Česká obchodní inspekce (ČOI) má nyní širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Účinnosti nabyla novela zákona o ochraně spotřebitele. Prodejci a pořadatelé musí inspekci předem hlásit místo a datum konání akcí a také uvést, jaké zboží na nich budou nabízet. Za porušení zákona prodávajícímu hrozí až pětimilionová pokuta. Povinnost se nevztahuje na veřejné dražby pořádané podle zvláštního zákona, ani na sportovní akce, třeba fotbalové zápasy, nebo například na ochutnávky vína.
Stát chce touto novelou zabránit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vzhledem ke stejnojmennému filmovému dokumentu popisujícímu jejich praktiky vžila přezdívka "šmejdi". Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele především v seniorském věku na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, které je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předražené.
Nezřídka se stává, že účastníci takových akcí jsou vystaveni výhrůžkám, zaznamenán byl i fyzický útok.
ČOI kontroluje předváděcí akce od roku 2009. Od té doby se počet kontrol zhruba zdvojnásobil. V roce 2012 inspektoři zjistili nějaké pochybení u 72 procent z 281 kontrolovaných případů, loni za osm měsíců zkontrolovali 267 akcí a pochybení odhalili u 74 procent z nich. Nový kontrolní řád pracovníkům ČOI umožňuje pořizovat audio a video záznamy z předváděcích akcí a pak je používat i jako důkaz u soudu.