Je neodmyslitelně spojen s českým komiksovým fenoménem, „veselým obrázkovým čtením“ Čtyřlístek. Příhody Fifinky, Myšpulína, Pindi a Bobíka kreslí výtvarník Jaroslav Němeček, někdejší propagační grafik, už skoro 45 let. Dosud jich vyšlo 562 a dalšího čísla se děti dočkají v březnu. Němeček, který právě slaví sedmdesátiny, také stojí spolu se synem Vítem v čele rodinné firmy, která už od počátku 90. let vydává Čtyřlístek a stará se i o jeho propagaci.
Šok ze západních časopisů
Za svůj vznik vděčil časopis uvolněné atmosféře druhé poloviny 60. let. Tehdy se čtyřiadvacetiletý Jaroslav Němeček na dovolené v Itálii seznámil se západním komiksem. „V roce 1968 jsem se dostal poprvé za hranice a byl jsem šokovaný, jak barevné jsou tam časopisy. Vrátil jsem se posedlý myšlenkou to také zkusit,“ vzpomíná kreslíř na úplné počátky Čtyřlístku, kterému od sedmého čísla dodávala dlouhá léta švih scenáristka Ljuba Štíplová (1930–2009). Dnes píše scénáře několik autorů.
Počítačové hry, film, oblečení...
Zlatá éra Čtyřlístku přišla v 80. letech, koncem dekády se tisklo až 220 tisíc exemplářů tehdy nedostatkového magazínu. Čtyřlístek díky tomu přežil i nástup západní konkurence po roce 1989. Dnes se sice náklad pohybuje „jen“ kolem 40 tisíc, čtveřice polidštěných zvířátek ale zato úspěšně obsadila i další teritoria. Existují počítačové hry nebo aplikace pro mobilní telefony, postavičky se také dají nalézt na oblečení, školních potřebách či známkách. Navíc loni přišel do kin i celovečerní film.
A tak může být Jaroslav Němeček na svůj někdejší nápad právem hrdý – vždyť jeho čtyřlístkoví hrdinové těší děti už bezmála půl století. Dnes často čtou dobrodružství Myšpulína a jeho přátel vnuci těch, kdo si v roce 1969 koupili první číslo.
Stačil jeden večer a láhev vína.
A byla to láska na celý život!
Základní nápad a podoba Čtyřlístku se prý zrodily v Itálii u láhve vína. Psal se rok 1968 a Jaroslav Němeček tam byl na dovolené. „Všechny čtyři postavičky, jejich jména i charaktery vznikly vlastně za jediný večer. Byl to jeden z těch tvůrčích záblesků, které nemusí přijít dalších deset let. Nebo už také nikdy,“ svěřil se Němeček v jednom rozhovoru. Velmi rychle se ustálil také vzhled všech čtyř komiksových hrdinů. „Podoba postaviček se měnila do desátého, dvanáctého čísla. Ale od té doby se ustálila, například Fifinka má už čtyřicet let stejné šaty,“ podotýká Němeček s tím, že ho v životě potkalo to nejhezčí, co může výtvarníka a tvůrce potkat. „Přes čtyřicet let dělám to, co mě těší a baví a pro co jsem se narodil. Vzpomínám totiž na svoje roky do čtyřiadvaceti let. Tehdy jsem nevěděl, jestli budu malovat velká plátna nebo kreslit, dělal jsem také grafiku. Bylo to takové tápání, do kterého najednou přišel Čtyřlístek. A bylo to, jako když přichází láska, prostě přeskočila jiskra!“