Ve světě módy se stala zajímavá věc. Firma American Apparel nafotila svou novou kampaň s dvaašedesátiletou paní jménem Jacky O'Shaughnessy. Dáma není modelka, prostě si jí v restauraci všiml hledač krásných žen z jedné agentury a oslovil ji. Ano, tento scout oslovil ke spolupráci šedesátiletou ženu se šedivými vlasy, ne patnáctiletou studentku. No řekněte, zazanamenali jste v poslední době podobně milou zprávu?
"Nevím, proč tomu tak zatím není i u nás," krčí nad tím rameny Milada Karasová, bývalá šéfka prestižní české modelingové agentury Czechoslovak models. Slova téhle dámy mají váhu, poslala do světa tak úspěšné dívky jako je Tereza Maxová či Eva Herzigová. "Věková hranice se posouvá. Dříve byly ženy v šedesáti považovány za staré, dnes ne. Vždyť já už jsem také v této kategorii a stará si nepřipadám," vyjadřuje pocity mnoha dalších šedesátnic. Míní, že právě ženy vyššího věku nebo plnějších tvarů mají v modelingu budoucnost. "Už dříve jsme v Czechoslovak models měly kategorii silnějších modelek a ty se dobře uplatňovaly například v Německu nebo při focení katalogů. Ovšem módní návrháři u nás na své přehlídky takové ženy nechtějí," vysvětluje.
Takže zpátky do zahraničí. Jacky nafotila pro společnost American Apparel první snímky už před dvěma roky, tehdy šlo převážně o sportovní ležérní oblečení. Současná kolekce propaguje prádlo. Je na tom něco divného? Není, vždyť ženy vyššího věku nosí spodní prádlo úplně stejně jako mladé holky, tak proč by na fotografiích s prádlem nemohla být starší dáma? Divné přece naopak bylo, že svět se dosud tvářil, že spojení prádla a žen vyššího věku je tabu. Ano, určitě se vyskytnou názory, že na starším těle není nic, co by stálo za to být vystavováno na fotkách v časopisech, natož na billboardech. Ale stejně tak se vyskytnou názory, že jde o průlom v podivném zvyku tvářit se, že všechny ženy, které si kupují kalhotky a podprsenky, jsou štíhlé, pružné, prostě překrásné. A kdo je starý nemá co do obchodu s pěkným prádlem vůbec chodit? Šedesátiletá žena se už nemá co v krámě prohrabovat krajkovými kalhotkami růžové nebo červené barvy? Takže to znamená, že už jí mají stačit nějaké béžové bavlněné spoďáry?
Tak asi takové poselství se tvůrci reklamy s šedovlasou Jacky pokusili poslat do světa. Je na každém, jak s ním naloží. Jestli řekne fuj nebo řekne hurá. Podle článků v zahraničních časopisech, které se tomuto tématu věnovaly, je zatím skóre poměrně jasné, jejich titulky začínají výrazy "Oh" případně "Super" nebo "Tohle jste ještě neviděli." A prestižní módní časopis Vogue tohle všechno označil jako krok ke zničení jednoho velkého klišé, že všichni jsme ultra mladí a tencí.
Jacky není jedinou modelkou současnosti, která má padesátku dávno za sebou. Svět zná třeba také Daphne Selfe, které je osmdesát pět let. Stejně jako Jacky má dlouhé vlasy přirozeně šedé barvy a je štíhlá. Narozdíl od nedávno objevené Jacky se však modelingu věnuje už řadu let. Její konkurentkou je Carmen Dell'Orefice, která má osmdesátku už také za sebou. Od chvíle, kdy se v patnácti letech poprvé objevila na titulní straně časopisu Vogue, uběhlo téměř sedmdesát let.
Paradoxní je, že v posledních letech má k práci více příležitostí, než když byla mladá. "Skvělé roky, světu modelingu zřejmě konečně došlo, že skutečný svět obývají rozmanití lidé," říká s oblibou v rozhovorech. "Za posledních patnáct let jsem nafotila více obálek časopisů než za celé roky předtím." Tahle dáma však na své kariéře modelky tvrdě pracuje a netají se tím, že podstoupila různé zákroky, například si nechala odstranit hnědé skvrny a část vrásek z obličeje.
Každopádně je dobré o těchto dámách vědět. I v mnoha jiných oborech kapánek déle trvá než se trend ze Spojených států s velkou slávou přižene do Evropy. Možná je to jeden z těch případů. Možná, že už scouti modelingových a reklamních agentur brousí po českých kavárnách a vyhlížejí šarmantní šedovlasou dámu, která se odvážně nechá nafotit v plavkách či v krásném spodním prádle. Tak, holky nad šedesát, buďte připraveny.