Proč košer? Proč halal? Proč vůbec něco?
Ilustrační foto: pixabay.com

Proč košer? Proč halal? Proč vůbec něco?

20. 9. 2016

Paní Jakubcová napsala nedávno článek Když se řekne: je to košer. Velmi se mi článek líbil. Proto bych ho rád obohatil o šamanský pohled na tzv. košer jídlo, především, co se týká živočišné složky a porovnání s halal rituály porážky. Obojí totiž vychází z šamanských poznatků o mnoho desítek tisíc let starších. Samozřejmě to má i vědecké zdůvodnění. Ale to je v oblasti kvantové mechaniky nehmotných částic a energií a sami vědci dělají teprve první tápavé kroky poznávání.

Tedy o co jde v principu?
Naši vzdálení předkové byli mnohem, mnohem citlivější na vnímání nehmotného světa, toky energií atd. Jejich jednání se mnohem víc řídilo podvědomím a intuicí. Vnímali nejen energie, vzniklé emočními stavy jiných lidí, ale i zvířat a kdo ví, možná i rostlin. Vnímali tedy i energie, které zůstaly zvěři po jejím usmrcení. Aby byla energie toho, co později bude jejich potravou, pokud možno co nejlepší, sloužily různé lovecké rituály. Nejvíce se patrně rozšířil rituál, ve kterém se lovec ulovené zvěři omlouval. Především za to, že byl nucen ukončit jí život proto, aby se sám mohl nasytit. Tím vytvářel atmosféru smíření, která produkovala kladnou energii a harmonizovala i energie špatné, které doprovázejí zánik jakéhokoliv organizmu.  Co se energeticky odehrává na buněčné úrovni při přechodu z živé hmoty na neživou, to zatím ponechám stranou. Hlavní význam rituálu tedy tkví v tom, že  energetická harmonizace potravy zvyšuje její hodnotu dostatkem pozitivní energie. Ta konzumací přechází do našeho těla. Myslivci dodnes tyto rituály udržují, říkají tomu tradice, ale proč se to dělá, absolutně netuší. My nepatrnými zbytky vnímání energií jsme ještě tak schopni rozpoznat, když je pokrm "připravovaný s láskou".

Košer.
Když člověk začal zvířata domestikovat, došlo i na jiné usmrcování zvířat než při lovu. Tím vznikla i možnost rituálu, který by provedl harmonizaci a co nejvíce zabránil vzniku špatných energií už v okamžiku usmrcení, dokonce před ním. To byla nakonec i koncepce, která byla základem košer porážky. Negativní energie vzniká především právě utrpením, bolestí, strachem, stresem. Tomu se snaží košer porážka vyhnout, aby maso bylo energeticky maximálně pozitivní a při konzumaci se nehromadila v lidech a následně v nich neprobouzela třeba agresivitu, zlé myšlenky (teologicky řečeno: "touha páchat hříchy"). Proto třeba doma zabitá domácí zvířata je možno donést rabínovi. Ten rozhodne, zda je pokrm košer či trejfle. Rabín je (měl by být) totiž člověk na určité duchovní úrovni, duchovními cvičeními trénovaný a na rozhraní vědomí a podvědomí schopný vnímat působení energií, a proto poznat, kolik je v pokrmu energie pozitvní a kolik negativní. Hranice mezi tím, co je košer a co už trejfle, záleží zcela na jeho úsudku, moudrosti a zodpovědnosti.

Halal.
Z podobných principů vychází i porážka halal. Já osobně považuji Korán za učení zcela zvrácené a dekadentní. Porážka halal je jeden z důvodů, které mne k tomu názoru vedou. Halal porážka se snaží o energetickou harmonizaci tím, že zvířeti jsou předčítány verše Koránu. Korán totiž napsal prorok Mohamed a diktoval mu ho sám Alláh, a je to tedy to nejsvětější, co může být, tedy nejsilnější ze všech zdrojů pozitivní energie. Zvíře proto při porážce má být při plném vědomí a mít při umírání dostatek času, aby na něj verše Koránu mohly co nejvíce působit. Málokdo ví, že naše české zákony na ochranu zvířat trýznivé usmrcování zvěře zakazují. Na jatkách je to kontrolováno a postihováno. Na halal porážky však byla udělena výjimka.

Kde to má počátek? Mohamed, jak víme, nebyl žádný světec, nýbrž válečník s velkými mocenskými ambicemi. U nás se říká: "Chceš rychle a snadno zbohatnout? Založ si vlastní sektu". Mohamed nebyl žádný troškař. Založil náboženství. Prohlásil se za proroka, sedl ke stolu a napsal Korán. Aby Koránu dodal váhu, tvrdil, že mu ho nadiktoval sám Alláh. Mohamed nebyl žádný blbec. Napsal Korán čistě populisticky přesně tak, aby vyhovoval mentalitě divokých válečnických kmenů Arabů a jejich sklonům a zvykům. Tím byl pro ně mnohem atraktivnější, než třeba daleko pacifičtější a příliš rovnostářské učení Bible. Tedy i halal porážka. Nevím zda tento "prorok" měl jako primární záměr v potravě koncentrovat negativní energii proto, aby konzumenti byli bojovnější a nemilosrdnější bojovníci. Vyhovovalo by to záměrům Mohamedovým, sjednotit ve víře jednotlivé kmeny v tak velkou armádu, aby byla schopna bezkonkurenční početností dobývat další území. To se mu nakonec povedlo, ale vraťme se k halal. Arabské divoké kmeny totiž měly ve zvyku, právě zabíjení zvířat dost krutým způsobem. Proč? Maso takto zabitého zvířete má lepší chuť. Mohamed tuto praxi znal a Korán tomu přizpůsobil.

Dnes už víme, že stresová situace způsobuje větší prokrvení tkání, zvláště svaloviny na úkor tkáně vnitřních orgánů, vyšší podíl kyseliny mléčné v krvi a další faktory, které dělají maso stresovaného zvířete chutnější a šťavnatější. Ale muslimové věří, že to je tím čtením veršů Koránu.

Tím jsem vám dal trochu nahlédnout na rituály doprovázející usmrcování zvířat nejen z pohledu šamanského vnímání světa, ale i z pohledu mého vlastního. 

 

 

 

 

 

 

Hodnocení:
(5 b. / 7 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jiří Libánský
Máte pravdu pane Komíne. Informace v článku si opravdu odporují. Ale také tam je, myslím že dostatečné, vysvětlení, proč tomu tak je.
Lubomír Müller
Dobrý článek, pane Jiří, s jasnou myšlenkou, která člověka nutí se jí zabývat, ať chce, nebo nechce, protože každý, i ten nejzarytější vegetarián jednou maso jiného tvora pozřel. Líbí se mi Váš výklad. Díky.
Jarmila Komberec Jakubcová
Oprava" Pane Boháček"
Jarmila Komberec Jakubcová
Psane Boháček prosím přečtěte si článek vícekrát a třeba pochopíte co pan Libánský napsal. Děkuji.
František Komín
Souhlasím s panem Boháčkem. Informace v článku si odporují. Podle jednoho odstavce (košr) je třeba, aby zvíře před smrtí netrpělo. Tomu jsem ochoten uvěřit a nemusí jít jen o tu krev, ale také adrenalín, který se do ní při stresu vyplavuje. Podle dalšího odstavce (halal) je to právě naopak. Nakonec si stejně musíme koupit to, co je v obchodě a jak to bylo zabito netušíme.
Karel Boháček
Tak z toho jsem jelen, ve všech nových ekologických článcích se naopak zvíře zabíjí bez stresu aby maso bylo chutnější a maso bylo odkrvené. Já tu zkušenost tedy mám, zakrvené maso se dřív kazí , sůl v krvi nemá žádný účinek.
Jarmila Komberec Jakubcová
Děkuji pane |Libánský, váš článek naprosto vystihuje a popisuje co jsem já psala ve svém článku. Ano je to tak jak píšete. Dávám 5 hv.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.