Rozhodnutí, které považují za spolehlivé a nejjednodušší, je ve skutečnosti obtížné a pořádně riskantní. Koupit parfém, který u obdarované opravdu vyvolá nadšení, je totiž v podstatě nadlidský úkol.
Vyhráno mají ti, v jejichž blízkosti se vyskytuje žena, která léta používá stejnou značku parfému a všichni vědí, že v tomto směru nemíní nic měnit. To pak jen stačí nenápadně okouknout, kolik máma nebo babička vůně ve skleničce na polici v koupelně ještě má a při nejbližší příležitosti žádající si nějaký dárek, koupit tu samou.
Do mnohem horší pozice se však staví lidé, kteří se rozhodnout zaexperimentovat a nějakou vůni vybrat sami. Třeba proto, že nevědí, co jiného koupit. Nebo mají pocit, že žena žádný parfém nemá. Což je také varovný signál.
Ne každá žena nad lahvičkou drahé prudce vonící tekutiny zajásá, jsou takové, které prostě parfémy z různých důvodů nepoužívají. Přijít nyní do parfumérie nebo si otevřít stránky internetových prodejců parfémů je pro člověka, který se v tomto světě nevyzná, v podstatě stresující záležitost. Nikdy nebyla nabídka tak obrovská. Nikdy nevznikaly nové vůně tak rychle za sebou. A nikdy neexistovalo tolik podob jedné značky. Dříve ženy znaly světoznámé značky jako je Chanel, Dior, Yves Saint Laurent a podobné, ale nikdy neměla každá z těch značek desítky ba stovky druhů vůní.
Riskantní je toto prostředí zejména pro muže. Musí počítat s tím, že jej prodavačky zahrnou výslechem typu: Jakým vůním žena dává přednost? Orientálním? Květinovým? Svěžím? Pak nastane fáze testování, stříkání vůní na papírky, která zpravidla končí tím, že po čtvrtém, pátém očichnutí je muž zmaten, znaven a odchází. V lepším případě bez nákupu, v horším případě s čímsi, co prostě koupil, aniž ví proč. Pravděpodobně proto, aby už měl celou tu proceduru za sebou. Moudrý muž výběr vůně předem testuje na partnerce. Podívá se, čím se dotyčná voní, nenápadně na téma parfémy zavede řeč. Zbystří, když slyší, jak se partnerka o parfémech baví s kamarádkou. Hodně moudrý muž se pak kamarádky přímo zeptá. Takový přístup pak obvykle končí úspěchem.
Riskantní je i situace, kdy kupuje parfém žena ženě. Zatímco kamarádka třeba jásá, že na kolegyni je určitá vůně skvělá, když si ji pak nastříká na sebe, zjistí, že voní jinak, méně přitažlivě. Proto je nejlepší, když si každý tu svou vybranou vůni sám předem vyzkouší. Kvalitní parfumerie toto ochotně umožňují, v mnohých zákaznice dostanou domů i vzorek, se kterým se mohou pomalu seznámit a utvrdit se v rozhodnutí, že to je ta pravá vůně pro ně.
Důležité také je si uvědomit, že vůně voní jinak v první chvíli nastříknutí a jinak po čase, kdy se takzvaně rozloží. Takže to, co nám připadalo na první přičichnutí úžasné, klidně může být po pár minutách divné, ba až nepříjemné. A toto vše není možné zjistit, když je parfém koupen jako dárek bez předem promyšleného pátrání.
Vánoce se blíží a parfémy jistě budou opět jedněmi z nejčastějších dárků. Ti, kteří se pro ně rozhodnou, by tedy měli již nyní začít přemýšlet, jak na to, aby šlo opravdu o dárek, který způsobí radost. Ale vyběhnout jen tak do parfumérie a něco koupit, aby to bylo za námi, si nezaslouží ani ty zajímavé úžasné vůně, ani ty zajímavé úžasné ženy, kterým jsou určené. Protože tak, jako jsou jedinečné ty vůně, jsou jedinečné ženy. A jde jen o to, tu jedinečnost spárovat do ještě větší jedinečnosti.
Hana Charvátová pro i60