Senioři a turistický byznys
Ilustrační foto: ingimage.com

Senioři a turistický byznys

22. 1. 2017

Jednou z mála oblastí, kde je věk nad padesát let obrovskou výhodou, je turistický ruch. Cestovní kanceláře pochopily, že klienti této věkové kategorie jsou pro ně důležití. A tak se snaží je nalákat na své nabídky. V cestování seniorů se v posledních letech odehrály velké změny.  Jaké požadavky mají senioři na cestovní kanceláře a co nabízejí cestovky lidem nad 55 let? To se dozvíte v našem Tématu týdne.

Když je vám padesát pět, rozhodnete se vyjet k moři a začnete se probírat nabídkou cestovních kanceláří, žasnete. Začnete mít pocit, že jste žádán, hýčkán, milován. Snad každá cestovka se snaží klienty této věkové kategorie nalákat na nějakou výhodu. Není divu.

„Věková kategorie kolem padesáti a výše je pro cestovní kanceláře velmi důležitá, nejvýraznější je to u poznávacích zájezdů,“ vysvětluje Jan Papež, mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur. „Tato kategorie klientů se velmi změnila. Vědí, co chtějí, jsou náročnější. Chtějí cestovat, ale zároveň to nejsou mladí baťůžkáři a očekávají kvalitu a jistotu. Samozřejmě, že i kategorie seniorů je stejně jako celá společnost rozdělena na ty, kteří hledají spíše dobrou cenu a na ty, kterým záleží především na vysoké kvalitě.“

V cestovním ruchu se moc pěkně ukazuje, že pojem senior či snad člověk v určité věkové kategorii se nedá brát jako jednolitá skupina. Naopak. Je to skupina pořádně různorodá, mnohem různorodější než třeba mladé rodiny s malými dětmi. Ty mají při vyhledávání zájezdů zpravidla podobné požadavky: mělké moře, bazén, zajištěnou stravu, atrakce pro děti. Ale typický senior cestovatel neexistuje.

„Lidé vyššího věku, kteří s námi nyní cestují, jsou naprosto jiná kategorie, než byli senioři ještě před deseti lety,“ říká Stanislav Zíma, marketingový ředitel cestovní kanceláře Exim tours. „Mají našetřeno a za své peníze si chtějí užít. Mají s cestováním už určité zkušenosti a vědí, co chtějí. Dokonce se ukázalo, že kupují zájezdy za vyšší ceny, než jiné věkové kategorie. Například v Bulharsku si vybírají nejkvalitnější, dražší hotely, než mladé rodiny.“

Exim tours však k seniorům přistupuje poněkud jinak, než mnohé jiné cestovky. „Myslím, že přistupovat k seniorům jako ke zvláštní skupině klientů není šťastné. Máme zkušenost, že naši klienti nechtějí mít speciální hotely s programy pro dříve narozené, naopak. Vítají například hotely, které nepřijímají malé děti, ale nestojí separaci, o ubytování zásadně s lidmi stejné věkové kategorie. Naopak, separace je to poslední, co by požadovali. Vždyť mnozí dnešní senioři jsou aktivní lidé, kteří stále pracují. Chtějí být v hotelích a destinacích s  různorodou klientelou a sami se rozhodnou, zda si koupí výlety nebo jak budou dovolenou trávit. Nestojí o to být nějak organizováni. Od cestovní kanceláře očekávají jistotu, pomoc v případě potřeby,“ vysvětluje.

„Už neplatí, že senior očekává od dovolené klid a hotel typu doktor v domě. Naopak se setkáváme u vyšší věkové kategorie s požadavky na ubytování v rušných místech. Mnozí senioři mají dovolenou spojenou se zábavou, s tím, že si chtějí večer vyrazit do pěkného rušného letoviska,“ potvrzuje Petr Šatný, marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria.

Příjemné dotace
Poměrně výraznou změnu v cestování českých seniorů sehrál program European Senior Tourism. V Česku se do něj jako první zapojila cestovní kancelář Quality tours, bylo to v roce 2010. Jde o cestovní kancelář specializovanou na dotované zájezdy do seniory. Program vznikl ve Španělsku, šlo o to, aby tamní senioři začali více cestovat za ceny, které si mohou dovolit. Quality tours navázala spolupráci se španělskou stranou a takzvané dotované seniorské balíčky začala prodávat v Česku.

„Výhodu oproti konkurenci jsme měli v tom, že díky dotacím byly zájezdy výrazně levnější,“ vysvětluje Petra Buchalová, obchodní ředitelka Quality tours. Klienti si zvykli a cestovce zůstali věrní. „Výhodou je, že klienti sice z dané oblasti mohou poznat co nejvíce, ale zároveň to neznamená, že uhonění cestují z místa na místo. V rámci balíčku je pobyt na jednom místě a výlet. Samozřejmě vycházíme z toho, že pokud jde o starší lidi, nemusí se zrovna v den výletu cítit dobře, tak si ho mohou přeložit na jindy nebo jim kompenzujeme, když se ho neúčastní. Zkrátka jde nám o to, aby tyto zájezdy byly variabilní a klienti neměli pocit, že je někdo do něčeho nutí. Slušné jednání se nám vyplácí a lidé se k nám vrací. Za slušné ceny mají možnost určité destinace opravdu dobře poznat,“ vypráví.

Podstatou těchto dotovaných zájezdů je, že se regiony snaží nalákat turisty v době, kdy není hlavní sezóna. Než aby například v květnu či říjnu měli španělští či italští hoteliéři prázdno, raději přes tento program nabídnou ubytování za zvýhodněné ceny. A právě příjemnější počasí a klid mimo sezónu plnou křičících dětí a hlučné mládeže, je pro mnoho klientů lákadlem.

Také Eva Němečková, tisková mluvčí cestovní kanceláře Firo tour potvrzuje, že mezi jejími klienty je hodně seniorů, kteří už jsou zcestovalí. „Tvoří významnou část našich zákazníku a poptávka ze strany seniorů se rok od roku zvyšuje. Mají zájem zejména o poznávací zájezdy a to i několikrát ročně. Mnohdy si při nich plní své sny a poznávají svět. Časté jsou i kombinace jednoho pobytového a jednoho poznávacího zájezdu. U leteckých pobytových zájezdů se pro zákazníky nad padesát pět let u nás slevy pohybují až u čtyřiceti procent,“ vysvětluje.   

Večer má být veselo
Existuje však i skupina  lidí, kteří preferují přesný opak. Dávají přednost dovoleným silně organizovaným, s přesně daným kulturním programem, které připomínají někdejší rekreace Revolučního odborového hnutí. Mnozí byli zvyklí jezdit na podnikové dovolené a nyní hledají z nostalgie to, co znali za svého produktivního věku. Některé cestovky pochopily, že jde o zajímavou cílovou skupinu a tak například v Chorvatsku pořádají zájezdy pro klienty vyšší věkové kategorie a přivážejí na ně jejich oblíbené umělce a baviče. Takovou nabídku mají například cestovní kanceláře Vítkovice tour a Kovotour plus. Ta druhá zmíněná pořádá pobyty, na které zve účinkující známé z televize Šlágr, která je mezi částí seniorů značně oblíbená. Pro někoho je představa, že tráví dovolenou mezi stejně starými lidmi a při večerním poslechu českých písniček, děsivá. Pro jiné je to pěkná příležitost, jak se setkat s lidmi, kteří mají stejný vkus, stejné zájmy, stejné zážitky. Navazují na nich nová přátelství, líbí se jim to, vracejí se.  

Zima, čas na rezervaci
Kdybychom se snažili najít něco, co je pro vyšší věkovou kategorii při cestování společné a typické, je to jedině to, že preferuje podzimní pobyty u moře. Což cestovní kanceláře hodnotí jako další ukázku toho, že jde o klienty, kteří už mají s cestováním zkušenost a vědí, co chtějí. Protože, kdo jede například do Řecka brzy v červnu za poměrně výhodnou cenu, bývá zklamán, že moře je svěží, místy chladné. Ovšem září či říjen, to je téměř stoprocentní jistota prohřátí si těla, na které se pak můžeme celou zimu vzpomínat. Takže týden či jedenáct dnů na podzim na některém řeckém ostrově, to je typická dovolená pro českého seniora, který se v cestování už vyzná a hledá jistotu.

„Sedmdesát procent seniorů vyjíždí mimo hlavní sezónu, na podzim, často na řecké ostrovy,“ potvrzuje Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia. „Zájezdy nakupují s předstihem jako first minute, tedy už v zimě,“ dodává.

Právě nakupování s předstihem je dobrý způsob, jak se naučit vyznat se v nabídkách cestovních kanceláří a ušetřit i tisíce. Kdo se v tom naučí chodit, může si dovolit cestování  přestože mu penze neumožňuje si příliš vyskakovat. Chce to jen čas, umět pátrat na internetu, číst internetové recenze a nebát se vyptávat, co přesně daná cestovní kancelář nabízí. Protože s cestovní kanceláří dříve narození cestují právě proto, že od ní očekávají určité služby a jistotu v případě, že by se jim něco nepříjemného stalo. Přesně v tom se liší od mladých bezdětných lidí, kteří si raději letenku i ubytování zabookují na internetu zvlášť nebo vyrazí takzvaně na divoko jen s batohem.

 

Toto je první z článků o cestování seniorů. V průběhu týdne vám nabídneme ještě další cestovatelská témata a také rozhovory s vybranými cestovními kancelářemi. A těšit se budete moci také na speciální nabídky zahraničních zájezdů, které cestovní kanceláře připravily exkluzivně pro registrované čtenáře portálu i60. Přivítáme také vaše zkušenosti z cest do zahraničí. Nejlepší čtenářský příspěvek o cestování na konci týdne oceníme.

cestování
Hodnocení:
(5 b. / 7 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Věra Hubená
Loni jsem byla v červnu v Chorvatsku sama, trvala jsem na jednolůžkovém pokoji bez příplatku a dostala jsem ho, ale jasně jsem řekla, že jinak nikam nejedu. Cestovky si většinou příplatky vyrábějí samy, drtivá většina ubytovacích zařízení jednolůžkové pokoje má nebo dá singl do dvoulůžkového bez příplatku. Musíme se víc ozývat, je nás hodně, bude s námi nutno počítat do budoucna.
Jana Baloušková
Jsem moc ráda za toto téma. Spousta lidí žije singl a hlavně v důchodovém věku. Všechny cestovky nabízejí pobyty pro dvojice nebo celou rodinu s dětmi. Moje známá, zdravá, finančně zabezpečená, se odvážila jen jednou na poznávací drahou dovolenou a již nikdy nikam nepojede. Opakovaně ji delegátka nebo partnerské dvojice žádali o uvolnění místa se slovy - vy jste sama, my bychom chtěli sedět s manželem, můžete si přesednout k tamtomu pánovi, ten je taky sám! Cítila se tam jako chudinka. Já jsem toto také zažila. Je tu určitě statisíce singl, kteří raději nikam nejedou, i když mají na kontě naspořeno, což by měla být výzva pro cestovky a na tuto skupinu se cíleně zaměřit. Mnozí z nás nejsou počítačově zdatní a hledání v nabídkách cestovek neovládají. Někteří potřebují nutně jednolůžkový pokoj, což je problém i v lázních. Zvykat si na cizího člověka, který je často málo ohleduplný je velkým negativem lázeňských pobytů. Já mám pouze jednu možnost cestování, zaplatím si lázně, nebo je výjimečně dostanu, procestuji okolí a s nikým se nemusím nuceně přátelit. Žádná moje kamarádka na cestování se mnou nepřipadá v úvahu. Jsou už nemobilní, jezdí jen na chatu, zneužívají je děti na hlídání vnuků, mají partnera, který nikam nejezdí ..... Smutný závěr života.
Zuzana Pivcová
Vím, že jsem se setkala s mimosezónní nabídkou jednolůžkového pokoje bez příplatku, ale zcela ojediněle. Naopak jsou státy, kde ty příplatky jdou do mnoha tisíců.
Květoslava HOUDKOVÁ
V nabídkách CK se obvykle nic pro 1 os. = bez příplatku nenachází. Proto si raději vše vyřídím přímým dotazem/dohodou s tím kterým ubytovatelem (poznamenáno jich mám už hodně - vyhoví - třeba i na poslední chvíli) - mám tak jistější řešení.
Hana Rypáčková
A 55+ jsem nikdy nebyla. Už se cítím na cestování taky jako singl. Kamarádky tady a možná i u moře, ale na poznávací mi nemocný manžel moc chybí. Snad si letos užiji Švýcarsko s Hankou P. a klubem seniorů z Bohumína.
Jarmila Komberec Jakubcová
Program 55+ jsem dosud nevyužila. Jezdím většinou na tzv.poznávací zájezdy. Ze zkušenosti vím, že "cestovku" dělá delegát v místě destinace.Já třeba mám ráda zájezdy Avetourem, který má nejkvalitnější delegáty co znám. Letos s ním je na Z. Ukrajinu a do Izraele. Problém jednolůžkových pokojů již dobře popsala Květka H. Je škoda, že se zapomíná na kategorii tzv"singl". Jinak senioři jednotná skupina lidí.Já dávám při stravování při pobytových zájezdech systému AL, na poznávacích polopenze. Zkusím systém 55+ vyzkoušet.
Zuzana Pivcová
O svém cestování jsem tu už několikrát psala, takže se nechci opakovat. Pokud ještě budu jezdit, využiji mimosezónní nabídky pro seniory 55+, jako třeba byla Albánie a před tím Kypr. Je pravda, že tam většinou jezdí manželské dvojice nebo kamarádky, ale mně jde spíš jen o možnost docestovat a bydlet. Program už si přizpůsobím svým zájmům.
Květoslava HOUDKOVÁ
Včasné a vítané téma týdne. Kdo není v senior věku mrzoutem, "zazděným" jen doma, má čas i výběr z nepřeberných nabídek - dle zájmů, kvality i ceny. Ubytovatelé i CK si -bohužel- dostatečně neuvědomují, že přibývá osamnělých lidí (úmrtí partnera, rozvody, rozchody atd.) Většina pobytů je určena "pro 2" (dvoulůžk.pokoje). Pokud ubytují jen 1 os., účtují neúměrně vysoký poplatek za "neobs. lůžko" (pobyt se prodraží = od cestování odradí). Řešením by byla ochota CK a ubytovatelů nabídnout doplnění spobydlící osoby na základě dobrovolnosti - sdělit toto přímo u pobytů - takoví zájemci by se určitě našli. Já žiji sama, cestuji sama, žádnou tzv. "dobrou" kamarádku nemám - přesto se lidí nijak nestraním - a se spolubydlící osobou lze přeci-pro dobu pobytu-najít porozumnění. Doufám, že i toto bude pokračováním pro téma týdne - se zajímavým stanoviskem.
Jana Šenbergerová
Dobré téma v pravý čas. Jsem zvědavá, jaké budou nabídky. Zatím jsme o letošním cestování ani nemluvili. Dáváme přednost cestování v tuzemsku, ale není vyloučeno, že uděláme výjimku.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA