Domácí turisté se už zřejmě nabažili zahraničních zájezdů a stále častěji cestují po své vlasti. A co víc – do různých lokalit Česka se vracejí opakovaně: více než dvě třetiny návštěvníků dokonce častěji než třikrát. Vyplývá to z výzkumu Monitoring domácího cestovního ruchu, který pravidelně zpracovává agentura CzechTourism.
O návratu do místa předchozího pobytu uvažuje celkem 88 procent oslovených návštěvníků v domácích turistických regionech. Celkově výzkum zaznamenal vysokou spokojenost s navštívenou destinací, téměř polovina dotázaných byla dokonce navýsost spokojena. Nejlépe byly hodnoceny regiony Jižní Morava, Šumava a Jižní Čechy, mezi slabší regiony v tomto ohledu patřily Střední Čechy a Severní Morava a Slezsko.
„Je to pro nás potěšující zjištění. Opakovaná návštěva turistů v určitém regionu je jedním z našich cílů v oblasti domácího i příjezdového cestovního ruchu. Z výsledků průzkumu vyplývá, že hlavní roli sehrává neustále se zvyšující kvalita služeb,“ okomentoval statistiky generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.
Klíčovou položkou ovlivňující spokojenost a četnost návštěvníků jsou především lepší ubytovací služby. Nicméně důležité jsou také nové trendy – na úkor sportu vzrůstá v poslední době podíl pěší a poznávací turistiky, kterou „mají na svědomí“ především senioři.
Jednotlivé regiony České republiky se liší v atraktivitě a schopnosti přitáhnout návštěvníky ze vzdálených míst. Z největších vzdáleností (nad 100 km) jezdí návštěvníci na Šumavu, do Západočeských lázní, Českolipska, Jizerských hor, do Krkonoš i Podkrkonoší. Jako dopravní prostředek Češi nejčastěji používají osobní automobil (73 %), až s výrazným odstupem následuje vlak a linkový autobus.
Turisté obvykle v Česku za jeden den utratí částku v rozmezí 200 až 1000 korun, jak pravilo 70 procent dotázaných. Stravování v restauračních zařízeních je dnes už běžnou záležitostí – osmdesát procent účastníků domácího cestovního ruchu využívá alespoň občas místního pohostinství.
Při rozhodování o návštěvě destinace používají Češi jako hlavní informační zdroj internet, zejména webové vyhledávače. Významnou roli hrají také informace a doporučení od přátel a známých.