V Česku se teď často diskutuje o účtenkách hlavně v souvislosti s EET. I na našem portálu proběhla diskuse o tom, jestli účtenky brát, nebo i skladovat, ale logicky se názory na účtenky podle zkušeností rozcházely. Někdo si je nechává jen u dražšího zboží pro případ reklamace. Většina čtenářů si ale účtenky za běžné nákupy nebere, a pokud ano, tak je doma stejně po vybalení nákupu vyhodí. A je jedno, jestli jsou za bezhotovostní platbu kartou nebo platbu hotovostní.
Když jsme si před lety pořídili internetové bankovnictví, přešli jsme, tam kde byla možnost, na platbu kartami. Doma jsme pak zkontrolovali, jestli platba řádně proběhla ve výpisu, a pak jsme účtenku z běžného nákupu vyhodili. Časem, jak to bývá, tato pečlivost vyprchala, protože nikdy žádný problém nebyl. V současné době v rámci třídění odpadu časopisy, noviny a další „velký“ papír odnášíme do kontejneru, a poznámkové lístky i účtenky hned po návratu domů házíme do odpadkového koše na papír, a jednou za čas obsah spálíme.
Tento týden v pondělí jsme dostali dopisem reklamaci z banky, že obchodník (u kterého občas nakupujeme) reklamuje v bance neprovedení platby z našeho účtu na jeho účet za nákup, který manželka uskutečnila před víc než dvěma měsíci. To doložil i kopiemi Účtenky pro zákazníka a Účtenky pro obchodníka, na které bylo připsáno „Paní v Modrém“. Na obou je uvedeno "Transakce zamítnuta". Prodavačka si toho prý nevšimla a vydala tedy nákup bez zaplacení. S odstupem času je zajímavé, že si prodavačka pamatovala oblečení zákaznice, ale už si nepamatovala, že 2 minuty po odmítnutí karty od zákaznice převzala za celý nákup platbu v hotovosti a vystavila účtenku, kterou pokladna určitě zaregistrovala. Manželka si na tuto anabázi hned vzpomněla. Při tomto nákupu se trochu víc „rozšoupla“ a opravdu jí peníze na účtu k zaplacení nestačily, a proto celou částku zaplatila hotově.
A teď přichází na scénu odpadkový koš s papírky a naděje, že v něm ta účtenka někde bude. Nastalo horečné hledání (každá koruna je dobrá, ne?), které bylo úspěšně završeno. Kopii stvrzenky s průvodním dopisem jsme obratem poslali do banky s doporučením obchodníkovi, aby si nejdřív zkontroloval hotovostní platby, než bude neoprávněně vyžadovat opakovanou platbu za zboží již jednou zaplacené. Tím snad celá anabáze pro nás končí, i když ještě čekáme na vyjádření banky i obchodníka. Posoudit, jestli si prodavačka všimla nebo ne, nebo jen obchodník vsadil na "špatného koně", se nedá. Možná si jen někdo řekl, že víc než 2 měsíce si to „seniorka“ nebude pamatovat, stvrzenku určitě už zahodila a nezbude ji, než zaplatit znovu. Nalezením stvrzenky si manželka nadělila hezkého Ježíška. Je to náhoda? Ještě si myslíte, že brát a kontrolovat si pokladní stvrzenky je zbytečné? Já už si to po této zkušenosti nemyslím.