Bajka o hojnosti

Bajka o hojnosti

25. 6. 2015
Moje próza
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Radovan Cakl
Vando, to co napíši, není nic proti Tobě. Jen jsi vybudila odezvu na promyšlení způsobu likvidace odpadů na ostrově a na Tvůj první komentář u bajky. Já vím, že jsem Tě pochopil. Nemá smysl, aby vaše rodina třídila, když to jde na jednu skládku. Spíš jsi Ty nepochopila mne. Myslel jsem to tak, že když trajekt přiveze turisty i s tím, co bude při jejich odjezdu odpadem, měl by provozovatel penzionu zajistit, aby trajekt odvezl turisty i s jejich odpadem, a stejně tak odpad, který vznikl po nákupu zboží při jejich pobytu, na pevninu k ekologické likvidaci. Možná by penziony na ostrovech musely zvýšit ceny a měly míň zákazníků, ale jestli někdo touží trávit dovolenou na ostrově, musel by si připlatit. Takový už je ale kapitalizmus. Podle toho, co píšeš u bajky, se ostrované chovají, jako ta naše zvířátka v bajce. Čím víc turistů, tím víc odpadu v horách. Až se hory zaplní, spadne to všechno na ostrovany. Pak budou požadovat po EU finanční pomoc na likvidaci ekologických škod v zájmu obnovení jejich práva na svobodné podnikání. (Ale podobně se chovají i jiné přímořské státy, které zase „uklízejí“ odpady pod mořskou hladinu.) Platit to pak budou i všichni suchozemci.
Hana Šimková
Bajka je velmi srozumitelné a myslím, že kdo chce jí rozumí. Je ale smutné, že se asi stejně nedá nic dělat.
Alena Várošová
Z počátku jsem si myslela,že to bude pohádka od Libučky,ale o to je to lepší,že je to bajka dnešní doby.Moc pěkné a líbí se mi ještě víc Váš příspěvek v diskusi.Jak úžasně a se vší skromnosti popsané, děkuji.
Blanka Hlobilová
Pěkná bajka. Pro dnešní dobu jako dělaná. A dočetla jsem ji až do konce.
Radovan Cakl
Dobře napsaná, hezká a poučná bajka. Podobné bajky většina z nás má spojené s moudrým Ezopem a pamatuje si je z mládí. A přesto se málo z nás snaží jimi řídit. Proto bych dal důraz na Váš příspěvek v diskusi, aby si ho každý několikrát pozorně přečetl, a snažil se pochopit i vysvětlení Vámi zmiňovaných pojmů. Bohužel se mi zdá, že u některých lidí, řečeno slovy vedoucího Karfíka: „Je to marný, je to marný,…je to marný“.
VANDA Blaškovič
Lubomírku, za ty ohlasy na Bajku o hojnosti jsi určitě rád. Je dobře, že se lidé zamýšlejí a namáhají si hlavičky... víš, že bychom mohli třeba do rána polemizovat o tom, co jsem ve svém komentu naznačila. Bylo by to stejně jen takové škádlení a chytání se za slovíčka…Vím, že všem přeješ hojnost skromnosti a skromnost hojnosti, a já jistě také. Jsme určitě se svými názory a životním postojem na stejné lodi. Těším se, až si již brzy tady u moříčka posedíme a pokecáme spolu i se spřízněnými dušičkami u dobrého jídla a vínka. Ve vší skromnosti ... u stolu plného jídla..:) a přátelského světa! Ahoj!
Dagmar Bartušková
Pane Lubomíre, plně se ztotožňuji se Zuzkou P.
Hana Šimková
Je to krásné a poučné.Opravdu jste tu bajku sám vymyslel? Jestli ano, tak smekám.
Lubomír Müller
Děkuji za tak rychlé ohlasy a za názory. Jen na okraj k tématu (a snad i pro lepší pochopení) - neměli bychom si plést hojnost s přepychem, a skromnost s nedostatkem. To je právě zmatek dnešní doby a chyba mnoha současných úsudků, že si myslí, že hojnost je otázkou množství (ve smyslu mám se dobře, protože mám majetek) a skromnost je otázkou nedostatku (ve smyslu musím se uskrovnit, protože nemám nic). Hojnost i skromnost je otázkou smyslu života a nastavení myšlenkových a citových hodnot, a nepřichází automaticky se stářím "po prožité hojnosti". Dnešní člověk má v sobě blud (ale tenhle blud jde napříč celou existencí lidstva), že jej vlastnictví věcí nebo peněz, za které si ty věci může koupit, automaticky učiní šťastným. A v tomto bludu jej dnes účinně podporuje reklama a vymývá mu mozek, jde o tzv. brainwashing. Téměř si to neuvědomujeme, ale podléháme a měníme své návyky a chování na základě všudypřítomného tlaku na spotřebu. To vede k plýtvání. Ten, kdo si uvědomí, že hojnost se skrývá v pochopení, že opravdové štěstí života není podmíněno hmotným nadbytkem, ale nadbytkem láskyplného citu, myšlenek a energie tvoření směřujících k trvalé radosti nezávislé na tom, jestli jsem bohatý nebo chudý, ten svůj život vyhrává. V tom se ale skrývá jedno nebezpečí, a to podlehnutí falešné skromnosti, že když se mi nedaří dosáhnout bohatství, pak je chyba v bohatství, a ne ve mně, a proto musím bohatství nenávidět. Být bohatým je šťastné a smysluplné, pokud nemám strach, že můj život bude šťastný a smysluplný, i když to bohatství už nebudu mít. Ti skutečně nejbohatší lidé, kteří mají i tohle bohatství štěstí a smysluplnosti svého života v duši, jsou neskonale skromní. Ti, kteří v duši tuhle skromnost nemají, jsou chlubiví, závistiví, nepřející, nekriticky draví a bezohlední. A neuvěřitelně plýtvaví. Jedno, jestli mají 18 nebo 88 let. Všem vám přeji, abyste měli radostnou hojnost štěstí a smysluplnosti, a moudrou skromnost vytvrvalosti na cestě za tím pravým bohatství, které si určíte.
Zuzana Pivcová
Jste právě tak moudrý jako staří bajkaři. Ale aby člověk takovou bajku napsal, musí rozumět dokonale přírodě i lidstvu, aby dokázal stvořit paralelu, z níž plyne pro lidi poučení. Zvířecí říše, ta ho nepotřebuje, rozumí sama.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 17. týden

Tento týden se budeme ve vědomostním kvízu věnovat vážné hudbě. Jak dobře ji znáte? To uvidíme...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Co vás nejvíce "nabíjí"?

Výlet do jarní přírody

20%

Setkání s přáteli

20%

Kontakt s rodinou

21%

Knihy

19%

Vitamíny

19%