V České republice žije přes dva miliony seniorů. Jejich největšími problémy jsou pocity osamělosti, nepotřebnosti a jejich životní stereotyp. I to se snaží řešit nově vzniklá Nadace Antonika Simony Krainové, jejímž zakladatelem je společnost Scandal Media Group a generálním partnerem Raiffeisen stavební spořitelna.
„O nadaci jsem uvažovala již dlouho a stále jsem přemýšlela, jakým směrem pomoci se vydat. Nakonec přirozeně vyplynula právě tato cesta. Stáří se týká každého z nás, ale zároveň je vnímáno velmi negativně – všichni chceme žít dlouho, ale nikdo nechce být starý. Přitom si myslím, že stejně jako k ostatním etapám lidského života, i ke stáří patří radost,“ říká Simona Krainová, patronka a zakladatelka Nadace Antonika.
Své jméno nadace dostala po sv. Antonínovi, který je mimo jiné patronem starých lidí, rodiny a všech, kteří se ocitli v nouzi. Antonika chce pomáhat ve čtyřech základních oblastech: pro domovy seniorů získávat modernější vybavení a zlepšovat podmínky bydlení v nich, zároveň jim přispívat na zdravotní pomůcky. Nadace chce pomáhat i jednotlivcům a v neposlední řadě podporovat aktivity, které starší generaci přinášejí radost do života.
„V tuto chvíli jsme na začátku a jsme si vědomi toho, že nezměníme všechno. Co ale změnit chceme, je mimo jiné způsob, jakým budeme k pomoci přistupovat. Těšíme se na konkrétní nápady a projekty, na které by naše pomoc měla směřovat. Jsme připraveni naslouchat,“ vysvětluje Simona Bagarová, manažerka Nadace Antonika Simony Krainové.
Nadace chce v budoucnu přijít i s méně tradičními formami pomoci, které do života starších lidí vnesou zábavu a radost. Podpořené projekty by přitom měly být vždy viditelné, aby bylo jasné, na jakou konkrétní věc pomoc putuje. Zřizovatelem nadace je společnost Scandal Media Group.
„Jsme velice rádi, že se nám v rámci skupiny naskytla možnost připravit projekt ve spolupráci se Simonou Krainovou, který se bude věnovat této problematice. Dostali jsme se do fáze, kdy máme možnosti opravdu pomoci, chceme společnosti začít něco vracet. Rádi bychom co nejvíce využili nejen našeho zázemí v rámci skupiny, ale zejména našich kontaktů. Předpokládáme, že příjmy nadace budou z velké části plynout od našich business partnerů,“ dodává Vít Koldinský, jednatel společnosti Scandal Media Group.
Generálním partnerem, který vznik Nadace Antonika Simony Krainové podpořil v samém začátku, se stala Raiffeisen stavební spořitelna. „Tématu starší generace se věnujeme dlouhodobě, a to samozřejmě z hlediska naší hlavní činnosti, problematiky bydlení. Podpora Antoniky proto z našeho pohledu dávala jasný smysl a těšíme se na společné projekty, které jdou i za tuto oblast,“ říká Pavel Chmelík, místopředseda představenstva Raiffeisen stavební spořitelny, která v uplynulých týdnech realizovala s agenturou STEM/MARK průzkum na téma čeští senioři. Ten mimo jiné ukázal velkou mezigenerační propast. Naprostá většina seniorů totiž v dotazníku uvedla, že sdílení zkušeností s mladou generací považuje za důležité, ale jen třetina z nich si myslí, že tato mezigenerační výměna probíhá.
„Propojení starší generace s mladou, sdílení zkušeností, oboustranný respekt i společná zábava, to všechno je podle mě velmi důležité. Vždyť staří lidé jsou často mladé duše, které mají staré jen tělo,“ uzavírá Simona Krainová. Finanční příspěvky pro Nadaci Antonika Simony Krainové je možné již nyní zasílat na účet 5223/5500 pod variabilním symbolem konkrétní oblasti pomoci.
Nadace počítá s tím, že by v letošním roce mohla rozdělit až 3 miliony korun získaných zejména od komerčních partnerů. Bližší informace o nadaci jsou k dispozici na webové stránce www.antonika.cz.