Takzvaných fresh barů, které nabízejí svým zákazníkům čerstvě vylisované ovocné a zeleninové šťávy, v Česku výrazně přibývá. Jen loni jich bylo otevřeno více než dvě desítky a jejich počet se blíží stovce. Nabídka ovocných a zeleninových barů se rozšiřuje, kromě čerstvých nápojů nabízejí saláty, polévky či zmrzlinu.
Lídrem trhu s čerstvě vylisovanými šťávami je nápojářská skupina Kofola. Ta provozuje téměř 50 fresh barů a salaterií pod značkou UGO. Jejich počet se za poslední rok zdvojnásobil. Loni v únoru Kofola koupila konkurenční řetězec Mangaloo čítající tehdy 17 barů. Zároveň vloni otevřela 12 nových barů. „Díky akvizici Mangaloo jsme hodně posílili v Praze,“ uvedl manažer značky UGO Martin Klofanda. Původní UGO bary byly především na Moravě, ale také v Plzni či Mladé Boleslavi.
Dalším významným hráčem trhu je řetězec Fruitisimo. „Aktuálně máme 40 prodejen Fruitisimo ve všech regionech vyjma regionu středočeského, karlovarského a zlínského,“ sdělila Klára Jakubková z Fruitisima. Firma loni otevřela deset nových poboček.
Řetězce nabízejí své šťávy také mimo své pobočky, kdy je plní do lahviček. Kofola používá speciální technologii, paskalizaci, která je ke konečnému produktu šetrnější než běžně užívaná pasterizace. V konečné fázi výroby jsou šťávy ošetřeny vysokým tlakem. „Tlak zahubí veškeré nežádoucí látky, zároveň ale nezpůsobí žádné změny obsahu živin či vitamínů,“ popsal Klofanda. Šťáva má při uchování v chladu trvanlivost čtyři týdny.
Džusy se v malých lahvičkách distribuují do restaurací, kaváren či hotelů. Celkem je UGO na zhruba 600 distribučních místech, firma začíná dodávat nápoje také do obchodních řetězců. Balené šťávy dodává do restaurací, kaváren či cateringových firem také Fruitisimo.
Čeští zákazníci jsou ve výběru nápojů spíš konzervativní. Nejoblíbenější jsou mixy s jahodami a banánem, oblíbené jsou také citrusové či zeleninové šťávy. Zvláště populární jsou například nápoje s mrkvovou šťávou. „Postupně stoupá i obliba takzvaných green smoothies, drinků s přidanou listovou zeleninou,“ dodal Klofanda.
Podle něho převažují mezi zákazníky fresh barů ženy ve věku mezi 20 a 50 let. Muži představují zhruba třetinu kupujících. Firma se chce dostat také do škol, zaměřit se hodlá i na seniory.