Vyplavit si adrenalin s partou přátel, ale i strávit klidnou rodinnou dovolenou – obojí je možné na pronajaté lodi, kterou řídí zkušený mořský vlk.
Půjčování jachet s kapitánem, takzvaným skipperem, zatím není v povědomí suchozemských Čechů příliš zažité. Kdo to však jednou vyzkouší, většinou se znovu na moře vrátí. Při takové plavbě si totiž odpočinete, zarybaříte, můžete absolvovat potápěčský či kapitánský kurz – a to vše bez starosti o navigaci, kotvení či údržbu lodi. Nabídka tras je přitom velmi široká, sahá od Jadranu přes Severní moře až po Karibik.
„Výhodou je, že se může jezdit pokaždé v jiné plavební oblasti. A člověk se nemusí starat o věci, které souvisí s vlastnictvím lodě, jako jsou opravy, zimování, letní kotviště, pojištění. Se zkušeným kapitánem můžete absolvovat plavbu i v oblastech, do kterých by si rekreační skipper netroufnul, nebo je tam zapůjčení lodě cenově nepřiměřeně nákladné,“ řekl ČTK mořeplavec a kapitán Miloš Jahoda ze společnosti Aurayacht.
Lidé chtějí hlavně odpočívat
Podle Jindřicha Machotky z firmy 1. jihočeská charterová se osazenstvo lodí v posledních letech mění. „Před pár lety s námi jezdilo asi 60 procent klientů, kteří měli zájem jen o potápění. Dnes už tahle móda opadla a lidi si pronajímají loď se skipperem hlavně proto, aby si užili netradiční odpočinkovou dovolenou,“ uvedl Machotka. Této možnosti proto využívá i stále více aktivních zástupců starší generace.
Jiří Jelínek z pražského Yacht Clubu míní, že dnes už má řada Čechů vlastní kapitánské průkazy a na moře se vydává sice v půjčené lodi, ale bez pronajatého kapitána. „Jestliže se před dvaceti lety jezdilo jen s kapitány, dnes už si lidé většinou půjčují jen loď,“ uvedl Jelínek.
Pouhým absolvováním kapitánského kurzu se ale ještě člověk nestane zkušeným námořníkem. „S masivním nárůstem tohoto turismu jde úroveň skipperů, a tedy i bezpečnost plavby, citelně dolů. Svědčí o tom každoroční nárůst plavebních nehod,“ varoval Jahoda.
Nejžádanější je Chorvatsko
Z námořních destinací preferují Češi Chorvatsko. Tamní pobřeží Jadranu je po norských fjordech druhým nejčlenitějším v Evropě, je velmi hornaté a lemované množstvím ostrovů, táhnoucích se rovnoběžně s pevninou. Navíc je zde většinu sezony dobré počasí.
„Lidi dnes chtějí zkombinovat relaxaci a poznávání. Někdo navíc touží po adrenalinu nebo sportu,“ shrnul Jahoda důvody, které táhnou suchozemce na moře. Důležité podle něj je, aby si jednotliví členové posádky předem ujasnili, co si od plavby slibují. „Je dobré vědět, že ostatní mají stejné cíle. Řešit to na palubě je již pozdě a spolu s psychickou zátěží z pobytu v omezeném prostoru, v těsné skupině, v neobvyklých situacích a po pár dnech i s únavou, je zárukou rozhádání. Čím méně lidí na palubě, tím větší šance na klidný průběh plavby,“ dodal zkušený lodivod.
A kolik tato celá legrace stojí? Půjčení lodi bez kapitána přijde ve Sředomoří zhruba na 1500 eur na týden (asi 37 tisíc korun). Místní kapitáni své služby poskytují zhruba za 10 tisíc korun. Týdenní plavba s českou firmou a českým skipperem však bývá v součtu podstatně levnější.