Kola Favorit měla tradici,
ale neustála konkurenci

Kola Favorit měla tradici,
ale neustála konkurenci

19. 11. 2014

Výroba jízdních kol v Rokycanech má za sebou zhruba stoletou tradici. Továrna na kola s přehazovačkou, "berany" a značkou Favorit v dobách své největší slávy produkovala 200 000 kol ročně, většinou pro český trh. Po roce 1989 ale výroba klesala a závod nakonec zkrachoval. Od zahájení činnosti továrny na kola Tripol, předchůdce Favoritu, uplyne 21. listopadu 80 let.

Vlastnit kolo z rokycanské továrny bylo svého času snem mnoha kluků. Stávaly se na něj dlouhé fronty a nebylo úplně jednoduché jej získat. V Rokycanech se vyráběla nejen kola pro nejširší veřejnost, ale také speciály silniční, dráhové, kola pro krasojízdu, sálovou cyklistiku nebo kolovou. V roce 1950 podnik například vyrobil první závodní kola pro reprezentanty účastnící se Závodu míru.

Počátky výroby kol v Rokycanech sahají do roku 1922, kdy zde chebští podnikatelé Ambros Swetlik a Heinrich Kastrup založili závod, který montoval kola s názvem Tripol. V roce 1933 se firma rozdělila na Tripol (majitel Es-ka Cheb), který si v roce 1934 postavil vlastní továrnu, a Velo-Tudor (majitel František Hering), který koupil původní areál. Během války továrny vyráběly součástky pro armádu.

Po komunistickém puči a znárodnění v roce 1948 byly Tripol a Tudor sloučeny pod jediný podnik ČZ Strakonice. Po reorganizaci spadaly rokycanské závody pod nový samostatný podnik Eska Cheb. V roce 1953 pak odloučením z Esky vznikl samostatný Favorit, který byl ale již o pět let později včleněn zpět. Spolu s Eskou a Velamosem patřil Favorit k nejznámějším tuzemským značkám jízdních kol.

Kromě zemí RVHP vyvážela rokycanská továrna kola i na Západ (celkem do zhruba 40 zemí). Ještě v roce 1989 podnik vyrobil 200 000 kol, posléze ale už nezachytil módní vlnu trekingových a horských kol. Výroba dále klesala a dostala se až pod 30 000 kusů ročně. Od ledna do května 2004 vyrobil podnik téměř 10 000 kol, tedy asi dvacetinu produkce z éry posledních socialistických let.

Při založení a. s. Favorit Rokycany v roce 1992 v podniku pracovala stovka lidí. Kvůli neschopnosti splatit pohledávky se firma v roce 2001 dostala do konkurzu. O rok později ji získala za 25,5 milionu korun Bike Technology & Public Relations (BTPR), která výrobu kol v Rokycanech ukončila v květnu 2004 a montáž výrobků poté soustředila do Kunovic na Moravě. BTPR zbankrotovala v únoru 2006.

Po krizi v letech 2001 a 2002, kdy krach Favoritu následoval i pád Velamosu Sobotín či frenštátského Superioru, se českým výrobcům a montérům kol začalo více dařit po vstupu země do EU. V roce 2013 v Česku působilo zhruba deset výrobců kol, mezi hlavní patří společnosti Bike Fun International (BFI), BPS Bicycle či 4EVER bikes. Většina tuzemské produkce míří na zahraniční trhy.

jízdní kola tradiční značky
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 43. týden

Tento týden se budeme ve vědomostním kvízu věnovat památkám kulturního světového dědictví zapsaných na seznam UNESCO.