Trasa pražského metra B slaví 30. výročí od uvedení do provozu a v rámci oslav vyrazí na kolejiště historická souprava. V neděli projede při prvních jízdách jen původní stanice z roku 1985, při dalších pak i novější. V pondělí bude nasazena i do běžného provozu. „Strojvedoucí budou mít dobové uniformy, původní budou také hlášení s předrevolučními názvy stanic,“ sdělil mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Jiří Štábl.
V roce 1985 byl zahájen provoz metra B se sedmi stanicemi mezi Smíchovským nádražím a Sokolovskou, dnešní stanicí Florenc. Nyní má trasa 24 stanic a měří necelých 26 kilometrů.
„Vozy i čas zahájení první slavnostní jízdy budou naprosto identické jako před 30 lety. Soupravu navíc mimořádně nasadíme 2. listopadu do běžného provozu s cestujícími,“ uvedl ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.
V neděli bude vlak podle speciálního jízdního řádu projíždět stanice tak, jak na trase B postupně přibývaly. Nejprve pojede jen po nejstarším úseku Smíchovské nádraží – Florenc. Při další jízdě se trasa prodlouží z Nových Butovic na Českomoravskou, třetí už projede celou ze Zličína na Černý Most. V pondělí 2. listopadu pojede historická souprava v běžném provozu.
Linka metra B se projektovala od roku 1970, stavba začala v roce 1979. Provoz v prvních stanicích mezi Smíchovským nádražím a stanicí Florenc byl zahájen 2. listopadu 1985. O tři roky později přibyly stanice Radlická, Švermova (dnes Jinonice) a Dukelská (Nové Butovice). V listopadu 1990 bylo metro prodlouženo na Zličín, v roce 1998 na Černý Most, přestože některé stanice byly ještě rozestavěné. V roce 1999 byla dokončená stanice Hloubětín, o dva roky později Kolbenova. V roce 2002 postihly linku katastrofální povodně, jako poslední byly po opravách znovuotevřeny stanice Křižíkova a Invalidovna v březnu 2003.
Provoz pražského metra začal v roce 1974, kdy byla otevřena linka C v úseku Sokolovská (dnešní Florenc) – Kačerov. V roce 1978 přibyla druhá linka A v úseku Náměstí Míru – Leninova (dnes Dejvická).