Učitel v nesnázích: Vyhýbavá odpověď, část 1.
Ilustrační foto: Loupak.cz

Učitel v nesnázích: Vyhýbavá odpověď, část 1.

1. 11. 2016

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Dámy a pánové. Zkusím se trochu systematicky zamyslet nad tímto tématem a uvést  příklady ze své pedagogické praxe – (jen na SŠ a VOŠ).  Otázka zní:  „Můžeme se vyhnout vyhýbavé odpovědi?“  Řekl bych, že na potřebu vyhýbavé odpovědi narážíme zhruba v těchto případech:

Případ první – odpověď neznám, ale mohu ji vyhledat

Jde-li o konkrétní otázku v mém oboru (stavebnictví), osvědčilo se mi přiznat barvu a studenti to berou. Musí ovšem následovat: „Nevím, zjistím vám to“. A dodržet slovo. Dokonce jim nevadí ani: „To je pro mne novinka. Byl byste tak hodný a požádal tatínka, jestli by nám k tomu mohl poskytnout nějaké materiály?“ Musím podotknout, že na stavební průmyslovce jsme si vždy museli informace o novinkách shánět sami, a dokud neexistoval internet, bylo to dost obtížné.

Případ druhý – odpověď neznám, ale je to celkem jedno

Prostě ani nemá smysl se o ni pokoušet. Viz konkrétní příklad: Ve městě se ke mně hlásí jakýsi milý a usmívající se člověk. Po zdvořilostním úvodu, několika větách o zdraví a o počasí, následuje otázka: „Pane profesore, a jak je to teď s tím naším klukem?“ Tady je, myslím, vyhýbavá odpověď nejpraktičtější řešení. Odpovídám: „To víte, na hodnocení je ještě brzy, ale jsem opravdu rád, že se o ně průběžně zajímáte. Určitě přijďte na příští rodičák, seznámím Vás se všemi jeho výsledky konkrétně.“

No řekněte…Mělo by smysl vysvětlovat mu, že si jeho obličej nemohu pamatovat, když ho vidím dvakrát za rok?  Pokud ten jeho syn není naklonovaná kopie tatínka.  Ale nakonec by má odpověď byla stejná – prostě je ještě brzy.

Případ třetí – odpověď neznám, ale umím to okecat

Tady nemusím konkrétní příklady snad ani uvádět. Známe jich plno z televizních diskusí našich politiků, kteří jsou opravdovými mistry v umění převést řeč na jiné téma. A pokud je moderátor pořadu neodbytný, následuje  „O tom teď ještě nebudu hovořit. Uznejte, že nemohu informovat media dříve, než ........ Anebo dokonce: „Na to Vám odpoví náš (tiskový mluvčí)“ ,což je okecávač profesionál. Spravedlivě je nutno dodat dodat, že třeba mluvčí Hradu to vůbec nemá snadné, jak pozorujeme na tragikomické figurce Jiřího Ovčáčka. Vlastně si již nevzpomínám, jestli tato funkce existovala i před rokem 1990 anebo dokonce v dobách monarchie. (Před i po vynálezu tisku). Měli králové a císařové nějaké oficiální mluvčí?

Případ čtvrtý – odpověď neznám, ale nechci, aby se to vědělo

To už je horší, tady je vyhýbavá odpověď přímo nezbytná. Uvedl bych tento příklad vtipem, který se vyprávěl za komunistického režimu. Je sice z vojenského prostředí, ale vlastně svým způsobem také o učitelích (politrucích) a je pro tento případ velmi typický. Po školení mužstva se politruk svěřuje kolegovi:

„Mal som taký problém. Jeden vojín sa ma pýtal: Tak ako to, súdruh kapitán, vlastně je. Točí sa Zem okolo Slnka, alebo Slnko okolo Zeme?“
„A ty si vedel?“
„No nevedel. Ale musíš byť chytrý. Dal som mu takú vyhýbavú odpověď.“
„No a čo si odpovedal?“
„Jednoducho. Vravil som mu „Choď  do pí..“

No, co dodat?  Tato vyhýbavá odpověď nemá chybu.

Vsuvka: Důležité vysvětlení pro ženy a nevojáky

Politruk byl důstojník nebo poddůstojník Československé lidové armády, který měl na starost ideově-politické vzdělávání mužstva. Prostě něco jako polní kurát v armádě za Josefa Švejka, ovšem přeroubovaný na  pokrokový marxisticko-leninský světový názor. Takže v našich podmínkách vznikl celkem zajímavý a svérázný hybrid. Původně se snad mělo jednat o něco podobného, jako byl politický komisař v Rudé armádě, ze kterého dle historiků šla hrůza. U nás snad ne, určitě už ne koncem šedesátých let, kdy jsem měl to potěšení politruky sám poznat.

    Ještě bych měl podotknout, že v Čechách byli politruci většinou Slováci. Proto se ten vtip o školení mužstva vyprávěl ve slovenštině.  Možná tomu bylo na Slovensku naopak, to nevím, mám ho  z vojenského cvičení v Terezíně, kde tomu tak bylo. Tímto však nechci říci, že by mezi politruky nebyli vzdělaní a inteligentní lidé. Nicméně má osobní zkušenost byla naštěstí opačná. Proč naštěstí?  Leckdy jsme se při školení výborně bavili, téměř jako při četbě románu „Černí baroni“  pana Švandrlíka.

Případ pátý – odpověď znám, ale otázka je evidentně provokativní 

Téměř jistě totiž odpověď na ni zná i sám tazatel. Můj příklad bude z hodiny pozemního stavitelství, kdy jsem se dost neuctivě na příkladu hotelu International v Praze vyjádřil o stavbách ve stylu socialistického realismu. A to jednoho studenta nadzvihlo ze židle:

„Soudruhu profesore, Vy asi nemáte kladný vztah k socialistickému zřízení, viďte?“

Jsem si jistý, že ve čtvrtém ročníku mě již měli studenti dávno přečteného. Čili šlo o zřejmou  provokaci a vyhýbavá odpověď byla nezbytná. Přiznám se, že jsem byl v pokušení, odpovědět  mu slovy onoho politruka. Nakonec jsem to vyřešil jinak a trochu jsem si pomohl humorem.

Vážení čtenáři, aby můj článek nebyl opět příliš dlouhý, přeruším teď své vyprávění. Potřebuji vás totiž napřed alespoň trochu zasvětit do problematiky urbanizmu a architektury u tzv. dominantních budov, abych vám, stejně jako studentům, přiblížil svůj kritický postoj na některých ukázkách a budou nutné obrázky.

Má dnešní otázka čtenářům

Na potřebu vyhýbavé odpovědi narážíme občas všichni, nejen učitelé. Dnes by mne zajímaly vaše zkušenosti zejména s dětmi menšími anebo i vaše vlastní, pokud si ještě na školní a předškolní léta vzpomínáte. Vzpomínáte si na nějakou problematickou otázku a vyhýbavou odpověď?  Dne 4.7.2016 jsem již vložil do rubriky na i60 - OTÁZKA DNE tento dotaz:  Dokážete pohotově odpovědět na otázku vnoučátek „Co je to sexuální harašení“? Já jsem to nedokázal. Řekl jsem jim po pravdě: „To je obtížné, odpovím vám, až se poradím na internetu“. Což jsem právě touto otázkou dne sledoval a za vaše nápady vám ještě jednou děkuji. Něco z nich jsem použil – s vysvětlením, že je to nevhodné chování mužů k ženám, a potřeboval jsem proto znát názory různých žen. Máte nějaký vlastní zážitek?

K otázce pokročilejší – pro dospěláky přejdu v pokračování této mé rádoby vědecké studie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Učitel v nesnázích
Autor: Libor Farský
Hodnocení:
(5 b. / 9 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Hana Rypáčková
Můj syn byl na intru v Třebíči. Měli vychovatele , který byl námořníkem a když měl rodinu, usadil se. Jezdil s kluky do Brna na koncerty, do divadla a probíral s nimi hudbu , Kryla atd. Učil je angličtinu. Měl přehled. Mluvil s nimi . Velmi jsem si ho vážila. V roce 1990 kluci sice hloupě na protest odmítli maturovat z ruštiny /měli na konci prázdnin opravu/ a dodnes jsou kamarádi, mají spolu silný vztah i když je život zavál do různých míst.
Marcela Pivcová
Když jsem někdy od svých žáků dostala otázku, na kterou jsem hned nedokázala odpovědět, říkala jsem jim, ani paní učitelka nemůže být vševědoucí a že do příští hodiny odpověď zjistím. Ostatním tázajícím klidně řeknu, že nevím, případně, že mám sklerozu. K Liborovu pátému případu - Když se mě někdy v polovině 80. let můj žák při hud. výchově zeptal, jestli znám Krylovy písně, předstírala jsem, že snad jsem nějakou slyšela a snažila se "vzpomenout" aspoň na jednu obsahem neutrální. Copak jsem mohla říci, že mám doma původní LP a na páscích zakázané písničky, přehrané z propašovaných desek z ciziny? Tak jsem s klidným svědomím lhala.
Květoslava HOUDKOVÁ
Tyto "starosti" si nepřipouštím - snad se dočkám, až vnučka dostuduje - bude učitelkou 1. stupně ZŠ - pak určitě řekne své názory.
Libor Farský
Pan Werich totiž dokázal bavit lidi sám - třeba král v pohádce Sůl nad zlato (název Byl jednou jeden král?) byl úžasný. Jó, to by byl prezident!
Jiří Libánský
Paní Kollinová, králové měli šaška. Jeho výroky měly bavit lidi svou nesmyslností. Prezidenti měli mluvčího. Jeho výroky měly lidi informovat o smyslu výroků prezidenta. Až za prezident Zemana došlo v osobě pana Ovčáčka ke kumulaci obou těchto funkcí.
Libor Farský
To je zajímavý nápad, ale jaká byla skutečná funkce králova šaška by nám musel vysvětlit někdo v historii vzdělaný. Ozve se paní Vladka?
Hana Rypáčková
"To je dobře, že se ptáš". Vždycky jsem se přiznala, že nevím, ale že to můžeme dohledat. Když se začala učit ve školách angličtina, byly chudáci kantoři několik lekcí před žáky .... Při zkoušení okecávat je někdy moc zábavné. O složení oka žák nevěděl nic přesného, ale okecával, že slepice má povyblivé spodní víčko, hadi mají skelný pohled přes mžurku, rybí oko , mouchy a pavouci atd...
Zuzana Pivcová
Tohle často potkávalo i učitele jazykových škol, že se posluchači ptali, jak se řekne..... Někteří muži se myslím na to přímo těšili, jak mě zaskočí. Samozřejmě jsem také někdy nevěděla a slíbila zjistit, pak jsem to sháněla přes Němce. Nejhorší je hrát neomylného a raději plácnout hloupost, což studenti většinou poznají. Máš pěkné zkušenosti, díky Ti!
ivana kosťunová
Takováhle velikost článku naprosto vyhovuje.
ivana kosťunová
Zkušenosti s harašením ? Ale jinak ve své profesi, když se mě někdo zeptá na něco čím si nejsem jistá, odpovídám. " Nechci vám podávat neúplné informace, jsem přihlášená na školení na toto téma, potom vám to řeknu naprosto přesně. Většinou je to i pravda, v každém případě rychle vše nastuduju, abych nelhala.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 45. týden

Tento týden končí dne 17. listopadu, tedy v Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva. A to bude také téma vědomostního kvízu tohoto týdne.