovat. Jde o přesnost a rychlost. Ve špičce odbavit i několik stovek zákazníků, nesmí se tvořit fronty.
Eva Haltufová
Mým příspěvkem si samozřejmě nestěžuji, jen jsem tak trochu zavzpomínala, jak se nakupovalo dříve a že krámky se smíšeným zbožím na vesnicích měly své kouzlo. Příspěvek měl název Není řetězec jako řetězec, dovětek o závodech tam asi, bohužel, doplnil kdosi z redakce.
Hana Šimková
Já si to dávám zpátky do košíku a teprve venku si to nakládám do tašek. Všechno se dá řešit, hlavně, že máme do těch košíků co dávat.. Nevím kdo by se na Vás cpal se svým zbožím, když musíte mít odstup. Tak nevím, ale takové problémy se mi zdají malicherné. Proč by se měla pokladní usmívat, když nemá důvod? Hlavně, že není na Vás protivná. Každý má dnes všeho po krk, tak vydržte a zbytečně si nestěžujte.
Marie Faldynová
Ten všudypřítomný spěch je náročný pro nás i pro prodavačky, také se snažím si nákup srovnat abych něco nerozmačkala, kontrolovat co namarkovali je také užitečné. Oba moji rodiče prodávali, ale s dnešní dobou se to nedá srovnat.
Daniela Řeřichová
Jako bych byla na Vašem místě! Pokladní lituji, mají to opravdu hodně těžké, a to nejen v této divné době. Pokud to jde, také využívám scaner nebo samoobslužné pokladny. V prodejně v obci, kde máme chalupu, je nákup příjemná společenská záležitost.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 45. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?