Šedesátnice se bouří: Módní byznys na nás kašle
Modelky projektu i60 Senior Fashion

Šedesátnice se bouří: Módní byznys na nás kašle

16. 2. 2017

Hromady hadříků mizerné kvality a miniaturních velikostí určené pro mladé zákaznice. A proti tomu desítky tisíc žen ve věku nad padesát, které se chtějí módně oblékat, ale není pro ně nabídka. To je realita v současném byznysu s oblečením.

Dnešní šedesátnice se často chovají a vypadají tak, jako dříve ženy ve čtyřiceti. Čím dál častěji chtějí investovat do oblečení, módních doplňků a kosmetiky. Záleží jim na tom, aby dobře vypadaly, protože cestují a chodí do společnosti.

„Dnes je vlastně šedesátka střední věk. Tyto ženy cítí, že nejsou takzvaně na odpis, ale zároveň jsou konfrontovány s faktem, že v médiích se převážně objevují ženy mladé a krásné,“ říká módní poradkyně a stylistka Táňa Havlíčková. „Na jedné straně by se chtěly pěkně oblékat, na straně druhé mají oprávněně pocit, že módní časopisy a obchodní řetězce s rychloobrátkovou módou se o ně nezajímají. Někdy tím ztrácejí sebedůvěru. Vidí oblečení na šestnáctiletých holkách, srovnávají se s nimi a mají pocit, že z toho srovnání nevycházejí dobře. Je chyba, že pro ně není větší nabídka. Svět nyní opravdu není založený na šestnáctiletých,“ míní.

Řadě žen se s přibývajícími roky mění postava, jenže toho si výrobci módního oblečení nevšímají. Takže dáma vyššího věku s normálními plnými tvary má na výběr buďto oblečení pro mladé, které bývá střiženo tak, že jí nesedí, nebo ošklivé beztvaré pytle, do kterých se seniorky často halí. Seniorky, které rezignovaly. Takových je ovšem čím dál méně.

„Velmi často slyším, že si dámy stěžují, že na ně výrobci oblečení nemyslí,“ říká psychiatrička Tamara Tošnerová, která se zaměřuje na problémy lidí vyššího věku. „Nemělo by se zapomínat na to, že dnešní seniorky jsou aktivní dámy, které se chtějí líbit,“ dodává.

Ve světě nejvyšších pater světového módního byznysu se v tomto směru už něco mění. Řada uznávaných módních značek sem tam na přehlídkové molo v záplavě mladých krasavic pošle i modelku v letech. Například pětaosmdesátiletá Carmen Dell' Orefice, která se živí modelingem od svých patnácti let, v poslední době dostává více zakázek, než před dvaceti lety. Magazín Sports Illustrated, který dosud svěřoval místa na svých stránkách zásadně mladým dívkám s vysportovanými těly, loni nechal předvádět kolekci plavek padesátišestiletou Nicole Griffin. Vzkaz je to jasný: Dámy, podívejte, na věku nezáleží, jen na tom, v jaké kondici se udržujete.

Jistě, ne každá žena může a touží po padesátce předvádět plavky. Ale v naprosté většině touží po tom vypadat mladistvě a k tomu si chtějí dopomoci módním oblečením. Zuzana Kratochvílová má přes sedmdesát a říká: „Ve středním věku jsem předváděla kožichy v Německu. Často si vybavuju, že mi tam bylo řečeno, že kožichy by neměla předvádět mladá děvčata, protože na ně nemají. Naopak na zralých dámách, jsou prý kožichy přitažlivější a může to ke koupi motivovat právě ženy starší, které si to mohou dovolit.“

Problém je v tom, že obchodníci s oblečením si zatím nepřipouštějí fakt, že seniorka nerovná se nemocná paní, která sotva vyžije z mizerné penze. Mnoho seniorek nyní pracuje, navíc se do seniorského věku v Česku dostává generace prvních polistopadových podnikatelů. Tedy dámy, které mají peníze a chtějí je utrácet.

„Dnešní šedesátnice před sebou mají patnáct, dvacet let života. Vzpomeňme si, co pro nás bylo dvacet let, když nám bylo kolem dvaceti, co vše jsme pak za tu dobu stihli. Ale když má před sebou dvacet let života člověk v šedesáti, okolí mu naznačuje: Už nic nedělej, o nic se nestarej. Tak se k této kategorii dosud choval i módní byznys," vypočítává Táňa Havlíčková.

V České republice se objevily první módní přehlídky, na kterých se v rolích modelek předvedly starší dámy. Spousta zralých žen se na takové výzvy hlásila sama. Zájem byl obrovský, organizátoři byli překvapení. „Nedivím se tomu,“ říká módní návrhářka Beáta Rajská. „Proč si v šedesáti neplnit sny? Třeba ty o modelingu. Ale celkově ve světě módy platí názor, že oblečení vypadá lépe na ženách mladých a štíhlých a tím se výrobci, jejichž produkce je určena pro řetězce, řídí.“

Šít módu na starší dámy je totiž náročnější. Je třeba více propracovat střihy, volit kvalitnější látky. Přitom ženy ve vyšším věku nechtějí vypadat jako usedlé paní. V obchodech pátrají po džínách, bundách, košilích, tedy po tom, co nosí mladá děvčta.  Jde jen o to, že si nemohou koupit džíny velikosti 34 s nohavicí tak úzkou, že do ní nevleze ani palec. Hledají džíny kvalitní, perfektního střihu, který sedí na různé postavy. Jenže takových je málo, když se objeví, jsou vyprodány. Což svědčí o to, že zájem o ně je.

„Věřím, že jednou bude naprosto přirozené, že starší dámy předvádějí či fotí oblečení a že na ně jeho výrobci budou myslet. To už není otázka médií, co nám prezentují, ale toho, že společnost stárne a musí akceptovat sama sebe,“ připomíná Táňa Havlíčková.

móda Modelky
Hodnocení:
(4.8 b. / 16 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Helena Tesařová
Našla jsem skvělý obchod Nemocnice na homolce (hned u vstupu u parkoviště ) paní prodavačka velice ochotny a ceny více než dobré. Byla jsem i v jejich druhém obchodě na Příbrami (v hypernove Albert ) a též spokojenost. Můžu vřele doporučit
Jana Wydrova
Musím jen souhlasit. Výběr oblečení je opravdu zoufalý. Já jsem ještě ke všemu vysoká, takže něco na sebe sehnat je umění. Takže nezbývá nic jiného než sednout za šicí stroj a šít.
Cilka Cibulková
Všechny velikosti, které jsou k mání v obchodech, jsou na ty hubené hužvy, takovou velikost jsem měla ve třetí třídě! Je přece všeobecně známo, že spousta žen, ale i ty mladší, má nadváhu, tak nevím, proč se ti návrháři, výrobci a prodejci připravují o kšeft! Jde hlavně o sukně a šaty, které mají délku nad kolena, nebo až po paty... nic mezitím!
Naděžda Špásová
Omlouvám se, těch hvězdiček tam má být 5. Dneska mi blbne tablet. *****
Naděžda Špásová
Snažím se oblékat tak, abych se v tom cítila dobře. Mám ráda barvy, ale dávám si pozor, abych nebyla směšná a nevypadala jako klimakterický diblík. Využívám zásilkový obchod z módních časopisů občas normální obchod
ivana kosťunová
Nedostatečný sortiment oblečení pro zralé ženy řeším hledáním po internetu, někteří výrobci totiž už nové trendy zachytili a vyrábějí i oblečení pro nás-normální ženské. Představuji si jej jako nadčasové , kvalitní materiály, kvalitní krjčovské vypracování, velká kombinovatelnost a barvy !!. Nevím, který myslitel usoudil, že pro ženy v našem věku jsou nejvhodnější barvy hnědá šedá, a když už se hodně odváže, tak růžovohnědá :))
Květoslava HOUDKOVÁ
Takyby se mi leccos -zejm. na manekýnkách "í"čka- líbilo-hodilo. Ovšem zůstane jen "inspirace" a "kapička štěstí" něco obdobného ulovit v Sekáči, protože na cenu předváděných modelů peníze určitě nemám.
Jana Šenbergerová
Tady bych mohla klidně opisovat od Zuzky, což činím. :-)
Zuzana Pivcová
Ano, i v rámci šedesátek může být široká škála typů oblečení i barev, ne jen, že se jedním univerzálním stylem odliší od mladých. Na nápady návrhářů, pokud dorazí i k nám, se skutečně těším (i když, jak se znám, stejně si budu chodit po svém:-D).

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.