Zkusili jste se někdy zastavit před zbožím, které vás láká, a říct si: Nepotřebuji to. Nechci to. Nekoupím si to, a jednoduše odejít? Pro někoho je takové uvažování samozřejmé, jiný však lákání snadno a často podlehne a někdy ho to dodatečně mrzí. Jestliže své odmítnutí zvládnete, možná se najednou budete cítit báječně. A jestiže se to u vás stane opakovaným rozhodnutím, pak jste možná udělali první kroky k celkovému odmítnutí konzumního způsobu života.
Dříve lidé nakupovali, když něco potřebovali. Dnes se nakupování stalo do velké míry zábavou, zahnáním nudy, naplněním volného času nebo náplastí na různé smutky a nespokojenost s jinými oblastmi života (což je dost srovnatelné třeba s mlsáním, kterým si chci udělat radost nebo ho beru jako náhradní lásku). Nudím se, půjdu se podívat po nových kabelkách. Jsem v depresi, koupím si novou rtěnku.
Dnes a denně jsme svědky či cílovými objekty reklam, co nutně musíme mít a proč bychom to měli mít. Reklama je koncipována tak, aby vzbudila závist, že jiní, ti lepší, nabízený výrobek mají, aby nás inspirovala k jejich následování. K nabídkám jsou využívány různé celebrity, které ve skutečnosti dané zboží nekupují, maximálně ho za odměnu dostanou zdarma. Mladé lidi pak o správnosti nákupu přesvědčují oblíbení "bloggeři" nebo "influenceři", tedy lidé, kteří mají svým názorem ovlivnit ostatní.
Nutnost nákupu je posilována různými nabídkami, jako je třeba "je to pouze limitovaná edice", na internetu pak "akce bude trvat již jen 48 hodin" nebo "výrobek si zakoupilo již 1850 lidí". K tomu se pak druží pochopitelně různé slevy, které lidi vedou k úvaze, známé humorně jako "no, nekup to za tu cenu".
Celkově lze říci, že zvláště ve velkých městech jsme předávkováni, ba přímo zamořeni nákupními možnostmi. Díky tomu se pak z nakupování stává mnohdy marnotratnost či rozmařilost. Pro řadu lidí není tím nejdůležitějším následné využití zakoupené věci, ale samotný obřad jejího získání, tedy nákup. Marketing dobře ví, že touha i v tomto případě je nekonečná, a proto ji bude stále živit. O manželce někdejšího amerického prezidenta Jackie Kennedyové bylo známo. že trpěla až chorobnou nakupovací vášní. Ovšem běžně se jí to, co si koupila, přestalo líbit už cestou domů a někomu to darovala. U nás by si takový finančně náročný postup až na výjimky mohl opakovaně asi sotva někdo dovolit.
Zkuste si tedy, pokud patříte k těm utrácivým, ušetřit peníze tím, že své emoce spojíte se zdravějším řešením. Přečtěte si místo nicnedělání knihu, pohovořte s přáteli, uvařte si dobré jídlo, vydejte se na výlet nebo napište na portál.
Kupte jen to, co opravdu potřebujete. U každé nabízené věci si udělejte výčet svých Pro a Proti. Užívejte si toho, co už máte. Mějte radost z toho, že jste nepotřebně nevyhodili peníze. Uložte si je na něco jiného, třeba na pěknou oslavu či dovolenou.
Možná, že se tím, že nebudete zbytečně utrácet, budete cítit daleko bohatší než s nakoupenými věcmi.
Napište nám, jestli jste také skončili se zbytečným utrácením. Vedl vás k tomu jen nedostatek financí? Dokážete rozpoznat různé triky obchodů a vyhnout se jim? Jak dalece se zabýváte nakupováním a do jaké míry vás to baví? Stává se vám, že věci, které jste si sami koupili, nakonec vůbec nepoužíváte?