Eurotunel: zázrak pod Lamanšským průlivem

Eurotunel: zázrak pod Lamanšským průlivem

5. 5. 2014

Dvě hodiny dvacet minut – to je doba, za kterou dnes rychlovlaky společnosti Eurostar urazí vzdálenost mezi Londýnem a Paříží. Propojení obou metropolí umožnil tunel pod Lamanšským průlivem, označovaný za stavbu století, od jehož dokončení právě uplynulo dvacet let.

V prvních letech své existence musel ale tunel bojovat s nedostatkem financí i s několika požáry, a v prosinci 2009 dokonce sníh a mráz přerušil železniční provoz pod kanálem na celý víkend. Celkem však přepravil Eurotunel už více než 300 milionů cestujících.

Šílený nápad? Ale ne

Nápad propojit Británii s kontinentální Evropou je starý několik staletí, tehdy ho však považovali za šílenství. Obě země se stavbou tunelu začaly vážně zabývat počátkem 80. let minulého století. Tunelu dala v roce 1986 zelenou takzvaná Dohoda z Canterbury, která mimo jiné poprvé vymezila hranice mezi Británii a Francií na "zemském povrchu", uprostřed budoucího tunelu.

Unikátní podmořskou stavbu mezi anglickým Folkestonem a francouzským Calais tvoří dva stejné, třicet metrů vzdálené tunely, které jsou každých 375 metrů propojeny se služebním tunelem. Eurotunel, jak je stavba nazývána v Česku, je s téměř 51 kilometry ve světě druhým nejdelším tunelem vedoucím pod vodní hladinou. Jeho podmořská část, která dosahuje délky 39 kilometrů je pak vůbec nejdelší. Rychlovlaky projíždějí v hloubce zhruba 40 metrů pod mořským dnem, v nejnižším místě ale hloubka dosahuje až 75 metrů.

Po nezbytných zkouškách první rychlovlak s cestujícími vyrazil směr Paříž z londýnského nádraží Waterloo 14. listopadu 1994. Ze dvou spojů denně to Eurostar, který vysokorychlostní vlaky provozuje, dotáhl na několik desítek vlaků pendlujících každý den mezi Londýnem a Evropou.

A nakonec převálcoval i letecké dopravce, protože rychlovlaky jsou na 495 kilometrů dlouhé trase rychlejší, navíc cestující odvezou až do center měst. A podle ekologů ovzduší znečišťují desetkrát méně než letadla.

Problémy s financemi

Tehdejší britská premiérka Margaret Thatcherová se stavbou souhlasila za podmínek, že její financování půjde pouze ze soukromých zdrojů. Tunel ale plánované náklady překročil o celých 80 procent. Zadlužení, které za prvních 12 let existence tunelu dosáhlo asi čtvrt bilionu korun, dovedlo provozující firmu v roce 2006 až k bankrotu. Před ním ji nakonec zachránila restrukturalizace, která snížila zadlužení na polovinu. Firma tak v roce 2007 poprvé v historii dosáhla malého operačního zisku, a v roce následujícím už to bylo 40 milionů eur.

Kromě letadel konkuruje Eurotunel také trajektovým přepravcům operujícím v oblasti Lamanšského průlivu. Ve svých nákladních vlacích zvaných Shuttle převáží z jednoho konce tunelu na druhý osobní a nákladní automobily i s cestujícími. Přepravované nákladní vozy byly již několikrát příčinou požárů.

Stejně jako musel Eurotunel zápasit s dluhy, Eurostar na britské straně hned od počátku bojoval s kolejemi. Až do roku 2007 si zde rychlovlaky musely vystačit s "normálními" kolejemi, a tudíž se podle mnohých "nepředstavitelně vlekly". Na francouzském úseku se naopak řítily až třísetkilometrovou rychlostí a "doháněly" tak čas.

V listopadu 2007 byla dokončena rekonstrukce železniční trati na britské straně a otevřena vysokorychlostní, 109 kilometrů dlouhá trať High Speed 1. Zároveň byla koncová stanice v Londýně přesunuta na nákladně opravené nádraží svatého Pankráce. Nová trať zkrátila dobu mezi Londýnem a Paříží na pouhé dvě hodiny dvacet minut. Zrychlila i spoj Londýn-Brusel, na který nyní vysokorychlostní vlak TGV potřebuje jen dvě hodiny.

stavba
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%