Výroba jízdních kol v Rokycanech má za sebou zhruba stoletou tradici. Továrna na kola s přehazovačkou, "berany" a značkou Favorit v dobách své největší slávy produkovala 200 000 kol ročně, většinou pro český trh. Po roce 1989 ale výroba klesala a závod nakonec zkrachoval. Od zahájení činnosti továrny na kola Tripol, předchůdce Favoritu, uplyne 21. listopadu 80 let.
Vlastnit kolo z rokycanské továrny bylo svého času snem mnoha kluků. Stávaly se na něj dlouhé fronty a nebylo úplně jednoduché jej získat. V Rokycanech se vyráběla nejen kola pro nejširší veřejnost, ale také speciály silniční, dráhové, kola pro krasojízdu, sálovou cyklistiku nebo kolovou. V roce 1950 podnik například vyrobil první závodní kola pro reprezentanty účastnící se Závodu míru.
Počátky výroby kol v Rokycanech sahají do roku 1922, kdy zde chebští podnikatelé Ambros Swetlik a Heinrich Kastrup založili závod, který montoval kola s názvem Tripol. V roce 1933 se firma rozdělila na Tripol (majitel Es-ka Cheb), který si v roce 1934 postavil vlastní továrnu, a Velo-Tudor (majitel František Hering), který koupil původní areál. Během války továrny vyráběly součástky pro armádu.
Po komunistickém puči a znárodnění v roce 1948 byly Tripol a Tudor sloučeny pod jediný podnik ČZ Strakonice. Po reorganizaci spadaly rokycanské závody pod nový samostatný podnik Eska Cheb. V roce 1953 pak odloučením z Esky vznikl samostatný Favorit, který byl ale již o pět let později včleněn zpět. Spolu s Eskou a Velamosem patřil Favorit k nejznámějším tuzemským značkám jízdních kol.
Kromě zemí RVHP vyvážela rokycanská továrna kola i na Západ (celkem do zhruba 40 zemí). Ještě v roce 1989 podnik vyrobil 200 000 kol, posléze ale už nezachytil módní vlnu trekingových a horských kol. Výroba dále klesala a dostala se až pod 30 000 kusů ročně. Od ledna do května 2004 vyrobil podnik téměř 10 000 kol, tedy asi dvacetinu produkce z éry posledních socialistických let.
Při založení a. s. Favorit Rokycany v roce 1992 v podniku pracovala stovka lidí. Kvůli neschopnosti splatit pohledávky se firma v roce 2001 dostala do konkurzu. O rok později ji získala za 25,5 milionu korun Bike Technology & Public Relations (BTPR), která výrobu kol v Rokycanech ukončila v květnu 2004 a montáž výrobků poté soustředila do Kunovic na Moravě. BTPR zbankrotovala v únoru 2006.
Po krizi v letech 2001 a 2002, kdy krach Favoritu následoval i pád Velamosu Sobotín či frenštátského Superioru, se českým výrobcům a montérům kol začalo více dařit po vstupu země do EU. V roce 2013 v Česku působilo zhruba deset výrobců kol, mezi hlavní patří společnosti Bike Fun International (BFI), BPS Bicycle či 4EVER bikes. Většina tuzemské produkce míří na zahraniční trhy.