Václav Laurin byl nadaným
technikem plným nápadů

Václav Laurin byl nadaným
technikem plným nápadů

27. 9. 2015

Mladoboleslavská Škoda Auto, dnes součást koncernu Volkswagen, kterým v těchto dnech otřásá skandál s emisemi, patří k nejstarším doposud funkčním automobilkám na světě. Firmu založili jako výrobce jízdních kol Václav Laurin a Václav Klement již v roce 1895. O tři roky později zahájili výrobu motocyklů, první auto vyjelo z jejich továrny v roce 1905. V neděli 27. září uplyne 150 let od narození jednoho ze zakladatelů firmy, technika Václava Laurina.

Zatímco Václav Klement (1868-1938) byl hlavně obchodník a manažer, Václav Laurin se jako technický ředitel staral o chod firmy. A byl to právě Laurin, kdo stál za vznikem prvního konkurenceschopného českého motocyklu značky Slavia a také díky jeho nápadům vyjel z mladoboleslavské dílny i první český automobil.

Laurin byl znám jako nadaný technik plný nápadů, který byl svou prací doslova posedlý. I když dosáhl významného postavení a majetku, údajně svůj čas raději trávil v montérkách na dílně než v kanceláři. Mimo jiné byl autorem zapalovacího systému, který byl montován již do prvního automobilu z roku 1905 - dvoumístné voituretty. Za jeho vedení firma v roce 1906 jako první v Čechách začala se sériovou výrobou motorových vozidel, v roce 1909 přišla s prvním speciálním leteckým motorem a prvním osmiválcovým motorem ve střední Evropě a v roce 1913 s prvním motorovým pluhem v Rakousku-Uhersku schopným tovární výroby.

Václav Laurin se narodil v osadě Kamení u Pěnčína na Turnovsku. Vyučil se v Mladé Boleslavi, kde navštěvoval řemeslnickou školu, a krátce pracoval jako strojní zámečník. Mimo jiné složil v Drážďanech zkoušky z obsluhy parních strojů.

Měl výjimečný technický talent a byl manuálně velmi zručný. Proto se také již jako velmi mladý stal v Turnově společně s Josefem Krausem spolumajitelem zámečnické dílny specializované na seřizování bicyklů. Po rozchodu s Krausem a seznámení s nadaným a ambiciózním mladoboleslavským knihkupcem Václavem Klementem přijal jeho nabídku na založení vlastní dílny na opravu jízdních kol.

Firmu, která v počátcích měla kromě spolumajitelů další dva dělníky a tři učně a sestávala ze soustruhu, vrtačky, brusky a malého parního stroje, pomohl přebudovat v továrnu s první sériovou výrobou automobilů v Česku. Společnosti Laurin&Klement zůstal věrný celý život, a to i poté, co ji v roce 1925 pohltila plzeňská Škoda. Laurin pracoval v automobilce, která začala vyrábět vozy značky Škoda, jako technický ředitel. Zemřel 4. prosince 1930 v Mladé Boleslavi.

auta konstruktéři Škoda
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie Novotná
Ano,moc hezké.Prohlídky jen v některých pavilonech.Bez upozornění,že je některé oddělení uzavřené.To nej.....je přístupné jen někdy.
Jiří Libánský
Určitě tam pojedeme. Já bych ho chtěl určitě navštívit.
Zuzana Pivcová
Měli jsme v létě v plánu zajet při výletě na motorce i do škodováckého muzea v Mladé Boleslavi. Pak to nějak nevyšlo. Ale muzea tohoto typu mám ráda, tak určitě příští rok.
Vladka Steinová
Před takovými lidmi já smekám a vážím si jich!

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 9. týden

Sledovali jste také Mistrovství světa v biatlonu? Pokud ano, tak určitě budete znát odpovědi na kvízové otázky, které se tento týden budou týkat právě biatlonu.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jakou největší výhodu má podle Vás zasílání důchodu na bankovní účet?

Ušetřené finance

21%

Bezpečnost

21%

Pohodlí

19%

Ušetřený čas

19%

Žádnou, důchod si vyzvedávám osobně a neplánuji to měnit

20%